Trådbussar som omväxling

Startat av Hasse L, 11 januari 2010, 12:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Vid mina första besök i Milano fanns dessa skönheter kvar på ringlinjerna 90 och 91. Årsmodellen är 1963 tror jag, i så fall kom de att användas i nästan 30 år. Skyltade CIRC DESTRA resp. CIRC SINISTRA, alltså ¨Ring Högervarv¨ resp. ¨Ring Vänstervarv¨.







Björn Forslund

Härligt! Det finns en del likheter med Spårvägens gamla italienare.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 januari 2010, 13:10:10 PM
Härligt! Det finns en del likheter med Spårvägens gamla italienare.

Det ÄR väl spårvägens gamla italienare (i den staden alltså!)  :D

Björn Forslund

Tror inte "Spårvägen" heter så på italienska. ;D

groenis

Intressant att tunga fordon i Italien är högerstyrda med tanke på att de har högertrafik

/Lennart

Ersa

Intressant med ett litet fönster mitt i leden.
Var den oproportionerligt tung på drivaxeln, med tanke på att man gett ledvagnen en boggi?

Björn Forslund

Citat från: groenis skrivet 12 januari 2010, 01:23:57 AM
Intressant att tunga fordon i Italien är högerstyrda med tanke på att de har högertrafik

/Lennart


Verkar som om det var vanligt förr. Såg en del äldre lastbilar som var högerstyrda. Har för mig att jag hörde att det beror på att föraren då har bättre koll på var högerhjulen befinner sig vid möten på smala vägar.

LYR



Här ett bidrag från Grekland för 47 år sedan, men inte alls klar över vad det är för fabrikat -  kanske en italiensk Alfa Romeo?
Kan berätta att jag tyckte något kändes bekant i stadens trafikbrus när man rörde sig i vimlet på gatorna, jag kom snart på att det var bussar med Scania-Vabis motorer - samma ljudbild som våra stockholmska höghus, d.v.s. SS H15!
/ LYR

Björn Forslund

Grekerna köpte (köper?) mycket Scania och Volvo. Har sett gamla bilder från Aten där det kryllar av 50-tals Scanior med inhemska karosser. Fast det var nog allt 6 cylindriga, inte rak-8:or som H15.
Trådbussen ser väldigt italiensk ut så Alfa Romeo ligger nog nära tillhands. Funkade säkert bra i medelhavsklimat.

New_options

Tappar de där all drivkraft om de råkar svänga för snävt eller på annat sätt tillfälligt tappar kontakt med en ledning?

Björn Forslund

Citat från: New_options skrivet 13 januari 2010, 08:48:39 AM
Tappar de där all drivkraft om de råkar svänga för snävt eller på annat sätt tillfälligt tappar kontakt med en ledning?

Trådbussar har oftast även batterier som de kan förflytta sig långsamt kortare sträckor med. Men i princip tappar de drivkraften om ett eller båda spröten förlorar kontakten med ledningarna.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2010, 01:28:30 AM
Intressant med ett litet fönster mitt i leden.
Var den oproportionerligt tung på drivaxeln, med tanke på att man gett ledvagnen en boggi?

Ledvagnens boggie verkar ha enkelhjul istället för tvillinghjul på varje axel. Så istället för en axel med fyra hjul har man två axlar med två hjul vardera. Sannolikt av utrymmesskäl inne i bussen. Man har uppenbarligen sätena med ryggarna mot vagnsidan ovanför hjulhusen.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 januari 2010, 08:52:01 AM
Trådbussar har oftast även batterier som de kan förflytta sig långsamt kortare sträckor med. Men i princip tappar de drivkraften om ett eller båda spröten förlorar kontakten med ledningarna.

Nja, i Landskrona är det inte så långsamt när de kör på batteri. Åtminstone 30-40 km/tim. Batteriet räcker som sagt bara för kortare sträckor men används regelmässigt för transporten från slutstationen vid Frihamnen till garaget. Någonting mellan en halv och en hel kilometer.
I Bergen hade man åtminstone en trådbusserie som hade en Volkswagen bensinmotor som reserv. Då gick det långsamt och den var mest avsedd att få undan bussen så att det hindrade trafik vid ett strömavtagarehaveri eller strömlöst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2010, 11:48:51 AM
Nja, i Landskrona är det inte så långsamt när de kör på batteri. Åtminstone 30-40 km/tim. Batteriet räcker som sagt bara för kortare sträckor men används regelmässigt för transporten från slutstationen vid Frihamnen till garaget. Någonting mellan en halv och en hel kilometer.
I Bergen hade man åtminstone en trådbusserie som hade en Volkswagen bensinmotor som reserv. Då gick det långsamt och den var mest avsedd att få undan bussen så att det hindrade trafik vid ett strömavtagarehaveri eller strömlöst.


Jag menade förstås trådbussar av den äldre generation som visas på bilden. Numera finns det ju t o m sådana med hjälpaggregat. 30-40 km/h  är ju dessutom "mopedfart" och betydligt lägre än vad som kan uppnås i normal drift.

Svoca

Besökte Venedig och förstaden Mestre år 1962. Då gick det ett antal ledtrådbussar med boggie, mörkgröna F 4-kopior (dock givetvis för högertrafik) i trafik i Mestre. De verkade vara ungefär av samma årgång som SS  F 4, d v s tillverkade omkring 1950.