Olycka på Kungsbacka station

Startat av Bengt Jönsson, 18 januari 2010, 15:47:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2010, 19:43:44 PM
Man kan ju försöka börja med att sluta använda dem externt. T ex i forum på Internet. Att sluta med dem internt är svårare.

I det här fallet var det ju Bengt Jönsson som använde den externt, inte någon i verksamheten. Jag skulle snarast vilja påstå att det är mycket lättare för järnvägen att få sina anställda att uttrycka sig begripligt, än att få tågintresserade m fl icke-anställda att sluta använda järnvägens fikonspråk på fel sätt.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 19 januari 2010, 13:29:06 PM
I det här fallet var det ju Bengt Jönsson som använde den externt, inte någon i verksamheten. Jag skulle snarast vilja påstå att det är mycket lättare för järnvägen att få sina anställda att uttrycka sig begripligt, än att få tågintresserade m fl icke-anställda att sluta använda järnvägens fikonspråk på fel sätt.

Dagens ord: "Fikonspråk" ;D

I princip uppväxt på ett bibliotek har jag snappat upp stora delar av SAB:s klassifikationssystem som barn. När jag letar böcker i stora okända bibliotek brukar jag fråga efter t.ex "He" eller "Pra", varvid bibliotekarierna alltid ska förklara för mig vad det är för kategorier. När jag vänligt säger att jag vet det, utan bara vill veta var hyllan står får man alltid ett kort svar utan leende. Jag frågade min mor bibliotekarien varför de verkar vara så sura i dessa lägen. Svaret blev: "Haha, när du kommer in och talar deras interna fikonspråk känner de väl sig hotade"

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2010, 19:00:12 PMEtt annat är pax för resenärer, eller ännu värre: paxet. Det uttrycket kan resebyråbranschen behålla för sig själva internt och möjligen också flyget.

PAX används även inom sjöfart...

//Danne

Nor1

Citat från: Danne B. skrivet 23 januari 2010, 11:39:44 AM
PAX används även inom sjöfart...

//Danne
Är väl dessutom väldigt vanligt inom sjöfarten, brukar ju t.o.m stå "Fartygsklass: RoPax" på infotavlan ombord t.ex.

Danne B.

Citat från: Nor1 skrivet 24 januari 2010, 18:36:59 PM
Är väl dessutom väldigt vanligt inom sjöfarten, brukar ju t.o.m stå "Fartygsklass: RoPax" på infotavlan ombord t.ex.

Stämmer bra det!

//Danne

Nico

Men ickde desto mindre är det väl då fortfarande fråga om specialuttryck som inte egentligen vänder sig till allmänheten?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman