Några nya bilder från N/V

Startat av Peter Erret, 16 januari 2010, 17:08:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

väntar på att de som kommer från paradiset vinglat färdigt

räddar situationen på linje 443, utebliven ordinarie vagn

strejkar vid infarten till Slussen

kö för att komma förbi "nålsögat"

tog "fel fil" för att komma vidare mot Cityterminalen

välkomna in i galleriet

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Karsten

Ja de där förfogandevagnarna får göra nytta ibland, men tiden fylls däremellan ut med en massa "dyngkörningar" till mindre nytta. I går körde jag 4121 som förfogandevagn, spännande att se hur förfogandevagnstrafiken är upplagd. Jag har ju länge varit lite skeptisk till utnyttjandet av dessa resurser, men Nobina hade lagt upp det snäppet bättre än väntat. Personligen anser jag ju att det borde vara mer lönsamt för SL att beställa fler ordinarie avgångar där de verkligen behövs än att betala (mer?) för extraavgångar som kanske behövs.

Min eftermiddag gick ut på att tomköra från Mölnviksgaraget till Hemmesta vsk för att därifrån gå som extra 474 mellan två ordinarie 474. Första resenär klev på vid Mölnvik, och vid nästa hållplats passerades den 474 som gick 5 minuter före från Hemmesta. Pga den nu omvända ordningen på avgångarna fick jag med mig alla ordinarievagnens resande (ca 45 st) mot Slussen, och ordinarievagnen gick med 5-10 pass precis bakom mig.   

Efter det skulle det förstärkas på linje 449, något som jag trodde skulle bli helt meningslöst. Det visade sig dock vara bättre att köra till Älta eftersom två ordinarie 401:or spårlöst försvunnit, fullt lass! Då jag passerade 449:ans hållplats på väg ut från terminalen visade det sig att det faktiskt stod två personer där vid den tid då jag egentligen skulle kört 449E, så helt onödig hade den inte varit... ;)

Väl vid Ekstubben tomkörde jag tillbaka till Slussen via Nynäsvägen (känns lite snabbare än Ältavägen) och körde en 445 16:56 till Ö Orminge. Denna 445 går i en 8-minuterslucka mellan ordinarievagnarna och känns bra planerad. 15 pers blev det bara ändå.

Pisspaus i Björknäs innan utfyllnadskörning på 413 in till Slussen, 14 pers åkte med. Därefter som 474 18:22 till Hemmesta, kom ikapp ordinarievagnen då den tidreglerade i Gustavsberg C. Mina 18 passagerare tog slut vid Mölnvik där turen mycket väl kunde ha slutat.

Vagn 4121 var något av det bästa jag kört på väldigt länge. Stark i accet, grymt bra i växellådan och bromsarna var perfekta. Bussen gjorde precis som jag ville mest hela tiden. Med en vagn som denna är det helt underbart att köra buss även i lite blaskigt väder. :D

Det blev tyvärr inga bilder från körningen, dels eftersom min kameras husse inte hade installerat fräscha batterier i den, dels för att jag inte har någon bra bilduppladdnigssida (lättja) och dels för att jag inte är någon vidare fotograf.   :-[ 

Peter Erret

Tyvärr fanns det ingen tid att föreviga ditt besök på hpl N då det istället gällde att fylla din buss upp till hatthyllorna istället.

Jag tackar för hjälpen / Peter

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 16 januari 2010, 18:30:51 PM
Tyvärr fanns det ingen tid att föreviga ditt besök på hpl N då det istället gällde att fylla din buss upp till hatthyllorna istället.

Jag tackar för hjälpen / Peter

Ja, det var imponerande snabbt agerat med omstruktureringen! :)

Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 16 januari 2010, 18:34:44 PM
Ja, det var imponerande snabbt agerat med omstruktureringen! :)

Kanske därför jag finns vid Slussen numera istf att rulla runt i en förfogandevagn.  ;)

Carl Eric

Citat från: Peter Erret skrivet 16 januari 2010, 18:38:53 PM
Kanske därför jag finns vid Slussen numera istf att rulla runt i en förfogandevagn.  ;)

VA! SÅ man kan träffa dig i Slussen? Är det bara chaufförer som står där? Då kanske man skulle passa på att ta en sväng förbi...

Intressen att höra ändå att det faktiskt funkar med "Extrabussarna". Blir väldigt skeptisk varje gång man möter en nästan full 474E som sedan följs mågra meter bakom av en helt tom "vanlig" 474... Och då kör de ändå in mot stan runt 15.30...

Ha det bra!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Erret skrivet 16 januari 2010, 17:08:14 PM

välkomna in i galleriet

Fint bildsvep! Du fick med några f.d. Södertäljevagnar och en f.d. Märstavagn.
Kul att du fick bild på en Tyresövagn (5399) på Björknäslinje 443.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MrX

Trevligt med bildsvep från Slussen! Mycket Tyresöbussar också, det gillar jag ;)

I bussbristens Tyresö rullar bussar på det mesta för tillfället. 4540 på 401, 5523, 1803, 4424 och 1818 har rullat som blåbussar i veckan och på 815C kunde man se 5789. Så att 401:or saknas kanske inte är så konstigt, bara väldigt enerverande. Vad det beror på vet jag inte. Den nya trafiken på 435C och 446C hjälper nog till att försämra läget även fast ytterligare bussar anlänt till garaget.

Måste passa på att säga att guljackorna vid Slussen brukar göra ett bra jobb. Man får den hjälp som behövs, jättebra!

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 16 januari 2010, 18:00:53 PM
Ja de där förfogandevagnarna får göra nytta ibland, men tiden fylls däremellan ut med en massa "dyngkörningar" till mindre nytta. I går körde jag 4121 som förfogandevagn, spännande att se hur förfogandevagnstrafiken är upplagd. Jag har ju länge varit lite skeptisk till utnyttjandet av dessa resurser, men Nobina hade lagt upp det snäppet bättre än väntat. Personligen anser jag ju att det borde vara mer lönsamt för SL att beställa fler ordinarie avgångar där de verkligen behövs än att betala  mer?) för extraavgångar som kanske behövs.
Det senare är också tanken från SL:s sida - man räknar med att utökningen av trafiken till i höst ska kunna ta bort behovet av extravagnar. Däremot kan man ju fråga sig varför utbudsförändringar ska ta så lång tid. Att man inte ändrar varje månad är ju förståerligt, men enstaka turer bör man ju ändå kunna ändra per hand i tjänstepaketen utan att behöva göra om hela trafikupplägget - det borde inte behöva dröja längre tid än 3 månader på sin höjd att föra in. Även om de nya tjänsterna som läggs in kanske inte blir lika effektiva (förrän hela upplägget ändras), lär det ju inte vara någon större skillnad gentemot merkostnaden för extrabussar. Sedan är det förstås vissa situationer där det blir billigare med förstärkning - men detta borde inte huvudsakligen vara fallet för N/V-området.

Peter Erret

Citat från: calken skrivet 16 januari 2010, 20:25:22 PM
VA! SÅ man kan träffa dig i Slussen? Är det bara chaufförer som står där? Då kanske man skulle passa på att ta en sväng förbi...

Intressen att höra ändå att det faktiskt funkar med "Extrabussarna". Blir väldigt skeptisk varje gång man möter en nästan full 474E som sedan följs mågra meter bakom av en helt tom "vanlig" 474... Och då kör de ändå in mot stan runt 15.30...

Ha det bra!

MVH Calken
Visst kan man träffa mig i Slussen, säkrast mellan 7-10 och 14:30-18.

Tack alla ni som gillade bildsvepet.

Bussmicke

Tröttnat på att köra eftersom du står där?
Saknar dina gamla bildsvep från veckan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrX

Citat från: Bussmicke skrivet 17 januari 2010, 18:47:24 PM
Tröttnat på att köra eftersom du står där?
Saknar dina gamla bildsvep från veckan.

Ja de bildsvepen var alltid roliga å se! Hoppas de blir fler i framtiden