Huvudmeny

Solaris till Västerås

Startat av Magnus, 25 januari 2010, 17:40:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Det fortsätter att gå bra för Solaris. Nu har dom sålt 15st Urbino 15 biogasbussar  + optioner på fler till Västmanlands Lokaltrafik för trafik i Västerås.

Mer på rt-forum.com

Svoca

Bussarna får Cumminsmotorer, större gastankar än Busslink 7401 - 7428 och är boggiebussar.

Ersa

Trevligt! Solaris klarar sig bra på den privata marknaden (Busslink & Veolia), och verkar även kamma hem de flesta kommunala bussföretagens upphandlingar. Hur lång tid tar det innan vi får se ett gäng Urbino i Uppsalagrönt? :)

Björn Lövdahl

Var det så att MAN slutat med sina biogasboggisar?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

MM

Är det bara jag som har reflekterat över att Värmlands Lokaltrafik sköter stadstrafiken i Västerås? ;) :P

Förstår självklart att det är en felskrivning, men var faktiskt lite kul ändå... :)

Cero

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2010, 20:31:20 PM
Trevligt! Solaris klarar sig bra på den privata marknaden (Busslink & Veolia), och verkar även kamma hem de flesta kommunala bussföretagens upphandlingar. Hur lång tid tar det innan vi får se ett gäng Urbino i Uppsalagrönt? :)

Är det månne så att Solaris är billigare än motsvarande svenska och tyska fordon (möjligen med undantag av MAN)? I så fall lär väl en mycket stor del av de fordonsupphandlingar som faller inom ramen för offentliga upphandlingar enligt EU:s regler i framtiden tillfalla Solaris eller MAN.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2010, 20:31:20 PM

Det får vi hoppas att det aldrig inträffar  ;)

//Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 januari 2010, 07:57:25 AM
Det får vi hoppas att det aldrig inträffar  ;)

Jodå! Även du kommer att konvertera med tiden! ;)
Solaris och NeoMAN är visserligen konkurrenter, men deras produkter är mer lika varandra än vad t.ex. Scania och Volvo är. Så du lär nog vänja dig på rekordtid.

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 januari 2010, 20:33:15 PM
Var det så att MAN slutat med sina biogasboggisar?

Svar som så många gånger förut här på forumet:
Niklas-Erik-Johan - NEJ!

Dom kommer att byggas även framöver!

Ulf Rådeström

Dock var en kommentar i pressmeddelandet intressant:
"De har haft bussar från flertalet tillverkare i sin flotta"

Västerås Lokaltrafik tycks ha lite svårt o bestämma sig för vad man vill ha i sin flotta - Volvo, Scania, MAN och nu Solaris.
Måste bli en oerhört dyr verksamhet som bussföretaget håller på med att bygga upp ett reservdelslager som är fem gånger större än om man höll sig till ett eller två märken.

Men så kanske de går till när man inte är konkurrensutsatt ännu - pengarna rullar liksom i dom gamla kommunala bussföretagen ;-)

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 januari 2010, 12:36:34 PM
Dock var en kommentar i pressmeddelandet intressant:
"De har haft bussar från flertalet tillverkare i sin flotta"

Västerås Lokaltrafik tycks ha lite svårt o bestämma sig för vad man vill ha i sin flotta - Volvo, Scania, MAN och nu Solaris.
Måste bli en oerhört dyr verksamhet som bussföretaget håller på med att bygga upp ett reservdelslager som är fem gånger större än om man höll sig till ett eller två märken.

Men så kanske de går till när man inte är konkurrensutsatt ännu - pengarna rullar liksom i dom gamla kommunala bussföretagen ;-)

Så går det väl när olika bussföretag vinner olika upphandlingar om vilka som är billigast för stunden? Å andra sidan har ju andra kommunala bussföretag som t.ex GUB ju lyckats hålla sig till huvudsakligen två tyska märken som sedermera gått ihop (med några Scania som undantag).

Björn Lövdahl

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 januari 2010, 12:27:29 PM
Svar som så många gånger förut här på forumet:
Niklas-Erik-Johan - NEJ!

Dom kommer att byggas även framöver!

Oj, då får jag be om ursäkt, måste ha missat de svaren, vet att det varit uppe tidigare men kan inte dra mig till minnes några riktiga svar.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 januari 2010, 13:33:06 PM
Oj, då får jag be om ursäkt, måste ha missat de svaren, vet att det varit uppe tidigare men kan inte dra mig till minnes några riktiga svar.

De e lugnt - de är ju lite svårt o hänga med i alla inlägg när man är här nästan varje dag ;-)

Men MAN har ju till och med utvecklat en 13,7-metersversion som ju levererades till Busslink City i Stockholm - så det finns till o med två modeller att köpa nu - så nerläggning av modellen...nje...inte riktigt :-)

Mats Karlsson

Däremot har väl MAN kastat in handduken när det gäller bränslecellsbussar.

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 januari 2010, 13:58:30 PM
De e lugnt - de är ju lite svårt o hänga med i alla inlägg när man är här nästan varje dag ;-)

Men MAN har ju till och med utvecklat en 13,7-metersversion som ju levererades till Busslink City i Stockholm - så det finns till o med två modeller att köpa nu - så nerläggning av modellen...nje...inte riktigt :-)

Vadå utvecklat?

Dom har ju bara kapat bort lite material på mitten och vips så blev den kortare  ;)

//Niclas