Lite Linjebusshistoria från 1990-talet 13

Startat av Bussmicke, 11 januari 2010, 23:23:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Alltid trevligt med Göteborgsbilder. Tackar!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2010, 23:23:08 PM

Syns på fotona att 2007 e alldeles ny om man jämför nyanserna på lacken mellan 2007 och 2008 som e 7 år senare taget.
Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2010, 23:23:08 PM

Tack, fina foton.

Jan Sjöberg

:)  Oj vad trevligt Micke ... speciellt 2008 som jag hämtade i Olofström och körde med i 2 år som skolbuss i Svenljunga ...åt dåvarande Svenljunga Taxi 
Tror Staffan S har visat någon bild på den i KLTs Raskenmålning här på forumet just taget i Svenljunga ...
Ingentligen var det inte så länge sedan dessa rullade här i landet ..bla 2002 gick väl på linje 100 bara för två år sedan?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Niclas Rosenius

Alltid lika trevligt med bilder från Göteborgsområdet.

Man har ju alltför trevliga minnen där nereifrån  ;D

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 12 januari 2010, 07:33:58 AM
:)  Oj vad trevligt Micke ... speciellt 2008 som jag hämtade i Olofström och körde med i 2 år som skolbuss i Svenljunga ...åt dåvarande Svenljunga Taxi  
Tror Staffan S har visat någon bild på den i KLTs Raskenmålning här på forumet just taget i Svenljunga ...

Jodå. Så här såg den ut nyss ankommen till Svenljunga.

Tyvärr hade den som hämtat bussen parkerat den mitt i en vattenpöl så det blev inga interiörbilder.  ;) Å andra sidan hade jag aldrig hittat bussen utan hans hjälp.
Svenljunga Taxi heter i dag Sohlberg Buss och har flyttat till Skene. För övrigt gick Sohlberg Buss och Sjuhärads Buss nyligen samman.

Cordinot

VILKA VACKRA BILDER!!!

Helt underbart! Carrus Fifty måste vara en av de vackraste bussarna som har rullat i Sverige. Ännu vackrare är dem när de är i någon färgglad färgsättning. Som exempelvis denna, i detta fall GL:s färgsättning.

Har herr Bussmicke eller någon annan här möjligtvis en bild på hur någon av Linjebuss 2001-2011 såg ut bakifrån?

En annan fråga också. Satte Linjebuss ibland in dessa bussar (eller några andra av deras expressbussar från Partille för den delen) på snabbusslinjen 503 som avgick från Heden? Om så är fallet, finns det då möjligtvis några bilder på ett sådant tillfälle?

Cordinot

New_options

Nyfiken fråga bara...

Hade de delad framruta med torkare som gick över "kanten"?

Nupski

Ersa

Citat från: Cordinot skrivet 12 januari 2010, 17:01:38 PM
Helt underbart! Carrus Fifty måste vara en av de vackraste bussarna som har rullat i Sverige. Ännu vackrare är dem när de är i någon färgglad färgsättning. Som exempelvis denna, i detta fall GL:s färgsättning.

Carrus Fifty är en klar favorit som många förare kommer att minnas med glädje i framtiden. Enligt min personliga mening är Carrus Star trevligare och snyggare, men jag trivs nästan lika gott i en Fifty. :)

Citat från: New_options skrivet 12 januari 2010, 17:25:27 PM
Hade de delad framruta med torkare som gick över "kanten"?

Ja, "kanten" var väl bara lite gummi mellan rutorna, och inget som stack ut och slet ut torkarbladen? Inte speciellt vanligt att se denna lösning i Sverige. Inte så vackert men nog en bättre (i form av billigare) lösning än hela rutor som spricker i förtid pga hög belastning.

Bussmicke

Kommer ihåg mitten av 90-talet, då var jag så evinnerligt trött på att se dem, man såg dem överallt, speciellt norrut vad jag minns.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rikard

Citat från: Cordinot skrivet 12 januari 2010, 17:01:38 PM

Har herr Bussmicke eller någon annan här möjligtvis en bild på hur någon av Linjebuss 2001-2011 såg ut bakifrån?

Jag har några bilder på dem både bakifrån och inuti, kommer publicera dem i egen tråd lite senare. är bussarna 2009 och 2011 som jag plåtade då GS lånade dem från Linjebuss.
Rikard.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 13 januari 2010, 02:29:14 AM
Kommer ihåg mitten av 90-talet, då var jag så evinnerligt trött på att se dem, man såg dem överallt, speciellt norrut vad jag minns.

Tyvärr får du nog inte mycket medhåll från oss förare här heller. ;) Vi har sällan något emot ett oproportionerligt stort överskott av bussmodeller som är trevliga att köra/åka i. :)

Mikael T Nilsson

Trevligt att få se fler bilder på 20xx-vagnarna vi diskuterade.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.