HDS i krock på E4.an??

Startat av Buss-Hasse, 18 januari 2010, 10:49:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

Hej och hå i snövädret.
Jag jobbade i början av 90-talet åt diverse i mina ögon mindre seriösa bussåkare. I grunden var det Tjust Turistbussar AB som hade nära samarbete Ållebergs Buss, Star buss Landvetter, VTT-gruppen, Sörmlands turisttrafik (tror jag det hette .m). Tjust turistbussar hade mycket körning bl.a åt Konsums medlemsresor til Costa Brava där jag agerade obetald bussvärd. Bussarna var relatvit nya. Karlsson Buss g.a Superspaceliner, Setra  215 HDH (JPD588) samt en Volvo (KKY 134). Totalt tror jag Tjust buss hade 11 bussar! Tyvärr var flertalet av bussarna varken försäkrade eller betalade. Allt bara rullade till kronofogden samt bussarnas riktiga ägare kom..........Riktigt otäckt och glad att jag kom helskinnad ur detta - dock utan lön men med mycket erfarenhet!

I dessa tider när vi "malde" på Costa Brava smällde en HDS på E4 vid Jönköpingstrakten. Chauffören som var en kvinna från Växjötrakten (tror jag) var en nära bekant till min dåvarande chaufför och han tog mycket ila vid sig.  Är det någon som vet något mer om denna kollision samt vilken buss det var och vilka skador. Blev aldrig klok på hur detta hängde ihop. 

rattvrickaren

Vill minnas att det var en Europa Touring-målad S 216 HDS med en manlig förare och en reseledare som körde tom buss på södergående i Jönköping. Uråsa Buss var ägare till bussen. Båda i bussen omkom.
Var vintertid, snömodd och antagligen fick de en kastvind vid en omkörning av en lastbil. Bussen gick ner i mittdiket och sedan rakt in i en bropelare. Något räcke ska också spelat in, vilket tydligen väldigt otäckt skar rakt in i bussens cock-pit.
Såg bussen i Vetlada, var en rysare och en påminnelse om hur utsatta vi är längst fram i bussen.
Med viss reservation för hörsägen
/Magnus

Buss-Hasse

Tack. Ursåsa Buss förstås! Då var det min chaufförs flickvän som satt bredvid........ Inte undra på att han hade det tungt den veckan.

Buss-Hasse

I detta fall är det högst privat. Tog du illa upp?

michael k

ållebergs buss ja ;D ;D
skojare av högsta rang
jag körde också till spanien för dom
det gick åt en del hot för att få ut lön där
jag körde ihop med en som bytte skjorta var tredje vecka

Buss-Hasse

Jaså de hade skjorta iallfall!! Jag såg mest t-shirtar..... ;D