Arriva 7138 i Vallentuna

Startat av Frippe Fribas, 20 januari 2010, 18:37:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Häromdagen fick jag ett numera sällsynt tillfälle att använda kameran och hittade Arriva 7138 hemma i Centrum:

Jag har för mig att dessa (B10:orna alltså) var tänkta som provisorium, är det klart vad som kommer att ersätta dem så småningom?
//Fredrik

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 januari 2010, 18:37:21 PM
Jag har för mig att dessa (B10:orna alltså) var tänkta som provisorium, är det klart vad som kommer att ersätta dem så småningom?

Skulle inte tro att det är klart, men det kanske finns någon som vet mer.

Vill gärna se fler Arrivabilder! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Vaddå ersätta B10:or, har jag missat något?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Hej,

Mysig bild! Jasså, denna vagntyp är endast tillfällig i SL-trafiken. Gäller det även denna busstyp i boggieutförande som finns på Ekerö? Jag antar att Arriva i så fall kommer att skaffa Scania Omnilink boggie till Ekerö, precis som de gjort för Skånetrafiken. Alla nya Arrivabussar i SL-trafiken har ju hittills varit Omnilink.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Nja, tillfällig och tillfällig, men jag vill minnas att vi diskuterade detta strax före trafikstarten för snart ett år sedan och då framkom uppgifter om att B10:orna och Berkhofarna som togs hit från Danmark skulle rulla temporärt i väntan på nyleveranser till områdena.
En av huvudorsakerna var om jag minns rätt ålders- och miljökrav från SLs sida.
Det angavs dock ingen direkt tidsgräns för hur länge bussarna skulle rulla i Märsta respektive Mälaröarna, därav min fråga...
//Fredrik

Fredrik Klint

De rullar väl till uppnådd maxålder? Det är nog mer troligt att övertagna Swebusvagnar från mitten 90-talet slopas först.

Frippe Fribas

Ja, det är mer sannolikt, speciellt eftersom SL ställer större och större krav på lågentré/låggolv av tillgänglighetsskäl.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2010, 13:01:51 PM
Nja, tillfällig och tillfällig, men jag vill minnas att vi diskuterade detta strax före trafikstarten för snart ett år sedan och då framkom uppgifter om att B10:orna och Berkhofarna som togs hit från Danmark skulle rulla temporärt i väntan på nyleveranser till områdena.
En av huvudorsakerna var om jag minns rätt ålders- och miljökrav från SLs sida.
Det angavs dock ingen direkt tidsgräns för hur länge bussarna skulle rulla i Märsta respektive Mälaröarna, därav min fråga...
//Fredrik

Tack för uppgifterna. Jag hade missat alla tidigare diskussioner kring Arriva SL-området.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 januari 2010, 13:17:38 PM
De rullar väl till uppnådd maxålder? Det är nog mer troligt att övertagna Swebusvagnar från mitten 90-talet slopas först.

Ja, det misstänker jag också.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.