En lite udda buss för Spårvägen GS 16

Startat av Rikard, 14 januari 2010, 00:38:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Fotograferad 2001-04-27 utanför DFDS Englands Terminal i Göteborgs Hamn. Skulle köra på 217 som är en av företaget beställd tur för de anställda på DFDS. De beställde två linjer 216 och 217. Denna (217) gick till Centralen via Majorna och Järntorget. Den andra via Eketrägatan och Hjalmarbrantingsplatsen till Redbergsplatsen

Manuellt Växlad.

Har nog gått i Bohuslän någonstans innan GS köpte den enligt lacken gissar jag

Gick att ta in två rullstolar längst bak, är fällbara säten där och nedsänkt golv

Var någon som frågade om panelen på 1131 tidigare. Denna är väldigt lik den som 1131 hade.

Rikard.

Nupski

Första bilden är utanför tvätten på Kville. Länge undrat vad denna uddavagn användes till.

Ersa

Citat från: Rikard skrivet 14 januari 2010, 00:38:51 AM
Gick att ta in två rullstolar längst bak, är fällbara säten där och nedsänkt golv

"Plattformsbuss" var ett ord som dessa kallades för. Jättebra lösning.
Ingen behöver väl lågentré fram när det redan finns lågentré längst bak sedan 10 år tillbaka? (Eller jo... länshuvudmännen behövde tyvärr det) :(

Erling.L

Den var väl egentligen till för skoltrafiken i kärra vill ja minnas men fick ibland rulla lite mer än så
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

UglyJazz

En sån där kortvagn har jag letat efter ett tag, att bygga husbil av...

Tips på lämpligt objekt, någon?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Svoca

Från början Gävle Lokaltrafik inv.nr 186. Senare Orusttrafiken inv.nr 3. Såld 2005-10-28 till
Larsson, Främmestad, Nossebro. Allt enligt Svensk Busshistoria.

hisen12

Vilket företag tillhör dendär lacken? Jag har sett en buss här i Söderhamn som har likadan lack, Volvo Helmark 325SEL är det.. Reg.NR vet jag ej, Men jag tror den tillhör "Westerlunds Buss" Står iaf "Westerlunds" på vindrutan...

Jonas Gustafsson

Citat från: hissen12 skrivet 14 januari 2010, 17:12:07 PM
Vilket företag tillhör dendär lacken? Jag har sett en buss här i Söderhamn som har likadan lack, Volvo Helmark 325SEL är det.. Reg.NR vet jag ej, Men jag tror den tillhör "Westerlunds Buss" Står iaf "Westerlunds" på vindrutan...

Är det den här?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussfanatikern

Den är nästan likadan som gamla SLT nr. 250 som rullade i min hemstad Eskilstuna när jag var barn men den var ett eller två år äldre än den här bussen. I övrigt så hade den precis som den här en dörr fram och en bak men ingen i mitten. Den hade också nedsänkt golv där bak, fällbara säten, plats för två rullstolar och en rullstolslift. Bussen användes mest som skolbuss men kunde också rycka in på servicelinjen om behov fanns. Den lämnade dock stan runt 94-95 och kanske är det någon som möjligtvis vet vart den tog vägen sen.