Människans regelbundna rutiner

Startat av Ersa, 16 januari 2010, 00:12:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag har länge fascinerats av människor som har extrema och lite udda vanor:
I över ett halvårs tid har jag nu sett en skäggprydd läsa tidningen i sin lilla vita bil på samma parkeringsplats längs E20 vid Kungsörs norra infart. Jag tror att han stått där varenda gång jag passerat med 801:an mot Örebro ungefär kl 11:30.

Har ni andra exempel?

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2010, 00:12:35 AM
Jag har länge fascinerats av människor som har extrema och lite udda vanor:
I över ett halvårs tid har jag nu sett en skäggprydd läsa tidningen i sin lilla vita bil på samma parkeringsplats längs E20 vid Kungsörs norra infart. Jag tror att han stått där varenda gång jag passerat med 801:an mot Örebro ungefär kl 11:30.

Har ni andra exempel?

Ja, det finns ju han som varje dag i ett halvår kör 801:an mot Örebro vid 11,30  ;D

Drängen

Citat från: MartinMartin skrivet 16 januari 2010, 14:47:21 PM
Ja, det finns ju han som varje dag i ett halvår kör 801:an mot Örebro vid 11,30  ;D

;D ;D ;D

Ersa

"Det var la väldigt roligt" som Lotus Olsson sa från Balltorp i Rally i P3. ;D
Dock tror jag inte att mannen i Kungsör tvingas stå i denna p-ficka pga en körspec. ;)

Yujin Zhang

Kanske inte så värsta extremt, men sticker ändå ut tycker jag:

Roslagsbanan med avgångstid 07:28 mot Stockholm Ö från Kragstalund på torsdagar (har inte åkte den avgången på andra dagar) har alltid körts av en förare (i 9 av 10 fall en man) klädd i orangea overall sedan man började med vintertabellen i oktober förra året. Jag misstänker själv att det är någon från rangering som har den turen, men någon med mer insyn (Karsten?) kanske kan förklara det bättre? :P

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 januari 2010, 12:44:11 PM
Kanske inte så värsta extremt, men sticker ändå ut tycker jag:

Roslagsbanan med avgångstid 07:28 mot Stockholm Ö från Kragstalund på torsdagar (har inte åkte den avgången på andra dagar) har alltid körts av en förare (i 9 av 10 fall en man) klädd i orangea overall sedan man började med vintertabellen i oktober förra året. Jag misstänker själv att det är någon från rangering som har den turen, men någon med mer insyn (Karsten?) kanske kan förklara det bättre? :P

Det stämmer! Rangeringen kör tjänstetåg 3506 Östra 06:21 - Lindholmen 07:06 och persontåg 2507 Lindholmen 07:18 - Östra 07:51.

Clabbe

Jag hade en äldre arbetskamrat, på Scan Väst i Kil, som kl 08 skulle ha paus. Då var det dags att äta en banan, på läkares ordination. Den som stod först i position på bandet, fick sej en avhyvling om det drogs över 10 min.

Kristian

Gubben i rullstol under bögringen på Stockholms central ser jag varje dag när jag går från tunnelbanan till pendeln. Ständigt sägandes sitt "bingolotter till veckans dragning, bingolotter till veckans dragning, bingolotter till veckans dragning".

groenis

Jaha säljer han Bingolotter nu när jag var en yngling så väste han alltid med halvhög röst köp lotter
ibland utanför Åhlens ibland i T-banan Centralen eller i gången där i mellan.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 18 januari 2010, 12:58:33 PM
Jaha säljer han Bingolotter nu när jag var en yngling så väste han alltid med halvhög röst köp lotter
ibland utanför Åhlens ibland i T-banan Centralen eller i gången där i mellan.

/Lennart

Det är väl han som sålde vykort på 1970- och 1980-talet. Han medverkade för övrigt som sig själv nyligen i ett avsnitt av TV-serien Hjälp där Johan Rheborgs koleriske figur Örjan Lax blev så förbannad på hans ropande att han välte ur honom ur stolen och klådde upp honom.
En väldigt trevlig kille om man pratade med honom men han lät sig inte distraheras alltför länge från försäljningen. Men han hejade alltid när jag gick förbi "Köp vykort här - köp vykort - HEEJ! - här - köp vykort här".

Bland andra med regelbundna vanor eller kanske rättare sagt med sinne för andra egendomliga vanor var Hilmer, som sålde tidningar i undre hallen vid utgången till spår 11-18. Han hade alltid den längsta kön av alla tidningssäljare på Stockhoms centralstation men det var bara stammisar som handlade där så det gick fort. Hilmer visste exakt vilken tidning eller vilka tidningar alla skulle ha så han var tre kunder före i expedieringen. Han rullade alltså ihop ett Aftonbladet åt kund nr 3 medan han hälsade på kund nr 2 och tog betalt av kund nr 1. Köpte man en vecko- eller månadstidning så kom han ihåg detta och rullade in denna i kvällstidningen. Om man då stod med jämna pengar för kvällstidningen så fick man betala veckotidningen nästa dag - och han kom ihåg att den skulle betalas då om man själv glömt det.
En kollega brukade köpa Piff när den kom ut och fick den inlindad i Aftonbladet. Nu råkade dock vara så att han hade sällskap med sin fru hem på pendeltåget och hon frågade om han fick låna hans Aftonblad. Visst - och ut trillade nämnda  herrtidning (ja, den kallades så fast den innehöll bilder på damer).