jlt får på skallen

Startat av michael k, 26 januari 2010, 00:33:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

http://www.jnytt.se/nyhet/29491/jonkopings-busstrafik-far-samst-betyg-i-landet

detta har de arbetat stenhårt på länge på jlt
det började när man försämrade trafiken med dessa stombussar
man ersatte ett väl fungerande system med kaos >:(
sedan anlitade man en sköldpadda som envisades med att köra omkring i backarna med blanksletna sommardäck
och som lök på laxen några år senare fick man en chef över busskillarna som saknade altt vett(gav dom varningar när de avstyrde bråk osv)
sedan vet jag inte riktigt hur arriva kom att tappa den fenomela stilen som de inledde med
det gick ju kraftigt ut för dom när de köpte in lingmerts/smålandsbussen för att helt gå över till koasläge vid den nya upphandlingen

Wetjo

Försent att vissla när överläppen är borta...

Staffan Sävenfjord

Tror direktören att discobussar är rätt sätt att få nöjda kunder så förstår man att missnöjet är så stort som det är. Lite mer förankring i verkligheten om vad folk vill ha vore bättre.
Kommer att tänka på gamla mor Britta, som när prästen förklarade skillnaden mellan himlen och h*****et:
- I h*****et brinner den eviga elden. Men i himlen är det änglar som sjunger och spelar harpa hela tiden. Nå, vart vill mor Britta komma?
- Då föredrar jag h*****et. För musik har jag aldrig kunnat förlika mig med men den goa värmen gillar jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Otroligt. Har dom knuffat bort GUB från sista platsen eller är detta nån annan mätning??

Citat
Men det kan också bero på att man hamnat på tvåans linje med MAN-bussarna som studsar fram genom staden. Vilket bland annat beror på den dåliga kvalitet som gasen håller, för att spara pengar inte miljön.

Ahh så det är inte bara vi i Uppsala som har problem med ryckiga MAN gasbussar. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 26 januari 2010, 09:22:36 AM
Otroligt. Har dom knuffat bort GUB från sista platsen eller är detta nån annan mätning??

Den här mätningen görs varje år och det är alltså denna som gäller för 2009.
Märkligt att Varberg har seglat upp till första plats efter Luleå. Jag har inte uppfattat stadstrafiken i Varberg som särskilt bra. Den körs också av Nobina. Inte för att Nobina skulle vara dåligt (de har långa haft höga betyg i Karlstad) men ett litet bussbolag har naturligtvis lättare för att få kundernas sympati.
Jag hittar inte Uppsala bland de fem sämsta så de har tydligen ryckt upp sig.
För övrigt är det inte JLT som får dåligt betyg utan stadstrafiken i Jönköping.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag hittar inte Umeå längst ner i listan vilket jag trodde. :) Positivt, men smått otroligt då Umeborna är bra på att gnälla högljutt.

I övrigt är kommentarerna i länken som michael k lade upp intressanta. Många klagar över att förarna är sura, men ingen ifrågasätter varför. Ingen ifrågasätter heller att passagerarna inte är glada mot förarna och varandra. Många klagomål över trasiga stoppknappar medan andra skriver om att dessa har en fördröjning (dvs måste hållas intryckta ett par sekunder för att ta). Till sist är jag alltid fascinerad över att folk klagar på trafikutövarens chaufförer, utan att ha en tanke på att det väl mestadels är samma chaufförer som körde åt den förre trafikutövaren, innan den nuvarande tog över.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2010, 12:31:21 PM
Till sist är jag alltid fascinerad över att folk klagar på trafikutövarens chaufförer, utan att ha en tanke på att det väl mestadels är samma chaufförer som körde åt den förre trafikutövaren, innan den nuvarande tog över.

"Physical evidence"

Det är knepigt att få folk att begripa vad en tjänst egentligen består av, speciellt som politikerna som beställt den inte ens vet det själva. Det främsta argumentet gentemot allmänheten för trafikupphandling har ju varit illusionen om bättre service, men det är egentligen bara ett svepskäl för att göra sig av med kommunal verksamhet. I verkligheten är det fortfarande människor av kött och blod som ska köra bussar av metall och plast, och det blir i sig varken bättre eller sämre gjort av att man bygger upp en liten låtsasmarknad där detta upphandlas som om det vore en tjänst! (Däremot finns det ju alla möjligheter att sabba kvaliteten ändå, när det inte längre är trafikproduktionen som är målet med verksamheten, utan den har förvandlats till ett medel för någon som inte har med kommunen att göra att tjäna pengar!)

Ulf Rådeström

Ahh så det är inte bara vi i Uppsala som har problem med ryckiga MAN gasbussar. :)

hehe...FEL!
Det är inte bara ni i Uppsala som har problem med skit i gasen så bussarna kan gå ordentligt ;-)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 26 januari 2010, 13:14:07 PM
"Physical evidence"

Det är knepigt att få folk att begripa vad en tjänst egentligen består av, speciellt som politikerna som beställt den inte ens vet det själva. Det främsta argumentet gentemot allmänheten för trafikupphandling har ju varit illusionen om bättre service, men det är egentligen bara ett svepskäl för att göra sig av med kommunal verksamhet. I verkligheten är det fortfarande människor av kött och blod som ska köra bussar av metall och plast, och det blir i sig varken bättre eller sämre gjort av att man bygger upp en liten låtsasmarknad där detta upphandlas som om det vore en tjänst! (Däremot finns det ju alla möjligheter att sabba kvaliteten ändå, när det inte längre är trafikproduktionen som är målet med verksamheten, utan den har förvandlats till ett medel för någon som inte har med kommunen att göra att tjäna pengar!)

Men ändå. Tror folk i en mindre stad verkligen att de 40-50 st stadsbussförarna på det gamla trafikföretaget försvinner i tomma intet, samt att det nya trafikföretaget trollar fram motsvarande mängd nyutbildade förare med en trollformel? Eller tänker de inte efter alls?
Sedan det eviga tjatet om hur dåligt nuvarande trafikföretag "utbildat sina förare att köra". Tror folk att alla förare nyutbildas en gång/år?  Den absoluta majoriteten förare har väl snarare haft D-körkort i 20-30 år och kört för ett flertal olika arbetsgivare innan de började hos nuvarande trafikföretag. Detta även om de kört samma typ av trafik i samma stad i alla år.

Jan

I Helsingborg har man fått någorlunda ordning på MAN med gasdrift. I början var det flera vagnar som krångla och turer fick inställas. I dag är det inte så ofta förekommande.
I branschen i 40 år

1896

Såna där undersökningar är väl inget att bry sig i....

Avd, onödiga fakta....

Omnilasse

Undersökningen på den här nivån kanske inte är så intressant, det blir det dock om man följer samma område från år till år och har ett mer utförligt enkätunderlag som besvarats. Det är ju ändå intressant vad bra SL har lyckats att förbättra passagerarnas nöjdhet över lag i trafiken och även på bussidan - om man ser till att det är ett storstadsområde. Dessutom kan trafikbolaget med denna information klara av att förbättra trafiken - inte bara sett till att den ska vara mest effektiv och samhällsekonomisk lönsamt, utan även med hänsyn till kundnöjdhet (vilket ju kan innebära motsatsen). Förarnas körsätt påverkas det av operatör? Men det gör det väl? En stressad chaufför som arbetar på ett företag med dålig stämning tror jag nog kan "smitta av sig" på kunderna. Är körtiderna knappa, blir nog föraren också stressad av det, vilket bl.a. påverkar körstilen och sättet att svara på frågor från kunderna. Om inte föraren ex.vis känner att han har rätt information att ge till kunden, känner han sig nog betydligt mer stressad och obekväm, än om man jobbar i en verksamhet som fungerar väl och dessutom känner kunden därmed att han får sämre service om han inte får något svar, så visst finns det ett samband! Men som jag börjarde med så är det främst när man jämför staplarna med varanda (det vill säga de olika faktorerna), som man kan urskilja orsakerna till ett allmänt missnöje, som självklart även kan spilla över på uppfattningen om föraren... 

lil-sis

Det är ju för att de skickade ut ett gäng ooooooooooootroligt trevliga nybörjare förra vintern  ;D

Richard

Är det någon som vet var man kan kolla på undersökningen av kollektivtrafikbarometern?
Har sökt överallt efter en länk men bara kommit fram till uttalanden om den.
Var finns full lista på alla städer som varit med?

Omnilasse

Citat från: Richard von Sauperl skrivet 27 januari 2010, 12:39:18 PM
Är det någon som vet var man kan kolla på undersökningen av kollektivtrafikbarometern?
Har sökt överallt efter en länk men bara kommit fram till uttalanden om den.
Var finns full lista på alla städer som varit med?
Det finns en lista över just "nöjdhetsfrågan" bl.a här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/svensk_kollektivtrafik/document/view/kollektivtrafikbarometern-2009-noejdhet-regiontrafik-samt-stadstrafik-7080

finns flera tabeller etc om du tittar runt på sidan.