finns alpus kvar som företag?

Startat av bussfan, 23 januari 2010, 09:43:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussfan

hej på er jag har en fundering kring alpus karosseri om detta företag finns kvar

Sven W

Hej

Frågan kan utvidgas lite. GDG hade ju i koncernen ett antal andra bolag i sig när Swebus bildades. Vad hände med dessa?

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 23 januari 2010, 10:03:45 AM
Hej

Frågan kan utvidgas lite. GDG hade ju i koncernen ett antal andra bolag i sig när Swebus bildades. Vad hände med dessa?

Hälsningar
Sven

Namnet Alpus AB finns kvar som dotterföretag till Swebus Fastigheter AB med uppgifter att bedriva konferens-, restaurang- och agenturrörelse.

Sven W

Jag kikade på Alpus i ett företagsregister. Där står att det registrerades 1913-12-29. Gammalt alltså...

/Sven

Jan

De sista bussar som kom från Alpus i Kungälv var 1990 vill jag minnas
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 23 januari 2010, 11:49:07 AM
De sista bussar som kom från Alpus i Kungälv var 1990 vill jag minnas

Stämmer bra det! Sista, i varje fall den med högsta karossnumret blev Swebus 0557 Volvo B10M-70B, beställd av GDG. Inregistrerad i oktober 1990.

Muk

Alpus AB
Orgnr: 556011-8571
Alpus Aktiebolag, Registreringsdatum: 1970-10-19
Alpus Gummi Aktiebolag, Registreringsdatum: 1945-12-03
Gummiverkstaden Alpus aktiebolag, Registreringsdatum: 1943-04-02
Axel Idström, aktiebolag, Registreringsdatum: 1913-12-29

Bolaget är vilande och bedriver ingen verksamhet.

Mats Karlsson

Alpus Gummi AB började bygga lastbilssläp 1950 åt sina gummikunder.
1964 tog GDG över Alpus Gummi AB som då omfattade däcksförsäljning, regummering av däck och släpvagnstillverkning.
Från 1971 smögs även fd Liers karosseriverksamhet in i Alpus AB.

S Svensson

Jag har nog en liten annan tolkning av Alpus ,Alpus AB och GDG.

GDG byggde släpvagnsfabriken i samma byggnad i Kungälv ungefär 1970.
Eftersom namnet Alpus var grundmurat så använde man detta som namnet på nytillverkade släp. Men Alpus AB sysslade då enbart med gummi,alltså däcken.
I samma lokaler tillverkades sedan karosserna. Först ca 1986 så sattes namnet Alpus på busskarosserna. På skrivelser till karosstillverkningen står det även GDG karosserifabrik alternativt med Alpus karosserifabrik. Jag anser nog att Alpus AB som juridiskt namn är däckkedjan och karosseritillverkningen var inte lagt på dotterbolag utan detta skedde på moderbolaget GDG Bilfabrik AB. Den kaross som brukar kallas Alpus (alternativet även GDG) godkänndes fö även av ägarna till GDG.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 januari 2010, 21:04:41 PM
Först ca 1986 så sattes namnet Alpus på busskarosserna.

Redan 1984 visades denna buss upp på utställningen med Alpus-namnet utsatt. Så vitt jag minns användes Alpus redan från början på dessa karosser men inte på de gamla som var byggda på Volvo B58. Den första Alpusen var av 1981 års modell men kom då bara i ett exemplar. Först från årsmodell 1982 tog tillverkningen fart.

S Svensson

Tyvärr mindes jag nog litet fel. Bussen på bild såg jag ju själv i Kolmården på ustställningen. Samt pratade med Rud junior. Han berättad då att det skulle komma en buss med förbättrad stomme.

Om nu någon undrar: Det fanns bussar (i bla GL området) som inte hade namnet Alpus emblem från början.

1896

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 23 januari 2010, 21:04:41 PM
Jag har nog en liten annan tolkning av Alpus ,Alpus AB och GDG.

GDG byggde släpvagnsfabriken i samma byggnad i Kungälv ungefär 1970.
Eftersom namnet Alpus var grundmurat så använde man detta som namnet på nytillverkade släp. Men Alpus AB sysslade då enbart med gummi,alltså däcken.
I samma lokaler tillverkades sedan karosserna. Först ca 1986 så sattes namnet Alpus på busskarosserna. På skrivelser till karosstillverkningen står det även GDG karosserifabrik alternativt med Alpus karosserifabrik. Jag anser nog att Alpus AB som juridiskt namn är däckkedjan och karosseritillverkningen var inte lagt på dotterbolag utan detta skedde på moderbolaget GDG Bilfabrik AB. Den kaross som brukar kallas Alpus (alternativet även GDG) godkänndes fö även av ägarna till GDG.
Det jag skrev är taget från GDG:s 50-årsbok där det står att när GDG tog över Alpus Gummi AB år 1964 så övergick även Alpus släpvagnstillverkning till GDG. När det gällde läget då boken skrevs 1983 står det att till Alpus AB hör en mekanisk verkstadsrörelse som tillverkar och reparerar släpfordon till lastbilar. I den organisationsplan som gällde för GDG från 1983-01-01 ligger karosseriavdelningen och släpvagnsavdelningen i samma ruta med Gunnar Ruud som chef, samtidigt som det anges att Alpus AB var ett rörelsedrivande dotterföretag. Jag vill nog tolka det hela så att släpvagnstillverkningen hela tiden (från 1964) låg inom Alpus Gummi AB, senare namnändrat till Alpus AB, samt att karosseritillverkningen förr eller senare förlades till just Alpus AB eftersom den hela tiden från 1971 hade varit förlagd till just Alpus lokaler. På en broschyr från 1983 står det att bussarna tillverkades av Alpus AB. I Svensk Omnibustidning nr 1-2/1988 står det i ett reportage att bussarna tillverkades av Alpus AB och att Alpus hade tillverkat bussar sedan 1972.

1896

1580 levererades som ny till Avesta, senare fick man också 1587, denna var först stationerad på Mora omloppet, men efter en olycka, där bussen kört in i ett timmer släp, och fått hela säkringsskåpet totalförstört, och efter en dyr reparation, stationerades även den i Avesta.