"Tid för avgång" /BussPC'n

Startat av buskörare, 22 januari 2010, 19:19:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Åh då måste jag öppna öronen imorgon när jag ska till jobbet för att se om bussen upplyser om vart vi ska. Det är ju trots allt en stomlinje.

Trivectorn piper 10sek innan avgång. Om den inte visar varannan sekund, då piper den inte.

Nico


Det verkar pågå flera test hos SL vad gäller funktioner i BussPC:n och en del har att göra med info i displayen till förarna och en del då av just sådant som trafikantinformation som yttre högtalare. Gissar att det kommer att testas ännu mer framöver i takt med att BussPC:n ska ta över mer och mer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 23 januari 2010, 01:59:46 AM
Det verkar pågå flera test hos SL vad gäller funktioner i BussPC:n och en del har att göra med info i displayen till förarna och en del då av just sådant som trafikantinformation som yttre högtalare. Gissar att det kommer att testas ännu mer framöver i takt med att BussPC:n ska ta över mer och mer.

Synd att dom inte bemödar sig med att skicka ut info då. Så man vet om det.

MrX

Citat från: Karsten skrivet 22 januari 2010, 23:17:23 PM
Fast jag förstår ändå inte vitsen. I det fall du beskriver borde den inte hjälpa. Jag menar, om du är på väg att missa en avgångstid och avgår för tidigt lär inte meddelandet dyka upp förrän avgångstiden är inne, och då har man ju redan kört för tidigt. Eller missförstod jag dig?

Nja tänkte snarare att om man lär sig att vänta in meddelandet vid reglerhållplatserna så kommer man inte avgå för tidigt.

Det här med att det ropas ut utanför bussen vart den ska har vi haft i Tyresö hela hösten. Det kan höras i alla bussar på alla linjer. Problemet är högtalarna som ofta är så dåliga att antingen skriks det ut vart bussen ska eller så är ljudnivån så låg att det inte går att uppfatta meddelandet. Funktionen är jättebra, dock borde linjenumret ropas ut också.

Första dagen med denna funktion körde jag en 813 mot Stockholm C. En kvinna som verkade lite morgontrött vaknade rejält när bussens högtalare basunerade ut MOT: STOCKHOLM C! Hon var inte den första att bli skrämd av utropet den morgonen.. :)

Ersa

#19
Citat från: MrX skrivet 23 januari 2010, 09:40:21 AM
Det här med att det ropas ut utanför bussen vart den ska har vi haft i Tyresö hela hösten. Det kan höras i alla bussar på alla linjer. Problemet är högtalarna som ofta är så dåliga att antingen skriks det ut vart bussen ska eller så är ljudnivån så låg att det inte går att uppfatta meddelandet. Funktionen är jättebra, dock borde linjenumret ropas ut också.

Första dagen med denna funktion körde jag en 813 mot Stockholm C. En kvinna som verkade lite morgontrött vaknade rejält när bussens högtalare basunerade ut MOT: STOCKHOLM C! Hon var inte den första att bli skrämd av utropet den morgonen.. :)

Jaså, har denna funktion kommit nu? Kul! :) Fungerar det även på "Extra tur", och vilka destinationer är inlagda som ljudfiler?

I Umeå tätort har man ju haft Thoreb C90 med yttre utrop i mer än 10 år nu, med linjenummer och destination ihopklippta. "Linje sju till... (knaster knaster)... Marieberg!" Det lustiga blev när man la till nya direktbusslinjer och ändrade befintliga linjer, då ena hälften av ljudet försvann pga att man inte spelat in några nya ljudfiler de senaste åren.
Linje 75 till Innertavle: (fullständig tystnad)
Linje 75 till Vasaplan: "...Vasaplan"
Linje 7 till Rödäng: "Linje sju till..."

MrX

Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2010, 10:40:22 AM
Jaså, har denna funktion kommit nu? Kul! :) Fungerar det även på "Extra tur", och vilka destinationer är inlagda som ljudfiler?

I Umeå tätort har man ju haft Thoreb C90 med yttre utrop i mer än 10 år nu, med linjenummer och destination ihopklippta. "Linje sju till... (knaster knaster)... Marieberg!" Det lustiga blev när man la till nya direktbusslinjer och ändrade befintliga linjer, då ena hälften av ljudet försvann pga att man inte spelat in några nya ljudfiler de senaste åren.
Linje 75 till Innertavle: (fullständig tystnad)
Linje 75 till Vasaplan: "...Vasaplan"
Linje 7 till Rödäng: "Linje sju till..."

Allt ska ju vara perfekt från början, eller hur var det nu? :P

Jag tror alla linjer som Tyresö kör har det inlagt. Det ropas ut "Mot: Gullmarsplan" på de flesta linjerna. Som jag sa så är det många bussar funktionen inte verkar fungera ordentligt på. Eller kanske är det så att bara vissa bussar fått det nya systemet. Vad vet jag. Förhoppningsvis lanseras det ordentligt snart, det vore bra

buskörare

I Örebro ropades det ut "Linje 7 mot Björkhaga" typ. Ibland blev det knas i systemet, dessa dagar var faktiskt jättekul!!
En dag när jag körde ropade den istället "Björkhaga mot linje 7"
Och nån helg i augusti, tror det var nått av dom första året utropet fanns, så ropade det "Länstrafiken önskar god jul" eller liknande.
Vi hade samtrafik på ett torg med tror det blir 14 bussar som samlas och väntar in varandra för bra byten. Det var ett himla GodJul-önskande dessa tider  ;D

Rojje

Om man kör i Roslagen har detta dykt upp redan 2009, men endast då man haft anslutande bussar längs med vägen, t.ex i Rimbo när man kört 639. Då finns det en finess med rutan som då innebär att det är ok att åka, antingen för att anslutande bussar kommit in eller för att en anslutande buss är för sen och anslutningen bryts.

Tommy E

Citat från: Rojje skrivet 23 januari 2010, 13:21:52 PM
för att en anslutande buss är för sen och anslutningen bryts.

Hur sen ska den vara för att det ska ske?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

RoTe

Citat från: Rojje skrivet 23 januari 2010, 13:21:52 PM
Om man kör i Roslagen har detta dykt upp redan 2009, men endast då man haft anslutande bussar längs med vägen, t.ex i Rimbo när man kört 639. Då finns det en finess med rutan som då innebär att det är ok att åka, antingen för att anslutande bussar kommit in eller för att en anslutande buss är för sen och anslutningen bryts.

Så har vi i vår init copilot och det är absolut inget att lita på. Den slänger ur sig anslutning bruten fast jag ser bussen komma osv. Helt oanvändbart.

Nico


Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2010, 02:36:56 AM
Synd att dom inte bemödar sig med att skicka ut info då. Så man vet om det.

Tja, det är inte alltid som det är meningen att alla ska omfattas av ett visst test och det är inte alltid som ett skarpt testläge fungerar som avsett eller då hållit sig inom de tänkta avgränsningarna. Vissa områden har ofta fått utgöra pilotområden, men i takt med att man sedan utökar det hela så uppstår det ibland lite oförutsedda saker under resans gång. Ibland får det även lite komiska eller rentav jobbiga följder, men så är det lite överallt i livet.

De hos SL som håller på med det här (liksom de som testar Access mm.) måste ju då efter ett visst tag till slut testa vissa funktioner i skarpt läge. Ibland går det utan att det syns eller stör medan det vid andra tillfällen blir lite för påtagligt. I det här fallet med 'Tid för avgång' verkar man dessutom fått vissa effekter som man inte riktigt var beredd på och i dylika fall så tar det alltid en viss tid innan det kommits på och kommunicerats ut så...

Sedan är det som sagt SL som håller i detta och inte någon av entreprenörerna. Frågan är alltså till vem man ska rikta kravet om information? Redan nu så informerar SL annars alla förare i samband med större och mera betydande förändringar och tillkommande nya funktioner. Skulle man däremot hålla på med att informera kring varenda enskild ändring eller uppdatering via allmänna anslag så skulle de flesta nog snart tröttna på att hålla sig uppdaterade.

Det är alltså ingen större idé att ens prova. Att informera enskilt fungerar inte heller då SL-trafiken i sin helhet är aningen mera omfattande än enbart Lidingö. Skulle SL sitta och skicka ut info till samtliga bussförare så skulle det bli frågan om flera tusen utskick ett par gånger i månaden. Alla dessa uppdateringar skulle säkert även kräva en ganska stor utökning av infoavdelningen hos SL och det tror jag inte heller att någon är så betjänt av.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Tommy E skrivet 23 januari 2010, 13:42:14 PM
Hur sen ska den vara för att det ska ske?

Ja, det där var ett problem ett kort tag i Nacka/Värmdö då BussPC tog trafikledningsbeslutet "invänta ej anslutning" efter någon standardtid som var inlagd i systemet. 

buskörare

Citat från: Nico skrivet 23 januari 2010, 13:46:09 PM
Tja, det är inte alltid som det är meningen att alla ska omfattas av ett visst test och det är inte alltid som ett skarpt testläge fungerar som avsett eller då hållit sig inom de tänkta avgränsningarna. Vissa områden har ofta fått utgöra pilotområden, men i takt med att man sedan utökar det hela så uppstår det ibland lite oförutsedda saker under resans gång. Ibland får det även lite komiska eller rentav jobbiga följder, men så är det lite överallt i livet.

De hos SL som håller på med det här (liksom de som testar Access mm.) måste ju då efter ett visst tag till slut testa vissa funktioner i skarpt läge. Ibland går det utan att det syns eller stör medan det vid andra tillfällen blir lite för påtagligt. I det här fallet med 'Tid för avgång' verkar man dessutom fått vissa effekter som man inte riktigt var beredd på och i dylika fall så tar det alltid en viss tid innan det kommits på och kommunicerats ut så...

Sedan är det som sagt SL som håller i detta och inte någon av entreprenörerna. Frågan är alltså till vem man ska rikta kravet om information? Redan nu så informerar SL annars alla förare i samband med större och mera betydande förändringar och tillkommande nya funktioner. Skulle man däremot hålla på med att informera kring varenda enskild ändring eller uppdatering via allmänna anslag så skulle de flesta nog snart tröttna på att hålla sig uppdaterade.

Det är alltså ingen större idé att ens prova. Att informera enskilt fungerar inte heller då SL-trafiken i sin helhet är aningen mera omfattande än enbart Lidingö. Skulle SL sitta och skicka ut info till samtliga bussförare så skulle det bli frågan om flera tusen utskick ett par gånger i månaden. Alla dessa uppdateringar skulle säkert även kräva en ganska stor utökning av infoavdelningen hos SL och det tror jag inte heller att någon är så betjänt av.


Fast nu tar du ju i så du spricker. Vadå information till varje förare? Det inte bara är Lidingö som har en anslagstavla att hänga utskick på. I sånna här lägen när det ändå kommer upp saker som man vill att vi förare ska göra (följa, trycka okej) så är det väl ganska bra att faxa ett informationsblad till varje depå som kan kopiera och sätta upp på sina tavlor, alt åtminstone kunna svara på frågor. Att enstaka förare skulle tröttna på att läsa är väl ett ganska uselt argument till att inte gå ut med info alls. Majoriteten av förarna skulle fortfarande göra det.
Sen lite newsflash: Jag har kört buss i Örebro också. Även där fanns en anslagstavla  ;)

Nico


Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2010, 14:08:54 PM
Fast nu tar du ju i så du spricker. Vadå information till varje förare? Det inte bara är Lidingö som har en anslagstavla att hänga utskick på. I sånna här lägen när det ändå kommer upp saker som man vill att vi förare ska göra (följa, trycka okej) så är det väl ganska bra att faxa ett informationsblad till varje depå som kan kopiera och sätta upp på sina tavlor, alt åtminstone kunna svara på frågor. Att enstaka förare skulle tröttna på att läsa är väl ett ganska uselt argument till att inte gå ut med info alls. Majoriteten av förarna skulle fortfarande göra det.
Sen lite newsflash: Jag har kört buss i Örebro också. Även där fanns en anslagstavla  ;)

Nja, jag kanske är övertydlig... men det blir lätt så då jag fick en känsla av att du såg lite för snävt på det hela. Var själv delvis infoansvarig på Råsta tidigare och har lite inblick i problematiken. I det här fallet handlar det nämligen inte om att bara hänga upp ett eller två infopapper varannan vecka eller så eller skriva om det hela i interninfon. Istället handlar det i vissa fall (enligt bl.a. en ingenjör hos SL som jag stötte på förra året) om kanske uppåt 70-80 ändringar per vecka i takt med att SL:s (och troligen även diverse externa konsulter som SL anlitar) avdelningar för BussPC, Access, osv. testar sig fram. Många av ändringarna kan vara modifieringar av programkoder mm. och frågan är om de flesta av oss ens skulle begripa något konkret av dessa?! Sedan är detta som sagt en fråga för primärt SL.

Du kan sedan inte heller utgå från att Lidingö fungerar som mall för de övriga garagen. Snarare är Lidingö lite av en anomali i SL-land och påminner mera om ett mindre landsortsgarage eller ett litet familjeföretag. Då dess trafikområde dessutom är mycket litet så uppstår det heller inte så mycket andra saker som kräver information. På större garage som Täby, Råsta, Botkyrka, Hornsberg, Märsta, Björknäs, Nyboda osv. så är det inte lika lätt att se till så att alla tillgodogör sig information. I synnerhet inte som det är så pass mycket mera som i en strid ström ska ut. På Lidingö har man t.ex. inte alls samma massiva mängd löpande uppdateringar i form av tillfälliga trafikomläggningar och linjeändringar, ombyggnader av terminaler, ändringar av uppställningar, vagninformation (då vagnar kommer och går), samtrafik osv. Lägger man sedan allmän info om BussPC, Access, Blinknet och annat ovanpå detta så...

Med andra ord, information är inte lätt och de flesta inblandade försöker nog så gott det går.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 23 januari 2010, 15:23:34 PM
Nja, jag kanske är övertydlig... men det blir lätt så då jag fick en känsla av att du såg lite för snävt på det hela. Var själv delvis infoansvarig på Råsta tidigare och har lite inblick i problematiken. I det här fallet handlar det nämligen inte om att bara hänga upp ett eller två infopapper varannan vecka eller så eller skriva om det hela i interninfon. Istället handlar det i vissa fall (enligt bl.a. en ingenjör hos SL som jag stötte på förra året) om kanske uppåt 70-80 ändringar per vecka i takt med att SL:s (och troligen även diverse externa konsulter som SL anlitar) avdelningar för BussPC, Access, osv. testar sig fram. Många av ändringarna kan vara modifieringar av programkoder mm. och frågan är om de flesta av oss ens skulle begripa något konkret av dessa?! Sedan är detta som sagt en fråga för primärt SL.

Du kan sedan inte heller utgå från att Lidingö fungerar som mall för de övriga garagen. Snarare är Lidingö lite av en anomali i SL-land och påminner mera om ett mindre landsortsgarage eller ett litet familjeföretag. Då dess trafikområde dessutom är mycket litet så uppstår det heller inte så mycket andra saker som kräver information. På större garage som Täby, Råsta, Botkyrka, Hornsberg, Märsta, Björknäs, Nyboda osv. så är det inte lika lätt att se till så att alla tillgodogör sig information. I synnerhet inte som det är så pass mycket mera som i en strid ström ska ut. På Lidingö har man t.ex. inte alls samma massiva mängd löpande uppdateringar i form av tillfälliga trafikomläggningar och linjeändringar, ombyggnader av terminaler, ändringar av uppställningar, vagninformation (då vagnar kommer och går), samtrafik osv. Lägger man sedan allmän info om BussPC, Access, Blinknet och annat ovanpå detta så...

Med andra ord, information är inte lätt och de flesta inblandade försöker nog så gott det går.  :D  ;)


Att informera om saker som vi inte märker av, visst, onödigt. Men här är det ändå nått vi märker av? Och nej, jag förstår fortfarande inte varför det inte skulle gå. Dessutom är ju nya Blinknet gjort för att kunna hantera informationer, så det kan lika gärna ligga där om ni informationsansvariga nu inte orkar informera förarna. Örebro hade förövrigt 120 bussar och 250 anställda. Ganska likt många av garagen (inte trafikområdena) i Stockholm. Återigen, jag har inte bara Lidingö att relatera till. Även om du verkar vilja tro det.