Huvudmeny

Kista centrum

Startat av Mikael T Nilsson, 26 januari 2010, 13:52:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder från Kista centrum. Nobina 6551 är en av Kallhälls MAN A78-bussar som har kvar den vita maskeringen kring linje- & destinationsdisplayen i fronten.



Nobina 6168 flyttades väl tillsammans med 6169-70 från Tyresö till Kallhäll i höstas? Har Kallhäll sedan den 1 december endast lågentrébussar i sin vagnpark? I tidtabellen för Järfälla anges att linjerna som inte redan trafikeras av lågentrébussar fr o m 1 december 2009 körs med lågentré eller handikappanpassade bussar.



Busslink Täbys 5441 var ute och körde på stomlinje 178 mellan Mörby stn och Jakobsberg. Bussen såg väldigt tung ut i mitten, eller så har den kanske problem med fjädringen :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

HB

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2010, 13:52:17 PM

Nobina 6168 flyttades väl tillsammans med 6169-70 från Tyresö till Kallhäll i höstas?


6168 kom ensam i somras, men inte från Tyresö utan från Nacka/Värmdö. /Henrik/

Mikael T Nilsson

Citat från: HB skrivet 26 januari 2010, 14:14:58 PM
6168 kom ensam i somras, men inte från Tyresö utan från Nacka/Värmdö. /Henrik/

Tack för uppgiften. Men har inte Kallhäll fått fler Volvo B9S i 61xx-serien från andra trafikområden i söder?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Omnilasse

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2010, 14:21:25 PM
Tack för uppgiften. Men har inte Kallhäll fått fler Volvo B9S i 61xx-serien från andra trafikområden i söder?
Vet inte hur det ser ut nu, men förrut hade de i alla fall 6168-6171 (några kan ju dock vara som "lån"), sedan har man ju fått förstärkning av Man-ledbussar från Södertälje (just nu finns väl fram till 6517 i Kallhäll om jag inte missminner mig). Har inte sett några höggolvare i trafik på länge, men redan innan december så gick de endast som förstärkningsvagnar och vid vagnbrist om jag förstått saken rätt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Omnilasse skrivet 26 januari 2010, 15:02:07 PM
Vet inte hur det ser ut nu, men förrut hade de i alla fall 6168-6171 (några kan ju dock vara som "lån"), sedan har man ju fått förstärkning av Man-ledbussar från Södertälje (just nu finns väl fram till 6517 i Kallhäll om jag inte missminner mig). Har inte sett några höggolvare i trafik på länge, men redan innan december så gick de endast som förstärkningsvagnar och vid vagnbrist om jag förstått saken rätt.

Aha, B9S-vagnarna var endast lånevagnar. Då kanske även 6168 blir kortvarig i Kallhäll.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2010, 13:52:17 PM

Busslink Täbys 5441 var ute och körde på stomlinje 178 mellan Mörby stn och Jakobsberg. Bussen såg väldigt tung ut i mitten, eller så har den kanske problem med fjädringen :-)

Helt klart motsatsen till lågentré  ;D

// Niclas

Christer K

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2010, 13:52:17 PM


Busslink Täbys 5441 var ute och körde på stomlinje 178 mellan Mörby stn och Jakobsberg. Bussen såg väldigt tung ut i mitten, eller så har den kanske problem med fjädringen :-)
Problemet med denna bussen är att ventilen har frusit, så ingen luft släpps ur fram bälgarna utan dessa pumpas upp till max tryck.
Om det skulle vara rätt så skulle föraren låta bli att köra, går inte att framföra bussen på ett trafiksäkert sätt.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bese001

Citat från: Omnilasse skrivet 26 januari 2010, 15:02:07 PM
Vet inte hur det ser ut nu, men förrut hade de i alla fall 6168-6171 (några kan ju dock vara som "lån"), sedan har man ju fått förstärkning av Man-ledbussar från Södertälje (just nu finns väl fram till 6517 i Kallhäll om jag inte missminner mig). Har inte sett några höggolvare i trafik på länge, men redan innan december så gick de endast som förstärkningsvagnar och vid vagnbrist om jag förstått saken rätt.
Enligt bilregistret:
Volvo B9s samtliga från Björknäs> Kalhäll 6168: 2009-07, 6169-6170: 2008-10, 6171: 2008-11
Man A23 från Södertälje>Kalhäll: 6510-6514: 2009-07, 6515-6518: 2009-11
Man A78 i andra riktningen Kalhäll>Södertälje: 6534-6535: 2009-06, 6536-6539: 2009-07

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 26 januari 2010, 16:48:11 PM
Helt klart motsatsen till lågentré  ;D

// Niclas

Ja, verkligen! :-)


Citat från: Christer K skrivet 26 januari 2010, 18:48:36 PM
Problemet med denna bussen är att ventilen har frusit, så ingen luft släpps ur fram bälgarna utan dessa pumpas upp till max tryck.
Om det skulle vara rätt så skulle föraren låta bli att köra, går inte att framföra bussen på ett trafiksäkert sätt.
/ Christer K

Aha, det var det som var problemet. Man ser bussar i trafik med detta problem lite då och då.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bese001 skrivet 26 januari 2010, 19:18:21 PM
Enligt bilregistret:
Volvo B9s samtliga från Björknäs> Kalhäll 6168: 2009-07, 6169-6170: 2008-10, 6171: 2008-11
Man A23 från Södertälje>Kalhäll: 6510-6514: 2009-07, 6515-6518: 2009-11
Man A78 i andra riktningen Kalhäll>Södertälje: 6534-6535: 2009-06, 6536-6539: 2009-07

Tack för dessa uppgifter om omplaceringar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bese001

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 januari 2010, 11:27:23 AM
Tack för dessa uppgifter om omplaceringar.
Ingen orsak! Bara kul om någon mer än jag har glädje av mitt grottande i bilregistret.