Ämne: Bussar hos Helmark i Markaryd i december 1987, del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 januari 2010, 16:01:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så bussen som Bengt Helgesson var extra stolt över och absolut ville ha färdig inför reportaget. En lyxig konferensbuss till Lindskrog, en konferensanläggning vid Arlanda.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe


Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 25 januari 2010, 22:30:07 PM
Strålkastare, blinkers och bakljus från Volvo 740! :D

Är inte bakljusen 240? Ser ut att vara reflex i mitten i nedre raden...

//Danne

Niklas Bygdestam

Citat från: Danne B. skrivet 25 januari 2010, 22:47:19 PM
Är inte bakljusen 240? Ser ut att vara reflex i mitten i nedre raden...

//Danne

Bakljus på 240 och 740 från den här tiden (1987) var identiska

Blinkersen i fronten på den här bussen är helt klart 740

Men det här är ju inte unikt för Helmark. Arna gjorde under 1970-talet bussar med stråkastare av den typ som finns på Mercedes personbilar från början på 1970-talet. Och Kutter Deca som föresten är samtida med bussen på bilden hade precis likadana bakljus av Volvos typ för dåtida 240 och 740
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2010, 23:19:47 PM
Bakljus på 240 och 740 från den här tiden (1987) var identiska

Blinkersen i fronten på den här bussen är helt klart 740

Men det här är ju inte unikt för Helmark. Arna gjorde under 1970-talet bussar med stråkastare av den typ som finns på Mercedes personbilar från början på 1970-talet. Och Kutter Deca som föresten är samtida med bussen på bilden hade precis likadana bakljus av Volvos typ för dåtida 240 och 740

Näe jag måste hålla med Danne B, bakljusen har reflex i mitten nedre, 740 hade reflex i inre övre. Jag antog bara att bakljusen var 740 då fronten var det, utan att titta så noga.

Danne B.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2010, 23:19:47 PM
Bakljus på 240 och 740 från den här tiden (1987) var identiska

Nej... Dom liknade varandra men skiljer sig på flera punkter! T.ex. hade, precis som RoTe skriver, 240 reflexen i mitten av nedre raden medans 740 hade den i övre raden innerst mot mitten av bilen! Dessutom skiljer sig formen och storleken på bakljusen! Dvs du kan inte montera bakljus från en 740 på en 240 och vice versa!

//Danne

groenis

Kan meddela att fram och baklampor kommer ifrån Volvos 240 Serie
Så fort filminspelningarna är klara i Östersund så ska jag ta bilder på en tvilling som är ombyggd till
locationbuss dvs rullande sminkloge,fikarum och värmestuga samt toalett skall se om det kan bli någon bild på den öppningsbara bakdelen.
Jag har förvarnat Staffan om att jag skickar bilderna via honom.

/Lennart

RoTe

Citat från: groenis skrivet 26 januari 2010, 02:49:24 AM
Kan meddela att fram och baklampor kommer ifrån Volvos 240 Serie


/Lennart

Strålkastarna kan inte vara 240 då dessa lutar ganska mycket plus att dom är högre. 740 är helt vertikala och det sitter dessutom 740 blinkers fram... 240 strålkastare med 740 blinkers bredvid skulle se ut som en katastrof.

groenis

Varför kan det inte vara ifrån 240 serien?
På locationbussen så var en av meckarna helt säker på att lamporna kom ifrån 740 serien
han gav sig när han såg märkningen.
Orsaken till att de skulle tas ut var för byta lamporna och insatser

/Lennart

Ersa

Jag som ägt flera 240 och 740 (hur nu det gick till) tycker det ser ut som att bussen har 240-bakljus med någorlunda "runda" hörn.

På 240:n var lamporna placerade på följande sätt på vänster sida på andra hälften av 80-talet:
Övre raden: Blinkers 21W, Backljus 21W, Bromsljus 21W.
Nedre raden: Dimbakljus 21W, Bakljus 5W (inkl refex), Bakljus 5W.
På vissa 90-talsmodeller av 240:n kunde nedre raden dock vara: Bak/bromsljus 5/21W, Reflex utan lampa, Bakljus 5W.
Reflexen satt iaf alltid i mitten på den nedre raden.

På den tidiga 740:n såg arrangemanget ut så här på vänster sida:
Övre raden: Blinkers 21W, Backljus 21W, Reflex utan lampa
Nedre raden: Bak/bromsljus 5/21W, Bakljus 5W, Dimbakljus 21W.

Det var det nördigaste inlägget jag författat på länge... ::)

RoTe

Citat från: groenis skrivet 26 januari 2010, 11:02:44 AM
Varför kan det inte vara ifrån 240 serien?
På locationbussen så var en av meckarna helt säker på att lamporna kom ifrån 740 serien
han gav sig när han såg märkningen.
Orsaken till att de skulle tas ut var för byta lamporna och insatser

/Lennart

Ställ en 240 strålkastare bredvid en 740 blinkers så ser du.  ;)

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 26 januari 2010, 12:46:09 PM
Jag som ägt flera 240 och 740 (hur nu det gick till) tycker det ser ut som att bussen har 240-bakljus med någorlunda "runda" hörn.

På 240:n var lamporna placerade på följande sätt på vänster sida på andra hälften av 80-talet:
Övre raden: Blinkers 21W, Backljus 21W, Bromsljus 21W.
Nedre raden: Dimbakljus 21W, Bakljus 5W (inkl refex), Bakljus 5W.
På vissa 90-talsmodeller av 240:n kunde nedre raden dock vara: Bak/bromsljus 5/21W, Reflex utan lampa, Bakljus 5W.
Reflexen satt iaf alltid i mitten på den nedre raden.

På den tidiga 740:n såg arrangemanget ut så här på vänster sida:
Övre raden: Blinkers 21W, Backljus 21W, Reflex utan lampa
Nedre raden: Bak/bromsljus 5/21W, Bakljus 5W, Dimbakljus 21W.

Det var det nördigaste inlägget jag författat på länge... ::)


Får nog hålla med dig där... ::) men hur i himmelens namn kan du hålla reda på hur baklamporna såg ut???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2010, 21:38:12 PM
Får nog hålla med dig där... ::) men hur i himmelens namn kan du hålla reda på hur baklamporna såg ut???

-80% minnesbilder av många timmars skruvande, felsökningar, svordomar och dragningar av nya ersättningskablar inför besiktning av två st 240 och en st 740 under tidigt 2000-tal. I Östersund var de hårda på att även bägge dimbakljusen skulle kunna lysa, vilket ledde till vissa arbeten.
-10% nördiga egenskaper som gör att mestadels onödiga kunskaper likt dessa fastnar i minnet.
-10% repetition genom snabba blickar på grannarnas bilar här ute bredvid mitt soprum. 8)

groenis

Det finns några bilder på locationbussen
www.camcar.nu
Dessvärre inga på fram och baklampor

/Lennart

Niklas Bygdestam

Men visst är det väl samma bakljus på 240 och 740 om man nu tittar på 240 och 740 från omkring 1986-1989?

Se länkarna

240
http://iloapp.kpstyling.se/data/_gallery/public/0/1233253578_resized.jpg

740
http://imcdb.org/images/226/322.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.