Gasexplosion på Kruthusgatan

Startat av olasand, 15 januari 2010, 21:13:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Enligt GP.se har en gaspump exploderat på Kruthusgatan, 2 personer skall ha skadats.

Det framgår dock inte om det är någon av pumparna på bussplanen som smällt eller om det är den allmäna pumpen ute på gatan.
 Oavsett vilken så kan det nog bli brist på gasbussar till trafiken i morgon...

Länk till GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.290634-tva-skadade-i-explosion

Zella

Kunde inte köra in bussen... fick stanna utmed stängslet. Pratade med en brandman och sa att det skett en explotion vid (fordonsgas) då en lastbil (disel) skulle tanka.

Hoppas han klara sig.

Det var fullt med räddningsfordon, Poliser, väktare och ambulanser... tidningen och SVT var där. Samt personal från gasdelen.

http://www.youtube.com/watch?v=BKiP_4ySyIg

Aniara

Enligt ryktet som jag hört, tankade de fordonsgas till en gasolflaska, med hjälp av en "hemmagjord" adapter. Tydligen hade fordonsgasen ett högre tryck än vad gasolflaskan klarade av, och det var den som exploderade.
Efter ett par timmar var det klart att köra in/ut från depån på kruthusgatan igen. Idag när jag körde in i depån stod det en servicebil vid pumpen, och folk som höll på att reparera den.

Jobergg

Citat från: Aniara skrivet 20 januari 2010, 00:17:41 AM
Enligt ryktet som jag hört, tankade de fordonsgas till en gasolflaska, med hjälp av en "hemmagjord" adapter. Tydligen hade fordonsgasen ett högre tryck än vad gasolflaskan klarade av, och det var den som exploderade.

Ja det stämmer, det var två utländska lastbilschaufförer. En fick ena benet avslitet och den andre fick amputera nåt finger.

lil-sis

Citat från: Aniara skrivet 20 januari 2010, 00:17:41 AM
Efter ett par timmar var det klart att köra in/ut från depån på kruthusgatan igen. Idag när jag körde in i depån stod det en servicebil vid pumpen, och folk som höll på att reparera den.

Om det stämmer, så vilken j***a tur att det bara var de själva som blev skadade  >:(

Staffan Sävenfjord

Citat från: lil-sis skrivet 20 januari 2010, 10:28:27 AM
Om det stämmer, så vilken j***a tur att det bara var de själva som blev skadade  >:(

Ja, det är den version som gått ut i tidningarna så det stämmer säkert. Uppenbarligen hade de en hemmagjord adapter annars passar inte biogaspumpens slang till gasolflaskan.
Är det billigare att fylla med biogas än gasol - om man nu lyckas vill säga?

michael k

de skulle väl ha det till matlagningen
när ska slaveriet för östatsfolk avskaffas?
det känns ju lite avigt ibland när man kommer ut från ett tyskt matställe
efter ett gratis skrovmål och ser dessa killar grilla en överkörd igelkotte