Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 18

Startat av Bussmicke, 15 januari 2010, 23:25:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Ljuva Skåne och då Malmö och gamla hederliga Värnhemstorget i synnerhet..







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Trevligt snyggare bussar får man leta efter  ;D

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Jo håller med snyggaste lacken i sverige var det.

Andreas

Jag kollade in bussbilderna, väldigt stiliga. Jag undrar bara över den bokstav som står framför bussens nummer (endast Skånes bussar). Har bokstaven att göra med vilken depå de är stationerade i eller är det någon som vet?

Ulf Rådeström

1992 när Malmö Lokaltrafik gick över och blev Malmö Trafik AB, så "delade" man upp stan i två områden - Gustav Adofs Torg (G) och Värnhemstorget (V). Från början innan Linjebuss var G o V som gröna bokstäver i fram och bak-rutan på bussen.
Egentligen var det redan uppdelat innan, då tjänster och pass utfördes till stora delar på det ena eller andra "torget", även om det även fanns blandade tjänster. Dessa platser var även de två avlösningsplatser för förare som fanns.

Men i och med att ML blev aktiebolag så kom något ljushuvud på att man även skulle dela det ekonomiskt och hälften av bussarna placerades på varje torg, med lite fler på GAT då det var något större trafikmässigt.
Dock blev det i verkligheten så att båda torgen till slut fick bussbrist och började "låna" av varandra - med en hel radda debiteringskostnader som följd - varje torg hade ju sitt ekonomiska ansvar och resultat att leva upp till - som troligen blev dyrare än att ha det som ett område...
Detta levde in på Linjebuss-tiden (Linjebuss tog över Malmö Trafik AB 1993-12-31) men slopades efter ett tag till bara "Malmö".

Linjerna som ingick i torgen var följande och naturligt geografiskt förlagda till torgen dom huvudsakligen passerade:
GAT: 10, 11, 13, 15, 16, 17, 21
VTG: 12, 14, 18, 19, 20, 22

//UYffe

yngrot

Mycket trevligt med riktiga bussar och olika färger. I dag är det bara gult eller grönt och en massa plastbussar.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andreas

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 januari 2010, 09:42:43 AM
1992 när Malmö Lokaltrafik gick över och blev Malmö Trafik AB, så "delade" man upp stan i två områden - Gustav Adofs Torg (G) och Värnhemstorget (V). Från början innan Linjebuss var G o V som gröna bokstäver i fram och bak-rutan på bussen.
Egentligen var det redan uppdelat innan, då tjänster och pass utfördes till stora delar på det ena eller andra "torget", även om det även fanns blandade tjänster. Dessa platser var även de två avlösningsplatser för förare som fanns.

Men i och med att ML blev aktiebolag så kom något ljushuvud på att man även skulle dela det ekonomiskt och hälften av bussarna placerades på varje torg, med lite fler på GAT då det var något större trafikmässigt.
Dock blev det i verkligheten så att båda torgen till slut fick bussbrist och började "låna" av varandra - med en hel radda debiteringskostnader som följd - varje torg hade ju sitt ekonomiska ansvar och resultat att leva upp till - som troligen blev dyrare än att ha det som ett område...
Detta levde in på Linjebuss-tiden (Linjebuss tog över Malmö Trafik AB 1993-12-31) men slopades efter ett tag till bara "Malmö".

Linjerna som ingick i torgen var följande och naturligt geografiskt förlagda till torgen dom huvudsakligen passerade:
GAT: 10, 11, 13, 15, 16, 17, 21
VTG: 12, 14, 18, 19, 20, 22

//UYffe

Ok, då vet jag. Tack så mycket.