Ett par Capitoler

Startat av Hasse L, 25 januari 2010, 15:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rolle

Magnifikt, man tappar allt,den nedre vagnen otvättad det är som smink på gamla damer.

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 januari 2010, 15:25:34 PM

Hej!

Bara sådär mitt på blanka måndagen dyker en fortfarande existerande* H24 upp på bild med lysande positionsljus
och med vagnsnummer av ett typsnitt som skvallrar om att den fick sina siffror under sin tid i Södertälje.

Fina bilder!

*) http://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/buss.php?id=39

mvh K R

HJP

Ahh!
Vad kan man göra, annat än att Tacka&Bocka!?  :)

HJP

Jan-Peter

Tack för alla fina bilder av Capitol.
Undrar hur många gånger man kört förfogandevagn med just 5413 på linje 50 E både till och från Norrmalmstorg esp,Östra Station.
Mvh,Jan-Peter

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hasse L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2010, 17:40:09 PM
Visst är detta en Essingecapitol?
Javisst. 5413 - 5442 (H 23) var Essingecapitoler. De ersatte F 1:orna på linje 96 i maj 1961.

JDS

Vände 42:an vid Kungsholmstorg (Kht?) eller hur gick den? Tycker att det ser ut att stå "Karlaplan över Hantverkargatan nånting nånting något", men det kan precis lika gärna stå någonting annat!

Hasse L

Citat från: JDS skrivet 25 januari 2010, 22:27:31 PM
Vände 42:an vid Kungsholmstorg (Kht?) eller hur gick den? Tycker att det ser ut att stå "Karlaplan över Hantverkargatan nånting nånting något", men det kan precis lika gärna stå någonting annat!
42:an gick Kht - Scheelegatan - Fleminggatan - Kungsgatan - Sturegatan - Karlavägen - Karlaplan, vill jag minnas, alltså samma sträcka som vid inrättandet Dagen H.

K R

Citat från: JDS skrivet 25 januari 2010, 22:27:31 PM

Hej!

Ja, detta var ändhållplatsen vid Kungsholmstorg.
Efter vändning gick 42:an Scheelegatan-Fleminggatan-Kungsbron-Kungsgatan-
Stureplan-Sturegatan-Karlavägen-Karlaplan.
Detta var huvudstråken, vissa mindre omläggningar förekom under denna version av 42:an.
Senare kom linje 42 att gå mellan Hakberget och Hornsberg/Hornsbergshallen.

mvh K R (tvåa efter Hobgoblin, men jag postar ändå)

JDS

Aha! Tack båda två. 42:an som sedermera (ungefär) blev 56 kommer jag ihåg, men denna mellanvariant kände jag inte till! Skylten om buss 41 och 42 i bottenplanet under korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan fanns ju kvar långt in på 1990-talet, möjligen så länge att både 42:an hunnit återinrättas men i annan sträckning och 41:an hunnit försvinna innan den togs bort!

Viking

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 januari 2010, 15:25:34 PM

Underbara bilder.
Funderar lite över trafikföringen i området vid denna tid. När blev Hamngatan dubbelriktad på denna sträcka (upp till Norrlandsgatan förmodar jag) och vilken väg gick västergående trafik? Smålandsgatan verkar lite stökigt, var det Mäster Samuelsgatan som gällde? (För bussarna gick väl Småandsgatan Västerut?)

Hälsningar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

K R

Hej!

När trafikföringen var såsom bilden visar, var Hamngatan dubbelriktad västerut från Norrmalmstorg.
Västgående busslinjer gick som du nämner in på Smålandsgatan från Birger Jarlsgatan, de som skulle vidare
upp mot Sergels torg svängde vänster vid Hotell Stockholm med hållplatsläge framför hotellet och sedan höger ut på Hamngatan.
Linjer som skulle gå Kungsträdgårdsgatan söderut hade hållplatsläge(n) vid torget utefter Smålandsgatan
och svängde därefter vänster på Norrlandsgatan och korsade sedan Hamngatan.

En annan dåvarande öst-västlig led i området var att Arsenalsgatan var öppen för trafik från Nybroplan.
Där gick dock ej några busslinjer.

mvh K R

Viking

Tack för svar, måste ha varit bra stökigt på Birger Jarlsgatan med vänstersvängande trafik upp Mäster Samuelsgatan.

Hälsningar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

JDS

Citat från: Viking skrivet 28 januari 2010, 10:32:27 AM
Tack för svar, måste ha varit bra stökigt på Birger Jarlsgatan med vänstersvängande trafik upp Mäster Samuelsgatan.

Birjer Jarlsgatan var väl enkelriktad på den sträckan, så det handlade väl mest om att byta körfält för att kunna svänga?