Bussar hos Helmark i Markaryd i december 1987, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 januari 2010, 15:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Under mina ambitioner att kartlägga Wasatrafik så ingick också ett besök för ett reportage hos Helmark i Markaryd, där Wasatrafik vid denna tid var delägare. Men vid besök hade Bengt Helgesson börjat ta över allt mer och något senare blev han ensam ägare. Det var också i den vevan som Skandia bytte namn till Helmark, vilket skall uttydas Helgesson Markaryd. Dock hade Helgesson tidigare ett företag med namnet Helmak, vilket då skulle uttydas Helgesson Makedonien. Det bildades på den tiden han var generalagent för jugoslaviska Automontaza.
Att göra reportage här var dock inte det lättaste. Helgesson var från början inte intresserad och berättade att han sagt nej till alla andra tidningar. Men så träffades vi på persontrafikmässan i Malmö och det blev i alla fall bestämt om reportaget. Svensk Lokaltrafik blev första svenska tidning som skrev om Helmark. Tiden för besöket blev dock uppskjutet ett par gånger eftersom Helgesson ville kunna visa upp två nya bussar och dessutom "städa verkstaden".
Så kom jag då en grådisig decemberdag till Markaryd och när jag körde upp på gården stod där bussar kors och tvärs. Helgesson kom fram iförd en stor pälsmössa, vilket gjorde att jag inte kände igen honom, och sa:
- Jag tänkte flytta bussarna så att du får bra bilder.
Några rattrörelser senare och som genom ett under stod bussarna prydligt parkerade med de gamla till höger och de nya till vänster. Så det blev dessa bilder.

Först en Volvo B9M som sedan hamnade i Hedekas (antagligen hos Grunds, nuvarande B.G:s Buss) och sedan HD-Buss och Nilsbuss.

Så en gammal pärla från Thygesson. De köpte Wiima tidigt och var sedan länge trogna dessa finska karosser.

Den här bussen på Scania K92 har regnumret KEN461. Samma regnummer dök vid utställningarna året efter upp på en Volvo B9M med Helmarks-kaross, vilket tyder på "falskskyltning". Så bussens vidare öden är svåra att spåra. Forskning i SBH ger vid handen att det kan vara den som fick regnumret NAF687 och hamnat först hos Arlanda Långtidsparkering.

Och så fyra nya bussar i väntan på leverans.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

ECY893 var kanske avsedd för Tage Wilhelmsson i Hedekas, men den kom aldrig dit utan hamnade i stället hos HD-Buss i mars 1988. I maj 1988 fick Tage Wilhelmsson i stället bussen NHM120, en Helmark Meteor 50.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2010, 15:40:52 PM

Den här bussen på Scania K92 har regnumret KEN461. Samma regnummer dök vid utställningarna året efter upp på en Volvo B9M med Helmarks-kaross, vilket tyder på "falskskyltning". Så bussens vidare öden är svåra att spåra. Forskning i SBH ger vid handen att det kan vara den som fick regnumret NAF687 och hamnat först hos Arlanda Långtidsparkering.

Undrar om den här "falskskyltningen" kan ha gjorts för att det skulle se bättre ut när han väntade på dig? Helgesson hade ju tydligen städat och ställt upp bussar och gjort allting lite "tillrättalagt" inför ditt besök. Då kanske han satte upp regskyltar på en buss som ännu inte hade fått det bara för att bussen skulle se bättre ut på bild? Att regskylten var fel kanske var mindre viktigt för honom? Bara bussen såg mer komplett ut på bilden kanske det räckte för honom så han fick visa hur fin bussen såg ut som färdig? När du hade lämnat stället kanske han direkt tog bort regskyltarna igen och satte dit dessa där de skulle vara?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 januari 2010, 23:09:07 PM
Undrar om den här "falskskyltningen" kan ha gjorts för att det skulle se bättre ut när han väntade på dig? Helgesson hade ju tydligen städat och ställt upp bussar och gjort allting lite "tillrättalagt" inför ditt besök. Då kanske han satte upp regskyltar på en buss som ännu inte hade fått det bara för att bussen skulle se bättre ut på bild? Att regskylten var fel kanske var mindre viktigt för honom? Bara bussen såg mer komplett ut på bilden kanske det räckte för honom så han fick visa hur fin bussen såg ut som färdig? När du hade lämnat stället kanske han direkt tog bort regskyltarna igen och satte dit dessa där de skulle vara?

Det stämmer nog att skyltarna satt där för att det skulle så bättre ut men den hade samma skyltning vid persontrafikmässan i Malmö i september samma år. Det är dock inget ovanligt att bussarna i demosammanhang förses med registreringsskyltar som inte tillhör bussen. När bussen körs görs det naturligtvis på grönskyltar och dessa bussar används inte för linje- eller beställningstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Jag besökte företaget någon gång runt år 2000, helt oplanerat på väg till Skåne. De var helt öppna och tog emot som om det varit ett bokat besök och jag fick fotografera inne i lokalerna. Detta blev sedan ett litet reportage i Bussnytt. På väg ut genom ytterdörren mötte jag en katt som, jovisst, skulle få komma in. De hade tagit hand om den.
Mvh Jan G

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 januari 2010, 15:40:52 PM

Först en Volvo B9M som sedan hamnade i Hedekas (antagligen hos Grunds, nuvarande B.G:s Buss) och sedan HD-Buss och Nilsbuss.

Så en gammal pärla från Thygesson. De köpte Wiima tidigt och var sedan länge trogna dessa finska karosser.

ECY893 var en B10M60 med kaross Helmark Meteor 60 enligt SBH.
ANS933 var rolig att se. Systern ANS033 stod för några år sedan hos en plåtfirma i Västervik. Jag vet inte om den finns kvar. Däremot har jag en bild någonstans...

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Vad jag kan se så står står Meteor 40 på SBH. Rätt beteckning bör vara Meteor 50 eftersom bussen är 12 m och rymmer ca 50 sittplatser.

Ola Almquist

Korrekt! Jag var inte riktigt vaken i natt. Nu är jag ännu tröttare så jag ska inte kommentera mera på ett tag. Jag har annars en del synpunkter på Staffans Kraftbuss-lista. Har inte haft tid att läsa forumet i någon större utsträckning under februari... 

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 01 mars 2010, 18:51:53 PM
Korrekt! Jag var inte riktigt vaken i natt. Nu är jag ännu tröttare så jag ska inte kommentera mera på ett tag. Jag har annars en del synpunkter på Staffans Kraftbuss-lista. Har inte haft tid att läsa forumet i någon större utsträckning under februari... 

M.v.h.
Ola

Ja, vi som vet vad du jobbar med förstår att du är trött dessa dagar.  ;)
Synpunkter på Kraftbuss-listan mottages tacksamt.

eomer

Citat från: Ola Almquist skrivet 01 mars 2010, 01:09:23 AM
ECY893 var en B10M60 med kaross Helmark Meteor 60 enligt SBH.
ANS933 var rolig att se. Systern ANS033 stod för några år sedan hos en plåtfirma i Västervik. Jag vet inte om den finns kvar. Däremot har jag en bild någonstans...

M.v.h.
Ola

Thygesson bussen på bild är L503 sedermera ANS033. Det fanns ingen ANS933
//eomer

Ola Almquist

Citat från: eomer skrivet 01 mars 2010, 19:31:32 PM
Thygesson bussen på bild är L503 sedermera ANS033. Det fanns ingen ANS933
//eomer

Jaha, där ser man. Alltså samma buss. Denna gång med grillen i behåll. Fanns det inte en till Wiima från 1967 i Sverige? Jag trodde att Thygessons hade båda men det var kanske fel.

M.v.h.
Ola