Bussar i Stockholm i mars 1988, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 januari 2010, 16:21:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först en bild tagen vid ett studiebesök på den blivande Cityterminalen. Snart skall den gamla fickan vid Klarabergsviadukten för expressbussarna ersättas av den nya terminalen. Denna må ha kritiserats men nog var den ett klart lyft jämfört med tidigare förhållanden. En gång såg jag att det expedierades 18 bussar på en gång i och kring den här lilla fickan.

Så en kort promenad till Vattugatan där Rolf Friberg ställt upp en av sina bussar i närhet till kontoret och en GDG-målad Nymans-buss står ungefär där bussarna till Alicante brukade avgå.

14 dagar senare återvänder jag till Klarabergsviadukten och hittar en Vistadom, en busstyp som börjar bli ovanlig. En av SJ:s första Alizéer dök upp lite senare.

Och så en Kutter från Forsbergs i Harbo.

Ersa

Du fotade inte själva bygget av CT, Staffan? :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2010, 16:55:43 PM
Du fotade inte själva bygget av CT, Staffan? :)

Jo, jag tog en hel del bilder på bygget och får se när jag får tid att scanna dessa. För övrigt hette det Vasaterminalen på den tiden ser jag.

1896

Bromsarna tog slut på 1896 en gång när jag körde till Ludvika över Idkerberget, då fick jag byta buss till 1909 och folk fick åka gratis, för det fanns ju ingen biljett maskin i 1909....

Niclas Rosenius

Mycket trevliga bilder, Staffan.

ForsbervgsBussar kommer man ihåg också.

//Niclas

Karsten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 16:21:10 PM

Och så en Kutter från Forsbergs i Harbo.

Titta, SSS Kutter i sitt "riktiga" liv! Trevlig kärra att köra! :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 26 januari 2010, 18:18:30 PM
Titta, SSS Kutter i sitt "riktiga" liv! Trevlig kärra att köra! :D

Visst ja, när du säger det så. Tyckte att registreringsnumret lät bekant men gjorde inte kopplingen till

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevligt bildsvep.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 16:58:56 PM
Jo, jag tog en hel del bilder på bygget och får se när jag får tid att scanna dessa. För övrigt hette det Vasaterminalen på den tiden ser jag.

Det inlägget ser jag fram mot! :)