Lite bussbilder från Bollnäs, + KR 165 i ny lack..

Startat av hisen12, 19 januari 2010, 21:15:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Sorry för ev suddiga bilder, är nog lite skakig på handen vid fototillfälle! Måste bättra mig!

Volvo Helmark 325SEL vid Heden!

Samma buss lite närmare. Dålig bild!!=(

KR-Trafik 165 (fd U-L buss) vid Heden

Okänd KR-Trafik Volvo 8700 vid Brotorget.

Åkarns Kalle

Helmarken tillhör Westerbergs Buss i Florhed Aktiebolag
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Johan B

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 19 januari 2010, 22:51:33 PM

Torde vara den gamla Skaftöbussen från Uddevalla Omnibus innan det.

hisen12

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 19 januari 2010, 22:51:33 PM

Ok, fint att veta=) tror den kör skolungar elr ngt...

hisen12

Citat från: Johan B skrivet 19 januari 2010, 23:10:53 PM
Torde vara den gamla Skaftöbussen från Uddevalla Omnibus innan det.

Om du har regnr så kan du kanske skriva det här=) Så kan jag kolla upp det imorgon elr nästa gång jag ser den=)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Någon som vet om KR 300 kommer att få X-trafiks nya stadstrafiklack eftersom den ska rulla i Hudik?

Jonas Gustafsson

Citat från: hissen12 skrivet 19 januari 2010, 23:14:45 PM
Om du har regnr så kan du kanske skriva det här=) Så kan jag kolla upp det imorgon elr nästa gång jag ser den=)

Det måste vara den. Här är bild på den i Uddevalla.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

En anledning god som någon att visa den här bilden ytterligare en gång:

Bussen var tidigare till salu på Blocket och ägdes då av Duo Jag Production HB i Partille. Den tycks dock nu vara såld eftersom annonsen är borta. Något ovanligt att en turnébuss åter blir linjebuss.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2010, 11:38:58 AM

Bussen var tidigare till salu på Blocket och ägdes då av Duo Jag Production HB i Partille. Den tycks dock nu vara såld eftersom annonsen är borta. Något ovanligt att en turnébuss åter blir linjebuss.

Duo Jag Production KB hann förmodligen inte ens bygga om den till turnébuss. Uddevalla Omnibuss avyttrade väl bussen först i somras?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2010, 11:38:58 AM
En anledning god som någon att visa den här bilden ytterligare en gång:

Denna bild borde ingå i kursmaterialet på landets bussförarutbildningar. Inget är omöjligt om man bara tar det lugnt ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 20 januari 2010, 17:46:06 PM
Denna bild borde ingå i kursmaterialet på landets bussförarutbildningar. Inget är omöjligt om man bara tar det lugnt ;)

Använder man en rejäl zoom kan man ju också få det att se ännu lite besvärligare ut. Men bussföraren klarade svängen utan att backa en enda gång eller skrapa i vare sig bil eller brevlådor.

hisen12

Det kan inte vara denna buss som visas på bilderna! Denna som jag har bild på har gått här i många år. Har sett den ofta..

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2010, 17:52:21 PM
Använder man en rejäl zoom kan man ju också få det att se ännu lite besvärligare ut. Men bussföraren klarade svängen utan att backa en enda gång eller skrapa i vare sig bil eller brevlådor.

Med tanke på hur det kan se ut på sommaren kan jag tänka mig att bussförarna som kör i de bohuslänska små kustsamhällena hör till de mest skickliga i landet när det gäller att ta sig fram mellan brevlådor, illa parkerade bilar, uteserveringar etc. Nu är ju bussen i sammanhanget ändå ganska "liten", ibland är det ju en 15 meters expressbuss med stel boggi (gärna också med en halvt om halvt icke sammarbetsvillig Opticruiselåda ;D) som ska kryssa sig fram.  

Staffan Sävenfjord

Citat från: hissen12 skrivet 20 januari 2010, 17:57:31 PM
Det kan inte vara denna buss som visas på bilderna! Denna som jag har bild på har gått här i många år. Har sett den ofta..

Du har rätt. Det är en systervagn även den med förflutet från Bohuslän. Närmare bestämt denna
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarview.asp?RE4knare=17343