SL linje 163 och hpl Svedmyra

Startat av Jimmy, 21 januari 2010, 18:59:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej.
Linje 163 och hpl Svedmyra mot Bredäng har sedan juni 2009 varit flyttad pga reparation av tunnelbanebron.

I dag såg jag att ordinarie hpl åter trafikerades.
Någon som vet när återgången skedde?

Och som ni nog vet vid det här laget är jag väldigt tacksam för svar med exakt datum!

Jimmy

Ted Selander

Jag citerar trafikmeddelandet (observera också den lilla men viktiga körvägsändringen):

"Arbetet med T-banebron i Svedmyra är nu klart. I samband med detta flyttar vi tillbaka hållplatsen för linje 163 mot Bredäng till nytt permanent läge under viadukten på Tussmötevägen (i riktning mot Älvsjö). I och med detta försvinner den trafikfarliga U-svängen som vi tidigare var tvungna att göra. Samtidigt flyttas närtrafiklinjerna 903 och 906 till hållplatsläget närmast Tunnelbaneentrén och linje 163 mot Kärrtorp flyttas tillbaka till sitt ordinarie hållplatsläge. Detta gäller från den 11 januari 2010."

/Ted

Jimmy

Hej och tack för ett uttömmande svar Ted!
Och det är dom små detaljerna som är viktiga...

Nu ska vi se om jag förstått allt rätt med hållplats-placeringarna.

Innan tillfälliga ändringen i juni 2009, var det då så här?
163 mot Kärrtorp – Tussmötevägens södra sida, yttre läget
163 mot Bredäng – Tussmötevägens södra sida, inre läget (inkl minimalt ärevarv)
903 båda riktningar – Tussmötevägens norra sida
906 ändhpl – Tussmötevägens norra sida

Efter återgången januari 2010, är det då så här?
163 mot Kärrtorp – Tussmötevägens södra sida, yttre läget
163 mot Bredäng – Tussmötevägens norra sida
903 båda riktningar – Tussmötevägens södra sida, inre läget
906 ändhpl – Tussmötevägens södra sida, inre läget

Jimmy

PS
Enligt Stockholmskällan:
Tussmötet var ett torp på Ersta ägor känt sedan 1772. Det har även kallats Pettersborg efter en ägare Pehr Andersson vars son hette Peter.
Namnet Tussmötet har olika förklaringar, en är att "tomtarna skall ha haft mötesplats där". Enligt en annan skulle ordet tuss eller tusse betyda varg.

Ted Selander

Det är korrekt vad gäller linje 163 både före och efter. Det inre läget närmast T-baneentrén var ju den gamla ändhållplatsen innen linjen förlängdes till Kärrtorp, det läget behölls trots snurren. Det var ju bekvämast för flertalet resenärer.

Närtrafiken följer jag inte så noga.

/Ted