Huvudmeny

JB87 (test)

Startat av Ove Bojarp, 24 augusti 2007, 11:40:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Niklas Bygdestam

Eftersom det verkar vara en provbild så kan jag påpeka att den är lite för stor. Man ser inte fronten på bussen om man har Explorer och tittar direkt i forumet. Det hade varit bättre om bilden hade varit lite mindre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Martin Maltkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2007, 11:43:07 AM
Eftersom det verkar vara en provbild så kan jag påpeka att den är lite för stor. Man ser inte fronten på bussen om man har Explorer och tittar direkt i forumet. Det hade varit bättre om bilden hade varit lite mindre
---
Jag kör Mozilla och gneom att högerklicka och välja "Visa bild" finner jag att bilden ser precis likadan ut, om än med större marginal.
Finns en liknande funktion i andra webläsare?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ove Bojarp

Vi försöker komma underfund med att hur man minskar bilder etc med nya skannern.... Ove och Janne.

Ove Bojarp

Tobbe

Niklas Bygdestam

Den orangea Mercedesbussen syns inte helt. Bildens format är lite bättre än första försöket men fortfarande lite för stor. Den sista bilden med en grå buss med orange och grön rand syns helt. Den bilden kunde till och med få bli lite större
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

christianm

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2007, 12:35:46 PM
Den orangea Mercedesbussen syns inte helt. Bildens format är lite bättre än första försöket men fortfarande lite för stor. Den sista bilden med en grå buss med orange och grön rand syns helt. Den bilden kunde till och med få bli lite större

Det hela beror ju också på hur stort man gör förstret. Jag kan bredda mitt fönster så att även den första bilden syns helt. Men jag har iofs ganska hög upplösning (1600x1200).

Patrik

Har man Internet Explorer med den vanligaste upplösningen 1024x768 så kan man inte se bilder som är bredare än 750pixlar, det man kan göra är att man skaffar en högre upplösning, byter till Firefox eller använder ett annat tema på forumet!

Ove Bojarp

Tyvärr har vi inget emellan 96 eller 150 dpi på skannern. Så det är anting en smula för litet eller för stort.... ;D

Ove Bojarp

De samtliga är i som följer, 300 dpi, 150 dpi, 96 dpi, 150 dpi och 72 dpi.....

bussgrabben

Vilken upplösning (ppi) bilden har spelar ingen roll för skärmvisningen. Det är bilden pixeldimensioner som är viktiga. Exempelvis 800 pixlars längd. ppi är viktigt först när det handlar om utskrift av bilder.

Hur som helst, trevliga bilder.

Ove Bojarp

Tackar allra ödmjukast för alla era inlägg grabbar. Jag håller på att hjälpa farsgubben med den nya skannern/skrivarn etc. Skummar igenom hanbok och allt det där för att se om vi hittar någon lämplig lösning.....

Janne

Ove Bojarp

Ulf Fernestad

Citat från: Ove Bojarp skrivet 03 september 2007, 19:20:50 PM

En av de tyska pingvinbussarna som körde för GDG-Globus i Köln ser inte riktigt vad det står på pappersplakatet i rutan men kan tänka mej att bussen hade varit i Nordkap och var på väg hem igen
mvh Fernestad