Busworld 2009, Van Hool TD927 Astromega

Startat av Niclas Rosenius, 16 januari 2010, 19:53:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



     Vidare i vandringen bland VH:s modeller är den största av dom. Mässans näst största buss.

     En TD927 Astromega med en DAF-motor på 510 hk.

     Tyvärr blev det inga bra bilder på högersidan a den pga att den stod så trångt med andra bussar inpå den.

     

     

     

     Ett litet kök bakom förarplatsen,

     

     Undervåningen.

     

     


      Övervåningen

     


       


       //Niclas




     

Muk

Trevligt! Jag skulle inte klaga om den råkade hamna på Norrlandskusten.  ;D

Niclas Rosenius

Citat från: Muk skrivet 16 januari 2010, 20:30:03 PM
Trevligt! Jag skulle inte klaga om den råkade hamna på Norrlandskusten.  ;D

   För att glädja dig lite så var det nära att denna buss hamnade i Sverige.

   Men det bolagen backade ur för dels att det var en DAF-motor som kräver AdBlue som man inte ville hålla på med.

   //Niclas

Björn Lövdahl

Hur vanligt är det med ad-blue på bussidan?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

RoTe


Björn Lövdahl

Citat från: RoTe skrivet 16 januari 2010, 21:58:23 PM
Väldigt vanligt på nya bussar!

Precis som på lastbilssidan då, men på tex större bussbolag, är det vanligt att de missas att tankas ad-blue.
Tänker mest då på firmor där externt folk tankar osv
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 januari 2010, 21:59:20 PM
Precis som på lastbilssidan då, men på tex större bussbolag, är det vanligt att de missas att tankas ad-blue.
Tänker mest då på firmor där externt folk tankar osv

Volvo t ex använder ad-blue men inte Scania.
Att man glömmer tanka ad-blue händer säkert men bussbolagen brukar vara rätt noga med det att det tankas eftersom det annars ökar bränsleförbrukingen högst rejält. Andra problem att förtiga. Även om ad blue-tanken normalt bara behöver fyllas vid ungefär var tredje eller fjärde dieseltankning så brukar rutinen vara att alltid fylla på den vid tankning. Och skulle det då missas en gång så gör det ju inget.


RoTe

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 januari 2010, 21:59:20 PM
Precis som på lastbilssidan då, men på tex större bussbolag, är det vanligt att de missas att tankas ad-blue.
Tänker mest då på firmor där externt folk tankar osv

Tror inte tankningen är ett speciellt stort problem. Det förs ju en mycket noga tanklogg på alla våra bussar och där finns en kolumn för AdBlue. Dom tankas inte varje dag utan med några dagar mellan vilket tydligt syns på tankloggen.

Niclas Rosenius



    Även MAN kör utan AdBlue och hade bussen haft deras motor så hade den varit mer intressant för detta bolag som var intresserad av denna buss.

   //Niclas

SimonB

Jag förstår inte problemet. Tankar du på exempelvis IDS, så är det enkelt att tanka ad-blue samtidigt. Dessutom, som Staffan säger så är det sällan du behöver tanka Ad-blue. Det beror visserligen på tankvolym, men jag behöver kanske tanka ad-blue var 10'e gång (om ens det) i den lastbilen jag kört på sistone. Den har en dieseltank på 320 liter, men det brukar bli 150-200 l vid vart tankningstillfälle.

Peter Öden

Hej !

En liten fundering bara, tillverkas modellen Astrobel fortfarande ?
Vad är skillnaden mellan Astrobel och Astromega ??

Mvh Peter Ö

Björn Lövdahl

Citat från: SimonB skrivet 17 januari 2010, 03:55:35 AM
Jag förstår inte problemet. Tankar du på exempelvis IDS, så är det enkelt att tanka ad-blue samtidigt. Dessutom, som Staffan säger så är det sällan du behöver tanka Ad-blue. Det beror visserligen på tankvolym, men jag behöver kanske tanka ad-blue var 10'e gång (om ens det) i den lastbilen jag kört på sistone. Den har en dieseltank på 320 liter, men det brukar bli 150-200 l vid vart tankningstillfälle.

På de ställen de finns Ad-Blue ja, sen varför krångla till de med en vätska till att tanka när man kan slippa det.
Hade jag haft en lastbil eller en turistbuss som inte tankar på samma ställe varje dag så hade avsaknaden av Ad-Blue defenitivt varit ett pluspoäng för inköp
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Niclas Rosenius

Citat från: Peter Öden skrivet 17 januari 2010, 08:36:16 AM
Hej !

En liten fundering bara, tillverkas modellen Astrobel fortfarande ?
Vad är skillnaden mellan Astrobel och Astromega ??

Mvh Peter Ö


   Den enda skillnaden mellan Astrobel och Astromega är att Astrobel är byggd 0. Främmande chassi typ Scania och Astromega är ett helbygge från VH med deras eget chassi.

  //Niclas


Bergenga

Jeg ser på hjemmesiden til Van Hool at de har to fabrikker. Det er hovedfabrikken i Koningshooikt og Eos Coach i Bree. Er det sånn at visse modeller produseres på en bestemt fabrikk, eller produseres de bare der hvor det er ledig kapasitet? (I den grad det er noe ledig kapasitet hos VH. ;))
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Øyvind Berg skrivet 17 januari 2010, 12:05:14 PM
Jeg ser på hjemmesiden til Van Hool at de har to fabrikker. Det er hovedfabrikken i Koningshooikt og Eos Coach i Bree. Er det sånn at visse modeller produseres på en bestemt fabrikk, eller produseres de bare der hvor det er ledig kapasitet? (I den grad det er noe ledig kapasitet hos VH. ;))

   Tror att båda fabrikerna går för högtryck hela tiden med tanke på order ingången och leveranstid på 12-15 månader på sina bussar i normala fall. Vissa enstaka bussar kan levereras snabbare genom att den svenska agenten kan sticka in en eller två mitt i produktionen.

   Sen bygger också Van Hool trailersläp till lastbilar också.

    //Niclas