Huvudmeny

AM-kort=Traktorkort?

Startat av Carl Eric, 14 januari 2010, 21:00:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Är det någon som vet om man får köra Traktor på ett AM-körkort?

Ska nämligen snart fylla 15 och vill ha traktorkort, och som jag har fattat det så är det 15 på AM-kort men 16 på Traktorkort, eller har jag fel?

Tack på förhand!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Joachim Wansölin

Citat5. Vilka fordon får jag köra med körkort - behörighet AM?
Moped klass I, moped klass II, traktor, motorredskap klass II

Från: http://korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/Korkort-for-moped-klass-I-/

MartinMartin

Citat från: calken skrivet 14 januari 2010, 21:00:25 PM
Hej!
Är det någon som vet om man får köra Traktor på ett AM-körkort?
Ska nämligen snart fylla 15 och vill ha traktorkort, och som jag har fattat det så är det 15 på AM-kort men 16 på Traktorkort, eller har jag fel?

Var väl så förr att man fick ta traktorkort även från 15 år om man ansökte om dispans.
Sen tror jag faktiskt att man får köra traktor till/från och på sina ägor utan giltigt körkort.

Carl Eric

Citat från: MartinMartin skrivet 15 januari 2010, 03:10:54 AM
Var väl så förr att man fick ta traktorkort även från 15 år om man ansökte om dispans.
Sen tror jag faktiskt att man får köra traktor till/från och på sina ägor utan giltigt körkort.

Min morbror tillåter mig inte att köra på landsvägarna innan jag har förarbevis, jag fick inte ens korsa vägen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Tack för svaren förresten!

Vi får se hur jag gör...

Skusty

Ja, du får köra traktor och motorredskap klass 2 på AM-kort som du får ta då du är 15år.

Simon Bertilsson

Citat från: calken skrivet 15 januari 2010, 15:59:22 PM
Min morbror tillåter mig inte att köra på landsvägarna innan jag har förarbevis, jag fick inte ens korsa vägen...

Nej, men rent juridiskt så får du göra det. Det finns förresten en begränsad radie, men jag har glömt hur stor den är. Lite sjukt att vem som helst får ge sig ut på en 90-väg med en traktor, bara för att man är på väg till sina ägor.

//Hasse som också kört traktor innan körkort.

Clabbe

Du får inte använda traktorn som transportredskap. Det är till och från gärdet, inte åka till gården för t ex att äta.

Dispensskäl varierar(har varierat) beroende på län. Här i Värmland, var det endast barn till Lantbrukare som fick det.

Carl Eric

Citat från: Clabbe skrivet 15 januari 2010, 19:30:59 PM
Du får inte använda traktorn som transportredskap. Det är till och från gärdet, inte åka till gården för t ex att äta.

Dispensskäl varierar(har varierat) beroende på län. Här i Värmland, var det endast barn till Lantbrukare som fick det.

Ja, jag gissar att det är så även här (Sthlm). Och det är jag ju inte, men min Morbror är mjölkbonde, och där brukar jag hjälpa till på sommraran...

Och det skulle nog gå utan, det är inte alls mycket trafik där ute på landet, men han tycker att det är viktigt, och det är ju rätt!

Skusty

Citat från: calken skrivet 15 januari 2010, 21:18:28 PM
Ja, jag gissar att det är så även här (Sthlm). Och det är jag ju inte, men min Morbror är mjölkbonde, och där brukar jag hjälpa till på sommraran...

Och det skulle nog gå utan, det är inte alls mycket trafik där ute på landet, men han tycker att det är viktigt, och det är ju rätt!
Men varför tar du inte AM-kort då? Då kan du även passa på att köpa en A-traktor och köra på fritiden med.  ;)

En kul grej ang. AM-kortet, det står ju på körkortet numer när man tog det, och mina lärare, som haft körkort sen 60 och 70talet, ABECEDE har AM på sina körkort nu, och utförande datumet är samma datum som det trädde i kraft. Nu i veckan skojade ena läraren till det "Fan, jag tog moppekort i oktober!".  ;D

Carl Eric

Citat från: Skusty skrivet 16 januari 2010, 00:53:26 AM
Men varför tar du inte AM-kort då? Då kan du även passa på att köpa en A-traktor och köra på fritiden med.  ;)

Jag tror nog att jag ska ta det, men jag är inte ibehov av någon sorts moped, bor i Gustavsberg, så ska man nånstans så cyklar man eller åker buss!

Eller, är det onödigt att ta AM om man ändå inte ska ha moped?