Väldigt off topic om språkriktighet...

Startat av IngemarJ, 14 januari 2010, 23:28:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IngemarJ

Hej!
Är jag ensam om att reta mig på användningen av begreppet ursäkta nuförtiden?
Varenda dag hör/läser jag i massmedia att någon skall ursäkta något och det menas att den som förbrutit sig skall uttrycka sin sorg över det inträffade.
När jag lärde mig mitt modersmål fick jag lära mig att man BER OM URSÄKT/FÖRLÅTELSE för saker och ting och att det är den drabbade som de facto kan ursäkta det hela.
Kan vi hjälpas åt att få det hela på rätt köl igen?

Undrar

Ingemar

Simon Bertilsson

Det kommer nog av det att man säger "ursäkta" till den drabbade, som en önskan om att bli ursäktad. Därmed har företeelsen lite paradoxalt kommit att kallas "att ursäkta" på samma vis som man säger att man tackar när man säger "tack".

IngemarJ

Lät hur som helst hur knäpp som helst ikväll när Aktuellt påstod att regeringen skulle ursäkta övergreppen mot barnhemsbarn på 50-70 talet i Sverige.

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 15 januari 2010, 00:04:14 AM
Lät hur som helst hur knäpp som helst ikväll när Aktuellt påstod att regeringen skulle ursäkta övergreppen mot barnhemsbarn på 50-70 talet i Sverige.

Ursäkta och be om ursäkt är inte samma sak. Om någon ber mig om ursäkt för något han sagt till mig så ursäktar jag honom. Det vill säga jag ger honom en ursäkt, jag menar att det han gjort inte är något att hänga upp sig på och saken är för min del ur världen. I Aktuellt-fallet innebär rent språkligt att regeringen ursäktar övergreppen att regeringen menar att de inte är något att hänga upp sig på. Jag antar att det inte var så det menades.
Dessutom kan man undra sig hur regeringen kan be om ursäkt för något som den inte rår för. Det klingar på något sätt falskt som när jag ber om ursäkt för något som någon annan har skrivit. Här finns begrepp som "tar (kraftigt) avstånd från" eller "beklagar" att ta till.