Busslinkflytt från Södertörn till Täby: 5464

Startat av Mikael T Nilsson, 26 januari 2010, 13:56:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Som tidigare nämnts på Bussnack verkar Södertörnsvagnarna 5461-5466 ha omplacerats till Täby i samband med att Handen/Jordbro fått leverans av nya entanolbussar. Idag var 5462 och 5464 ute och körde på Täbylinje 607. 5464 verkar ha tappat SL-emblemet i fronten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2010, 15:05:23 PM
Än finns det hopp i Täby!

Ja, än finns det gott om Volvo B10M i Täby :-). Busslink verkar koncentrera alla B10:or med "normalgolv" i Norrort och Norrtälje nu när lågentrékrav råder i de flesta andra områden där Busslink är trafikutövare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Såg jag inte alldeles galet igår så rullade 5461 ännu i Handen, men den ska säkert flyttas den också.

Matte

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 januari 2010, 18:37:47 PM
Såg jag inte alldeles galet igår så rullade 5461 ännu i Handen, men den ska säkert flyttas den också.

Idag(100126) såg jag 5461 ståendes på en uppställningsplats och den vet jag rullade i JOGA igår(100125). Men idag va den flyttad till uppställningsplatsen. Så den lär nog hamna i Roslagen också.

Jonas Strömblad

Citat från: Matte skrivet 26 januari 2010, 20:18:58 PM
Men idag va den flyttad till uppställningsplatsen. Så den lär nog hamna i Roslagen också.

Det tackar vi för  :)
Är det någon som går bättre än någon annan av de vagnarna?  :D
/J

Matte

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 januari 2010, 21:38:25 PM
Det tackar vi för  :)
Är det någon som går bättre än någon annan av de vagnarna?  :D
/J

Alla lika bra. Men 5465 har farthållare som fungerar. Bästa Södertörns bussarna sedan jag började 2001 där.

Jonas Strömblad

Tackar för info! Farthållare är inte så dumt när man ska köra E18 en timme till Norrtälje. Det är svårt att få ett lika rakt och fint streck på färdskrivarbladet utan  ;D
/J

Matte

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 januari 2010, 22:17:11 PM
Tackar för info! Farthållare är inte så dumt när man ska köra E18 en timme till Norrtälje. Det är svårt att få ett lika rakt och fint streck på färdskrivarbladet utan  ;D
/J

Ja färdskrivaren använder vi inte så mycket här ute i Södertörn. Och det underlättar att hålla hastigheten när det finns farthållare. För när det inte finns är det välldigt lätt att man gasat för mycket i uppförsbacke.

Mikael T Nilsson

Citat från: Matte skrivet 26 januari 2010, 20:18:58 PM
Idag(100126) såg jag 5461 ståendes på en uppställningsplats och den vet jag rullade i JOGA igår(100125). Men idag va den flyttad till uppställningsplatsen. Så den lär nog hamna i Roslagen också.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 januari 2010, 18:37:47 PM

De 546x-vagnar som jag hittills har observerat i trafik i Täby är 5462-5464 & 5466, så det stämmer nog att även 5461 & 5465 kommer att flyttas dit.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Frippe Fribas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2010, 15:17:27 PM
Ja, än finns det gott om Volvo B10M i Täby :-). Busslink verkar koncentrera alla B10:or med "normalgolv" i Norrort och Norrtälje nu när lågentrékrav råder i de flesta andra områden där Busslink är trafikutövare.
Ja, fördelen är att det redan finns gott om Volvo i Roslagen och som sagt så är det snart bara Norrtälje och Handen som inte har lågentrékrav, Norrort får succesivt lågentrékrav på allt fler linjer från hösten vad jag förstått.
Först ut var Djursholmslinjerna, nu följs de av stomlinjerna och möjligen även linjerna som trafikerar Täby C (ev utom 627 som ju bara passerar).
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 januari 2010, 15:55:10 PM
Ja, fördelen är att det redan finns gott om Volvo i Roslagen och som sagt så är det snart bara Norrtälje och Handen som inte har lågentrékrav, Norrort får succesivt lågentrékrav på allt fler linjer från hösten vad jag förstått.
Först ut var Djursholmslinjerna, nu följs de av stomlinjerna och möjligen även linjerna som trafikerar Täby C (ev utom 627 som ju bara passerar).

Får man gissa på lågentrékrav på många linjer i Norrtälje i samband med nästa upphandling?

Niclas Wennerlid

Jonas Strömblad

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 januari 2010, 11:30:06 AM
De 546x-vagnar som jag hittills har observerat i trafik i Täby är 5462-5464 & 5466, så det stämmer nog att även 5461 & 5465 kommer att flyttas dit.

5461 stod i Täby igår! Funderade på att ta den, men valde 4508 istället  :) Å den gick som ett lok i snön!
/J

Frippe Fribas

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 januari 2010, 12:40:09 PM
... Å den gick som ett lok i snön!
/J
Då kände du dig som hemma då kan jag tro...  ;D
//Fredrik