"Tid för avgång" /BussPC'n

Startat av buskörare, 22 januari 2010, 19:19:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

I går började detta dyka upp titt som tätt. En grön ruta som säger att det är tid för avgång, man trycker okej. So far so good. Men detta dyker upp även mitt på linjen?
Vår drift visste inget om detta, är det nått nytt man testar? Och i så fall, varför ingen information?

homer

man behöver inte trycka ok när de dyker upp på linjen, de försvinner efter 2 sekunder eller nått sånt, dock känns de störande >:(

buskörare

Citat från: homer skrivet 22 januari 2010, 19:28:59 PM
man behöver inte trycka ok när de dyker upp på linjen, de försvinner efter 2 sekunder eller nått sånt, dock känns de störande >:(

Jag vet att det försvinner ;)

Fredrik Gelin

Enligt uppgift pågår felsökning hos SL som i nuläget inte själva vet varför rutan kommer upp på skärmen...
//Fredrik

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 19:59:29 PM
Enligt uppgift pågår felsökning hos SL som i nuläget inte själva vet varför rutan kommer upp på skärmen...
//Fredrik

Haha, jasså? Trodde dom ville se till att vi åkte i precis rätt tid  ;D Tycker det är rätt bra annars, så länge den ploppar upp när man ska åka. Och inte 10 min efter  :P

Peter Elmheden

Och för oss som inte förstår vad ni pratar om??

Fredde

Citat från: Peter Elmheden skrivet 22 januari 2010, 20:12:40 PM
Och för oss som inte förstår vad ni pratar om??

Ett informationsmeddelande på Buss-Pc i SL-trafiken. Detta ska komma upp när det är tid att lämna en reglerhållplats (om jag inte missminner mig). Dock verkar detta nu komma upp vid varje hållplats man öppnar dörrarna vid, enligt uppgift idag.

/Fredde


Karsten

Jag tycker funktionen är ganska värdelös. Jag brukar använda klockan på BussPC för att kolla om avgångstiden är inne.

MrX

En otroligt irriterande funktion, hoppas den försvinner snart. Dock är den bra vid reglerhållplatser, ibland har jag varit lite snabb och nästan avgått för tidigt och då kan meddelandet vara bra. Men bara då, inte vid varje hållplats

Karsten

Citat från: MrX skrivet 22 januari 2010, 23:02:49 PM
En otroligt irriterande funktion, hoppas den försvinner snart. Dock är den bra vid reglerhållplatser, ibland har jag varit lite snabb och nästan avgått för tidigt och då kan meddelandet vara bra. Men bara då, inte vid varje hållplats

Fast jag förstår ändå inte vitsen. I det fall du beskriver borde den inte hjälpa. Jag menar, om du är på väg att missa en avgångstid och avgår för tidigt lär inte meddelandet dyka upp förrän avgångstiden är inne, och då har man ju redan kört för tidigt. Eller missförstod jag dig?

niclasa

Apropå nya funktioner så märkte jag i morse att bussarna här (Botkyrka) nu har börjat ropa ut destinationsnamnet (och eventuellt även linjenumret, var lite svårt att höra) när framdörren öppnas för påstigning. Ljudet hörs alltså endast där fram, och hörs ganska väl utanför bussen.

Någon som vet om detta endast är ett försök här, eller förekommer det inom hela SL-land?

/Niclas

buskörare

Citat från: niclasa skrivet 22 januari 2010, 23:51:43 PM
Apropå nya funktioner så märkte jag i morse att bussarna här (Botkyrka) nu har börjat ropa ut destinationsnamnet (och eventuellt även linjenumret, var lite svårt att höra) när framdörren öppnas för påstigning. Ljudet hörs alltså endast där fram, och hörs ganska väl utanför bussen.

Någon som vet om detta endast är ett försök här, eller förekommer det inom hela SL-land?

/Niclas


Det har jag saknat här i SL-land faktiskt. Bussarna i Örebro ropade ut, jättebra för blinda!

buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 22 januari 2010, 21:47:25 PM
Ett informationsmeddelande på Buss-Pc i SL-trafiken. Detta ska komma upp när det är tid att lämna en reglerhållplats (om jag inte missminner mig). Dock verkar detta nu komma upp vid varje hållplats man öppnar dörrarna vid, enligt uppgift idag.

/Fredde



Hos oss kommer den (ibland) upp när man ska lämna första hållplats och ibland på nån mitt på linjen. Inte just reglerhållplatserna.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 22 januari 2010, 21:57:28 PM
Jag tycker funktionen är ganska värdelös. Jag brukar använda klockan på BussPC för att kolla om avgångstiden är inne.

Jag tycker det är bra om man sitter och läser t.ex och glömmer bort sig lite. En bra påminnelse.

Tommy E

#14
Citat från: niclasa skrivet 22 januari 2010, 23:51:43 PM
Apropå nya funktioner så märkte jag i morse att bussarna här (Botkyrka) nu har börjat ropa ut destinationsnamnet (och eventuellt även linjenumret, var lite svårt att höra) när framdörren öppnas för påstigning. Ljudet hörs alltså endast där fram, och hörs ganska väl utanför bussen.

Någon som vet om detta endast är ett försök här, eller förekommer det inom hela SL-land?

/Niclas


Här på Mälaröarna gapar bussarna också ut destinationerna. De verkar ropa även om bussen stannar för avstigning och inte öppnar framdörren. :P
Dock ropas inget linjenummer utan bara "Mot: Svartsjö!", "Mot: Skärvik!", "Mot: Mörby Station!" osv.
För några månader sedan infördes detta på stomlinjerna 176 och 177, men numera finns utrop på alla Mälaröarnas linjer.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se