Finska karosser del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 januari 2010, 15:43:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Alla bilderna är tagna 05/1983 vid Seinäjoki busstation utom VCM-976 som är tagen i Ylistaro. Ylistaro ligger 2 mil (20 km) nord-väst från Seinäjoki.

Om bussen VBO-429: chassit är faktist från år 1962. Ägaren har byggt om den med en ny kaross Boxer 300 under året 1974. Att bygga om ett gammalt chassi var ganska vanligt bland finska bussfirmor. Har svenska bussfirmor gjort likadant? I vilket mån?

Lavian Autokori ägdes av V. Keto-Seppälä och den sista karossen gjordes år 1982. Nästan alla karosserna gjordes för eget bruk, men under 1950- och 1960-talet gjordes även några karosser till andra bussfirmor.


TCS-909 nr 9 Scania B110 Lavian Autokori, årsmodell 1974, ägare V. Keto-Seppälä Oy (ab), Pori / Björneborg


VJM-920 nr 20 Volvo B6F Delta Mini, årsmodell 1979, ägare Oy Haldin & Rose Ab, Pietarsaari /Jakobstad


TOM-721 nr 21 Scania BF111S Lavian Autokori, årsmodell 1980, ägare V. Keto-Seppälä Oy (ab), Pori / Björneborg


VBO-429 nr 29 Scania B7558LV Boxer 300, årsmodell 1974, (chassit är från år 1962, ombyggd 1974) ägare J. Peltonen Oy (ab) Seinäjoki


VCM-976 nr 76 Volvo B57 Kutter 8, årsmodell 1975, ägare A.K. Sarpo Oy (ab), Seinäjoki


YTN-91 nr 91 Volvo B58 Boxer, årsmodell 1972, ägare Eero Lumiahon Liikenne Oy (ab), Jalasjärvi

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Tycker mig se drag av Kutter i Lavian Autokori, rätt eller fel ?

Mvh Peter Ö

Enna

Du  har det rätt. Kutter har sålt "reservdelar" till Lavian Autokori t.ex bänkar.  ;)
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

bilomnibussen

Det frågas efter svenska bussföretag som bytt kaross på äldre chassier. Detta var ganska vanligt fram till i början av 1960-talet, har även förekommit senare men såvitt jag förstår mycket sällan.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 16 januari 2010, 18:42:23 PM
Det frågas efter svenska bussföretag som bytt kaross på äldre chassier. Detta var ganska vanligt fram till i början av 1960-talet, har även förekommit senare men såvitt jag förstår mycket sällan.
Mvh Jan G

Ett av ett fåtal exempel från 1980-talet. Här är det dessutom frågan om en finsk-ugrisk kombination precis som med språket i respektive länder:





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2010, 21:42:11 PM
Ett av ett fåtal exempel från 1980-talet. Här är det dessutom frågan om en finsk-ugrisk kombination precis som med språket i respektive länder:





Hade inte Traveller chassi från finska Sisu med Lahti kaross?

/Janne

Björn Lövdahl

Varför byta själva karossen?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 16 januari 2010, 22:09:29 PM
Hade inte Traveller chassi från finska Sisu med Lahti kaross?

/Janne

Svar:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 16 januari 2010, 22:12:23 PM
Varför byta själva karossen?

I fallet med Ikarusen som blev en Lahti lär rost ha varit orsaken. Andra orsaker kan vara olyckor där chassit är oskatt men karossen fått svåra skador.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Förr i världen höll chassierna längre än karosserna. Därför fick bussarna nya karosser efter kanske 7-8 år.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 16 januari 2010, 22:32:16 PM
Hej! Förr i världen höll chassierna längre än karosserna. Därför fick bussarna nya karosser efter kanske 7-8 år.
Mvh Jan G

Det skulle man ju kunna fortsätta med även idag om inte årsmodellskraven gällt just för chassit.

Å andra sidan skulle man (i teorin) kunna ta ett gammalt chassi som är över 30 år, och därefter slänga i en ny motor och ett fin kaross. Vips har man en "ny" skattefri buss. (Dock till en inte särskilt låg summa)