Hotellbussen

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 januari 2010, 15:29:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som stadig kund till Wasatrafik på linje 810 på 1980-talet hade jag goda kontakter med dem och fick alltid inside tips om när något var nytt på gång. Sent en söndag eftermiddag i oktober 1987 ringer således en av deras trafikkledare och berättar om hotellbussen och ger mig en inbjudan att vara med på premiären. Något jag givetvis inte tackade nej till. Lyckligtvis hade jag en förstående chef på SJ som gav mig ledigt de timmar det behövdes. I det här fallet kunde det också motiveras av att även SJ skulle kunna dra nytta av den här bussen. Bifogar länk till en artikel jag skrev i Färdskrivarens föregångare SVOF-Bladet om denna tilldragelse.
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/hotellbussen.pdf

Hotellbussen blev aldrig någon succé. Kan ha berott på priset. 22 kronor för en enkelresa var i saftigaste laget 1987 och visar att det var taxi man konkurrerade med och inte buss och tunnelbana. Således kom bussen snart att gå under namnet Nykteristen eftersom den aldrig var full och efter några månader upphörde trafiken.

Observera den tuffa bagageboxen på taket. Om den kom till användning någon gång vet jag inte, men den var inte helt lätt att nå för föraren trots den neddragbara stegen.










Edit: Länken till pdf-filen ändrad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JAB

Trevliga bilder, väcker en del minnen. Bussarna blev sedermera rödmålade och fick eftermonterad servostyrning - vilket var efterlängtat.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JAB skrivet 17 januari 2010, 15:40:31 PM
Trevliga bilder, väcker en del minnen. Bussarna blev sedermera rödmålade och fick eftermonterad servostyrning - vilket var efterlängtat.

De användes sedan på servicelinjer i Hökarängen.
NLX 725 blev så småningom Swebus 1026 och NGO 624 Swebus 1027.
Byttes turiststolarna ut  eller blev de kvar hela tiden?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JAB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2010, 16:13:17 PM
De användes sedan på servicelinjer i Hökarängen.
NLX 725 blev så småningom Swebus 1026 och NGO 624 Swebus 1027.
Byttes turiststolarna ut  eller blev de kvar hela tiden?


Stolarna hade fasta ryggar, men förutom på platsen för rullstol så var de väl med hela tiden.
De halva bakdörrarna var ofta använda, då dörrkompressorn och ventilerna för dörröppningen bodde där innanför och dörrfunktionen på dessa vagnar inte var något större under av driftsäkerhet. De två bussar som ersatte dessa på Hökarängslinjerna Wasatrafik 422 och 424 hade eldrivna dörrar.

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2010, 16:13:17 PM
De användes sedan på servicelinjer i Hökarängen.
NLX 725 blev så småningom Swebus 1026 och NGO 624 Swebus 1027.
Byttes turiststolarna ut  eller blev de kvar hela tiden?


Den åkte jag några gånger på 103an Gubbängen - Svedmyra och kommer ihåg att den var lite mer speciell än dom andra. Det var denna master och Hino som var ute då.

groenis

hotellbuss
Tanken var god men jag tror att marknadsföringen inte var den bästa.
Just marknadsföring verkar vara ett stort problem inom bussbranschen,
många bra ide'er som gått i graven just på grund av utebliven marknadsföring.
Hotellbussarna utgick väl ifrån St:Eriksplan där det innan ombyggnaden fanns gott om plats.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 18 januari 2010, 12:36:22 PM
hotellbuss
Tanken var god men jag tror att marknadsföringen inte var den bästa.
Just marknadsföring verkar vara ett stort problem inom bussbranschen,
många bra ide'er som gått i graven just på grund av utebliven marknadsföring.
Hotellbussarna utgick väl ifrån St:Eriksplan där det innan ombyggnaden fanns gott om plats.

/Lennart

Hotellbussen gick i en slinga men i den mån det fanns tid över för att reglera så skedde detta vid Flygbussterminalen på Vasagatan. Tidtabell och slinga framgår av den länkade pdf-en.
Vad jag förstått var tanken att man skulle köpa biljetten till Hotellbussen tillsammans med flygbiljett eller biljetten på flygbussen men detta fungerade inte.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)