Biljettproblem kan snart vara lösta - i Umeå

Startat av RoggaBoy, 12 januari 2010, 17:07:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Är inte förarnas kortlärare installerade ännu? Jag vill minnas att de monterades i april 2008, exakt ett år efter att biljettmaskinen kom. De var inkopplade på prov i vissa vagnar i en vecka och då gick det undan att ladda kort. Men nog borde allt detta ha varit klart redan i april 2007...

yngrot

Här i Våsttrafikområdet är det inte snabbt att ladda med bankkort.. ca 1 min per resenär..Det bästa vore ju om det är något billigare att göra det själv hemma vid datorn då försvinner mycket av förseningar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2010, 17:39:45 PM
Är inte förarnas kortlärare installerade ännu? Jag vill minnas att de monterades i april 2008, exakt ett år efter att biljettmaskinen kom. De var inkopplade på prov i vissa vagnar i en vecka och då gick det undan att ladda kort. Men nog borde allt detta ha varit klart redan i april 2007...

Nä, men snart skall alla kortläsare för förarna vara installerade. Vi är sega här uppe vettu.  :)

Ersa

Lite imponerande ändå hur man på några få år lyckats med konststycket att gå från ett äldre biljettsystem till ett nytt som nu är dubbelt så tidskrävande som föregångaren. Det verkar ibland som att ett av delmålen med stadens kollektivtrafik har varit att det ska gå så långsamt som möjligt att "lasta" en buss i Umeå. Helst ska nog bussarnas ståtid vid hållplatserna vara minst lika lång som iden de faktiskt rullar? All ståtid sker naturligtvis i samband med att bussen står mitt i gatan och hindrar all form av biltrafik, inkl utryckningsfordon tack vare bortbyggda hållplatsfickor och nybyggda refuger. Att 10-15 bilar bakom står på tomgång och dessutom korkar igen tvärgatorna är ju bara bra för miljön?

Varför ska man ens envisas med dumheterna med rabatterat pris på enkelbiljetter? Det räcker gott med vuxentaxa om man ska ha en "nödbiljett". Och varför tillåter (nästan uppmuntrar) man kortladdningar ombord på bussen? Busskortet ska vara laddat i en automat eller i en affär innan man kliver på. Svårare än så är det inte. Om Umebon kommer till t.ex Uppsala, Stockholm eller Örebro går det jättebra att anpassa sig till kontantstopp och automater, men på hemmaplan ska det minsann vara enkelbiljetter (helst kontanta) och tidsödande kortladdning ombord i sista minuten, gärna 2-3 minuter efter avgångstid, för att sedan gnälla på långsamma bussar.

Och varför kom förarvalidatorn först över ett år efter att biljettmaskinerna levererades? Jo, för att någon ansvarig på kommun eller landstingsnivå helt enkelt glömt att beställa dessa. Men detta talas det tyst om. Egna misstag är svåra att erkänna. Och inte kunde facket göra något åt att förarna tvingades att böja armen bakåt för att nå passagerarvalidatorn. Det var bara att köra vidare... eller snarare "stå vidare" på hållplatserna. Så mycket tid över att köra blev det ju inte. Samma sak med vägbulorna där vissa bussar slogs sönder, utan att någon brydde sig. Hade detta skett inom SL-området hade det blivit skyddsstopp direkt tills dessa saker rättats till.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2010, 01:16:17 AM
Lite imponerande ändå hur man på några få år lyckats med konststycket att gå från ett äldre biljettsystem till ett nytt som nu är dubbelt så tidskrävande som föregångaren. Det verkar ibland som att ett av delmålen med stadens kollektivtrafik har varit att det ska gå så långsamt som möjligt att "lasta" en buss i Umeå. Helst ska nog bussarnas ståtid vid hållplatserna vara minst lika lång som iden de faktiskt rullar? All ståtid sker naturligtvis i samband med att bussen står mitt i gatan och hindrar all form av biltrafik, inkl utryckningsfordon tack vare bortbyggda hållplatsfickor och nybyggda refuger. Att 10-15 bilar bakom står på tomgång och dessutom korkar igen tvärgatorna är ju bara bra för miljön?

Varför ska man ens envisas med dumheterna med rabatterat pris på enkelbiljetter? Det räcker gott med vuxentaxa om man ska ha en "nödbiljett". Och varför tillåter (nästan uppmuntrar) man kortladdningar ombord på bussen? Busskortet ska vara laddat i en automat eller i en affär innan man kliver på. Svårare än så är det inte. Om Umebon kommer till t.ex Uppsala, Stockholm eller Örebro går det jättebra att anpassa sig till kontantstopp och automater, men på hemmaplan ska det minsann vara enkelbiljetter (helst kontanta) och tidsödande kortladdning ombord i sista minuten, gärna 2-3 minuter efter avgångstid, för att sedan gnälla på långsamma bussar.

Och varför kom förarvalidatorn först över ett år efter att biljettmaskinerna levererades? Jo, för att någon ansvarig på kommun eller landstingsnivå helt enkelt glömt att beställa dessa. Men detta talas det tyst om. Egna misstag är svåra att erkänna. Och inte kunde facket göra något åt att förarna tvingades att böja armen bakåt för att nå passagerarvalidatorn. Det var bara att köra vidare... eller snarare "stå vidare" på hållplatserna. Så mycket tid över att köra blev det ju inte. Samma sak med vägbulorna där vissa bussar slogs sönder, utan att någon brydde sig. Hade detta skett inom SL-området hade det blivit skyddsstopp direkt tills dessa saker rättats till.

Helt rätt, jag förstår inte heller, men samtidgt så är är de nya bussarna så j***a sköna. I Gävle finns ju ganska nya ledbussar med träbänkar och hoppas ingen kommer till Umeå för då blir det att hoppa över den turen. Efter ett nyår och trettonhelg i Gävle så tycker jag smsbiljetter skall vara billigare än en vanlig biljett. Dock har även Gävle sina nackdelar. Man har tagit bort TuRe på bussarna så antingen sms (om man har pengar) eller åka in till Rådhuset för att köpa TuRe, för att sedan resten av evenemangsdagen åka gratis stadsbuss. Gävle Kommun gjorde så för att göra det enklare? Nä, för att tjäna mer pengar.