Huvudmeny

Oslo t-banen 1993+1995

Startat av Bussmicke, 21 januari 2010, 02:14:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Trevligt! Nästa tur till Frognerseteren kommer tyvärr bli med MX, och (ännu värre!) utan Kvikklunsjreklam på kontaktledningsstolparna. :'(

Robban

Mmm MX i all ära men en ny vagn är inte alltid bra ur alla synvinklar, var på snömöte i Arvidsjaur i Dec 09 där representanter från Oslo Sporveijer först meddelade att man haft stora snöbekymmer med vagnen sen att man kommer att riva alla tror det var bortåt 1500 kontaktledningsstolpar på Holmenkollsbanen snarast och ersätta med strömskena så att MX kan börka trafikera, vad jag vet så brukar det väl komma en och annan snöflinga längs den banan på den höjden.

MX har tydligen endast 2 st strömskor per sida som visat sig vara för lite vintertid då det ofta blir dålig kontakt och vagnen blir stillastående.

/Robban

Fina bilder Micke
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Tommy E

Det är väl ganska korta tåg och plattformar jämfört med Stockholms T-bana! Är det fortfarande så?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Oslo har väl 6-vagnarståg som längst.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Tommy E skrivet 22 januari 2010, 21:27:19 PM
Det är väl ganska korta tåg och plattformar jämfört med Stockholms T-bana! Är det fortfarande så?

I takt med att man byggt om till T-banestandard har man förlängt plattformarna till 6 vagnar, Holmenkoll-banen har dock fortfarande korta plattformar och ska såvitt jag förstått behålla det under överskådlig tid.

Tack Micke för bilderna, jag ångrar fortfarande lite att jag inte åkte till Oslo 1993!  :'(