Med SvOf till Möja i november 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 januari 2010, 17:18:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 14 november var vi ett 10-tal SvOf-are som åkte med Waxholmsbolaget Roslagen, den jämte Skärgården nyaste i flottan, till Möja. En berättelse om detta skrev jag för Färdskrivaren och den återfinns här:
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/moja.pdf

Här är Möja Buss & Transport Volvo B58 SKV, fd SJ 0785 > SL H82 6785.

Och här Möja Buss & Transports hela vagnpark med tyngre fordon... (Observera att bussen står på vägen så att bara en flakmoped kommer fram.)

... medan deras park av mindre fordon hade egen depå

Så har vi då Georg Anderssons gamla SJ-Buss, som för inte alltför länge sedan visade här på forumet

Bussen var inredd som verkstad...

... och omgiven av lite annat teknikhistoriskt intressant

Slutligen en bild på Möja Järnvägs ena ånglok.

Helge Alared

HB

Trevligt att få se bilder på fd 6785. Sista SL-placering var i Björknäs, där jag tillbringade ett antal kvällar med den. Wilsonlåda med hög- och lågväxel samt inredning både i första och andra klass. Främre halvan av bussen hade orginalstolar med höga ryggstöd från tiden som flygbuss till Arlanda. Bakre halvan hade fått nyare lågryggade stolar, förmodligen pga skadegörelse. /Henrik/

Jocke Selling

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2010, 17:18:44 PM
Den 14 november var vi ett 10-tal SvOf-are som åkte med Waxholmsbolaget Roslagen, den jämte Skärgården nyaste i flottan, till Möja. En berättelse om detta skrev jag för Färdskrivaren och den

Trevliga Bilder  :D

Litet petimeter påpekande:
Nyaste i Waxholmsbolagets flotta 1987 torde ju annars Waxholm I och Waxholm II varit, emellerid är dessa riktiga styggelser rent exteriört, så de kanske inte räknas  ;)

// Jocke

Danne B.

Citat från: JoSe skrivet 23 januari 2010, 09:15:12 AM
Trevliga Bilder  :D

Litet petimeter påpekande:
Nyaste i Waxholmsbolagets flotta 1987 torde ju annars Waxholm I och Waxholm II varit, emellerid är dessa riktiga styggelser rent exteriört, så de kanske inte räknas  ;)

// Jocke

Ja...

Vindöga och Solöga levererades 1978
Skärgården levererades 1978
Roslagen levererades 1979
Waxholm I och II levererades 1983

Sen skulle det dröja ända fram till 1990 innan Värmdö, den första av V-båtarna, levererades!

//Danne