Huvudmeny

Linje 800....

Startat av Nicklas Vasa, 24 augusti 2007, 11:21:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Utvecklingen är ju skrämmande, i nya tabellen är sträckan Falun-Gävle åter borta, och det finns endast en möjlighet per vecka att färdas samanhängande Göteborg-Borlänge/Falun. detta på fredag eftermiddag, vad göra.....?

Walter

Ja gissningsvis finns det ju andra färdsätt eller busslinjer som gör att du kan åka sträckan. Att inte kunna åka hela sträckan utan byte är nog inte ett problem för dom flesta, många åker nog bara vissa delar av linjen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Ursäkta, jag uttryckte mig otydligt, jag menade att det numera bara går en tur i veckan, hela vägen Göteborg-Borlänge/Falun.....

Fredde

Efter koll så kan jag se

Göteborg-Falun
Fre & Sön GBG avg kl. 12.50 ank Falun kl. 20.50

Falun-Göteborg
Mån-Fre Falun avg kl. 7.40 ank GBG kl. 16.30
Fre & Sön Falun avg kl. 12.00 ank GBG kl 21.10

När det var som mest trafik på linje 800 gick det 3 dubbelturer vardagar iaf Karlstad-Gävle..
Fr Karlstad 08.45, 12.45 samt 17.45..
Fr Gävle 06.20, 11.20 samt kl 16.00..

Sedan försvann sträckan Gävle-Falun vv. då kunde man åka anslutande med X-trafik linje 101 som kördes ofta mellan Gävle-Falun vv. Man löste express biljetten på linje 101 redan i Gävle det fungerade utmärkt.. Sedan kom tåg i bergslagen & linje 101 upphörde, dock körs linje 41 med  2 turer per mån-fre på stäckan Gävle-Falun vv morg å kväll..

Nicklas Vasa

Man kommer till Göteborg, men man kommer inte hem igen.....?

Jag menar bara att denna GDG:s första express linje borde skötas bättre, och om man skyller på vikande passagerar underlag, måste man göra en satsning på linjen, alltså marknadsföra den på något sätt, så att folk inte glömmer bort den.

Fredde

Bara om man åker Fre å sön, men klart valet är klent

Erling.L

Borde det inte bli överskott på bussar i gbg o brist i falun med detta upplägget eller har dom andra linjer som fyller upp buss antalet
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Nicklas Vasa

Bussarna möts i Karlstad och vänder där, den tur som Falun kör mån-fre, som vänder i Ksd har ingen anslutning från Göteborg, Faluns omlopp går från Ksd 12.35, Göteborgs omlopp ankommer vid 17 tiden....     Det lär krävas 3 fordon, ett från Falun, ett från Ksd och ett från Gbg, fler på fredagar....

Nicklas Vasa

Jag kom på att linjen fyller 40 år nästa år, då har ju Swebus express chansen att marknadsföra linjen på något sätt, hitta på något jippo för att uppmärksamma att det var GDG:s första express linje, och att den fortfarande trafikeras.....?

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 augusti 2007, 13:47:25 PM
Jag kom på att linjen fyller 40 år nästa år, då har ju Swebus express chansen att marknadsföra linjen på något sätt, hitta på något jippo för att uppmärksamma att det var GDG:s första express linje, och att den fortfarande trafikeras.....?

Tänker du uppmärksamma Swebus Express på detta, eller kommer du tyst vänta på att de "glömmer bort det" och sedan gnälla på dem?

Nicklas Vasa

Innan jag skrev inlägget, mejlade jag Swebus express.....

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 augusti 2007, 14:10:12 PM
Innan jag skrev inlägget, mejlade jag Swebus express.....

Bra där! Det är alldeles för ofta det gnälls på andra utan att någon påtalar saker och ting i förväg.   :(

Fredde

Jag tror upplägget på linjen bör göras om samt tjänsterna på linjen som det varit nu på slutet bör kostnaderna överstigit intäkterna bra mycket

Bussen har avgått kl. 07.50 fr Göteborg å fr Karlstad kl. 12.35 med ank Gälve (enbart M-F) kl. 18.15 sedan har den i princip gått tom tillbaka till Falun kl. 19.15 fast den finns med i tidtabellen (denna stannar inte i Sandviken el Hofors heller) å resande är det i princip aldrig.. Det kostar ju både lön å övriga kostnader med i princip 5 "tomkörningar" (kanske lite gods med på turen) á 9,5 mil varje vecka .. Sedan har det inte gått att åka fr Gävle med linjen till Karlstad el Göteborg då den turen har ändhpl i Falun med.. Sedan inga i övriga turer på dygnet heller.. Folk som tittat i tidtabellen lär ju ha funderat på om dom som gjort den är knasiga i skallen eller om det varit tryckfel säkert..

Varför inte ha "utg" personal i Gävle å sedan Borlänge alt Ludvika dvs en kör Gävle -> Borlänge alt Ludvika sedan kör en Ludvika alt Borlänge -> Karlstad samt viseversa!? Bör ju inte var några problem nu när Swebus kör i hela Dalarna samt även i Gävle omr.. Man kan kombinera passen med lokalkörning någon timme på någon stadslinje om det är lång väntetid på orterna Ludvika el Borlänge..
Det verkar vara mycket stelt för att få saker att fungera bra, har man länstrafik å även express trafik kan man ju utnyttja personal optimalt å säkert tjäna bra med pengar på det.. !?

Har jag fel i resonemanget??

//Fredde

robbes

Citat från: Fredde skrivet 26 augusti 2007, 14:31:37 PM
Jag tror upplägget på linjen bör göras om samt tjänsterna på linjen som det varit nu på slutet bör kostnaderna överstigit intäkterna bra mycket

Bussen har avgått kl. 07.50 fr Göteborg å fr Karlstad kl. 12.35 med ank Gälve (enbart M-F) kl. 18.15 sedan har den i princip gått tom tillbaka till Falun kl. 19.15 fast den finns med i tidtabellen (denna stannar inte i Sandviken el Hofors heller) å resande är det i princip aldrig.. Det kostar ju både lön å övriga kostnader med i princip 5 "tomkörningar" (kanske lite gods med på turen) á 9,5 mil varje vecka .. Sedan har det inte gått att åka fr Gävle med linjen till Karlstad el Göteborg då den turen har ändhpl i Falun med.. Sedan inga i övriga turer på dygnet heller.. Folk som tittat i tidtabellen lär ju ha funderat på om dom som gjort den är knasiga i skallen eller om det varit tryckfel säkert..

Varför inte ha "utg" personal i Gävle å sedan Borlänge alt Ludvika dvs en kör Gävle -> Borlänge alt Ludvika sedan kör en Ludvika alt Borlänge -> Karlstad samt viseversa!? Bör ju inte var några problem nu när Swebus kör i hela Dalarna samt även i Gävle omr.. Man kan kombinera passen med lokalkörning någon timme på någon stadslinje om det är lång väntetid på orterna Ludvika el Borlänge..
Det verkar vara mycket stelt för att få saker att fungera bra, har man länstrafik å även express trafik kan man ju utnyttja personal optimalt å säkert tjäna bra med pengar på det.. !?

Har jag fel i resonemanget??

//Fredde

du måpste skilja på swebus o swebus express då det är två separata företag ju

Nicklas Vasa

Nej då, så var det förr, och på GDG:s tid fanns ju även avtal med Dalatrafik om att ta resenärer lokalt i Dalarna, och turerna stod med i Dalatrafiks tabell, nu har man en bra orsak att göra en ny satsning på linjen, och kanske öka turutbudet i det samanhanget.