Swebus 1654 & 1680 i Uppland

Startat av Mikael T Nilsson, 20 januari 2010, 13:22:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer två bilder på f.d. EB-Trafikbussar som numera är historia. Swebus 1654 är f.d. EB-Trafik 34 (inte 4, vilket bussen är märkt till höger). 1998 var f.d. EB-Trafikbussarna hos Swebus en mycket vanlig syn kring Uppsala och de var stationerade i olika satellitgarage till Uppsala.

Swebus 1680 är f.d. EB-Trafik 44, fotograferad på högtrfiklinje UL 898 från Kista till Bålsta.

Även hållplatsskylten är numera historia. UL:s hållplatsskyltar har genomgått en förändring sedan fototillfället.

SL-bussen till höger är också historia. Det är f.d. SL H8 4392 som ursprungligen levererdes till Handen. Vid fototillfället tillhörde den Busslink Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Rosenius

Trevliga minnen kommer tillbaks när man ser dessa gamlingar.

//Niclas

//Niclas

Jonas Strömblad

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 januari 2010, 13:35:42 PM

Japp!
Å särskilt den till höger på undre bilden för min del. En buss och en linje man kört många gånger  :)
/J

RoTe

Hållplatsskylten är ju numera förrförra designen. Även om det kommer ta låååång tid att byta till de gULa...

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 20 januari 2010, 21:21:45 PM
Hållplatsskylten är ju numera förrförra designen. Även om det kommer ta låååång tid att byta till de gULa...

Kista är SL-land. Jag tror inte att det längre finns UL-skyltar kvar någonstans i SL-land, oavsett vilken generation det än är. Istället brukar det vara SL-skyltar med en markering som visar att det är en UL-linje
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 januari 2010, 13:35:42 PM

//Niclas

Ja, de är saknade vagntyper.

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 20 januari 2010, 13:48:56 PM
Japp!
Å särskilt den till höger på undre bilden för min del. En buss och en linje man kört många gånger  :)
/J

Ja, det är en saknad busstyp. Man kan fortfarande åka kortvagn med "normalgolv" på 627:an. Ett tag till har Täby kvar sina f.d. H9/H9S-vagnar i 44xx- och 45xx-serierna.

Citat från: RoTe skrivet 20 januari 2010, 21:21:45 PM

Ja, det tänkte jag inte på, men det stämmer ju. Den allra senaste versionen kom ju i höstas.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 januari 2010, 23:36:52 PM
Kista är SL-land. Jag tror inte att det längre finns UL-skyltar kvar någonstans i SL-land, oavsett vilken generation det än är. Istället brukar det vara SL-skyltar med en markering som visar att det är en UL-linje

Det stämmer. Om jag minns rätt är en SL-skylt numera uppsatt för UL 898 i Kista.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.