Busworld 2009, Van Hool A360 Hybrid

Startat av Niclas Rosenius, 26 januari 2010, 09:48:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Då var det dags för att kolla lite på VH:s utbud på stads och linjevagnar.

Först ut en A360 Hybrid som är beställ av Belgiska De Lijn. Har för mig att dom skulle ha 24 st av dessa.

//Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 09:48:53 AM
Då var det dags för att kolla lite på VH:s utbud på stads och linjevagnar.
Först ut en A360 Hybrid som är beställ av Belgiska De Lijn. Har för mig att dom skulle ha 24 st av dessa.

Hur lyckas VanHool sälja linjevagnar om de nu har så lång leveranstid? Missförstå mig rätt nu. Jag gillar VanHool men undrar om Belgarna själva har större tolerans för långa leveranstider när det gäller "det egna" märket?

Jan

Det är en gåta för mig varför man inte ökar produktionen på något sätt för att minska dessa leveranstider. Det har varit så i många år nu så det är inget nytt.
I branschen i 40 år

Niclas Rosenius

Hur lång leveranstid det är på vanliga stads och linjevagnar vet jag inte.

Kan vara kortare än för turistbussar eftersom dom byggs ju inte på samma lina.

Sedan att dom inte utökar produktionen är att man vill inte tumma på kvaliten.

Om man skall utöka produktionen så måste man bygga ut och det i sig är en stor investering. Marknaden kan ju svänga ganska tvärt ibland så man är ganska försiktigt med att planera att bygga ut fabriken och sedan stå med en stor överkapacitet istälet.

//Niclas

Jan

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 12:51:14 PM

Hur lång leveranstid det är på vanliga stads och linjevagnar vet jag inte.

Kan vara kortare än för turistbussar eftersom dom byggs ju inte på samma lina.

Sedan att dom inte utökar produktionen är att man vill inte tumma på kvaliten.

Om man skall utöka produktionen så måste man bygga ut och det i sig är en stor investering. Marknaden kan ju svänga ganska tvärt ibland så man är ganska försiktigt med att planera att bygga ut fabriken och sedan stå med en stor överkapacitet istälet.

//Niclas

Niclas, detta med lång leveranstid har varit ett problem för Van Hool sedan 1980 talet. Fabriken är så stor att kvaliteé fördelarna som en liten fabrik ger inte syns här, därmed inte sagt att VH inte har kvaliteésprodukter. Nej öka produktionen lite istället med bibehållen kvaliteé.
I branschen i 40 år

yngrot

Är denna hybrid gjord med likadan teknik som Volvos??  Van Hool stadsbussar har väl inte varit vanlig i Sverige??  Jag kan bara påminna mig en grön nere i Skåne...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2010, 14:43:10 PM
Är denna hybrid gjord med likadan teknik som Volvos??  Van Hool stadsbussar har väl inte varit vanlig i Sverige??  Jag kan bara påminna mig en grön nere i Skåne...

Det är minst 2 stycken i Ystad åt Skånetrafiken. Veolia 2947-2948.
I branschen i 40 år

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2010, 14:43:10 PM

VH:s stadsbussar har inte direkt slagit i Sverige.

Swebujs hade ett antal A508 rullandes i Sandviken för ett bra tag sen. Några flyttades till Stockholm har jag för mig.

//Niclas

Jan

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 14:50:31 PM
   VH:s stadsbussar har inte direkt slagit i Sverige.

Swebujs hade ett antal A508 rullandes i Sandviken för ett bra tag sen. Några flyttades till Stockholm har jag för mig.

//Niclas

Totalt 16 Van Hool Buster har varit raggade i Sverige
Swebus 11 stycken
Uddevalla Omni 3 stycken
Busslink 3 stycken ( en av dessa var Swebus innan.)
I branschen i 40 år

Jacob

Inte lika imponerande som turistbussarna ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

New_options

Tyckte den här var riktigt trevlig utan att direkt kunna peka på varför.

Lådan med stor display och vita touchknappar som skymtar bakom biljettmaskinen - är det radion? Eller nån slags fordonsdator?

Ersa

Citat från: New_options skrivet 28 januari 2010, 00:39:32 AM
Lådan med stor display och vita touchknappar som skymtar bakom biljettmaskinen - är det radion? Eller nån slags fordonsdator?

Det kan vara den nyare större styrdosan för Mobitecskyltarna.