En 9700H med falsk grill :-)

Startat av Niclas Rosenius, 11 januari 2010, 10:27:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Hittade denna 9700H med en stripad grill  ;D

//Niclas

michael k

det är ju scania man vill åka ;D
de första bussarna jag såg med denna kaross var scania
sas flygbussen i oslo hade sådana
och jag tror jvb har någon med

Niclas Rosenius

Citat från: michael k skrivet 11 januari 2010, 11:16:58 AM
det är ju scania man vill åka ;D
de första bussarna jag såg med denna kaross var scania
sas flygbussen i oslo hade sådana
och jag tror jvb har någon med

Japp. Det stämmer. Dom heter Carrus Star 503.

//Niclas

Bussmicke

Tyckte väl det såg lite skumt ut, såg den själv i morse.
Reagerade mer på att det stod Mohlins i fronten..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

michael k

har inte volvo sålt carrus igen?
kommer det några nya på scania mercedeschassie igen

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 11 januari 2010, 15:41:46 PM
har inte volvo sålt carrus igen?
kommer det några nya på scania mercedeschassie igen

Jo, Volvo har sålt den finska Carrus-fabriken. Den fortsätter att bygga 9700 på entreprenad.
På sikt har de nya ägarna talat om att ta fram en egen kaross och att bygga på de chassier som blir möjliga att köpa. Scania lär inte bli ett av dessa eftersom de nu slutgiltigt (?) bestämt sig för att bara samarbeta (läs: sälja till) ett 20-tal utvalda karossörer. Även om Scania inte har meddelat vilket dessa blir så är det ganska klart att det blir dem som man har intenstivt samarbete med i dag. T ex Irizar och Lahden Autokori.

bisquit

Mycket tråkigt att höra.. Carrus är ju bland de bästa påbyggarna/Karosskörerna i världen.. Dumt beslut av Volvo.. Kommer de säkerligen Förlora en del på.. Men 9900 vem bygger den?? Är det fortsatt Drögmöller??

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 11 januari 2010, 16:00:16 PM
Mycket tråkigt att höra.. Carrus är ju bland de bästa påbyggarna/Karosskörerna i världen.. Dumt beslut av Volvo.. Kommer de säkerligen Förlora en del på.. Men 9900 vem bygger den?? Är det fortsatt Drögmöller??

Jag vet inte om det blir så mycket sämre. Det är i stort samma personer kvar som på Volvo-tiden och det bör väl rimligen inte bli sämre när de bygger "åt sig själva". Alternativet hade varit att helt sluta tillverka 9700 i Finland och flytta all tillverkning till Polen.
Drögmöller-fabriken är nedlagd och 9900 byggs i Polen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2010, 16:05:16 PM
Jag vet inte om det blir så mycket sämre. Det är i stort samma personer kvar som på Volvo-tiden och det bör väl rimligen inte bli sämre när de bygger "åt sig själva". Alternativet hade varit att helt sluta tillverka 9700 i Finland och flytta all tillverkning till Polen.
Drögmöller-fabriken är nedlagd och 9900 byggs i Polen.

Håller det inte på att bli så att den som vill fortsätta köpa Volvo 9700 eller dess efterträdare kommer få bussar levererade från Polen? Medan den gamla Carrusfabriken i Finland helt enkelt börjar om från början med ny kaross som de marknadsför som en ny produkt?

Så om Swebus Express, Y-buss eller Härjedalingen vill fortsätta med 9700 så får de polskbyggda bussar?

Sedan är väl redan ett antal 9700 i Sverige byggda i Polen istället för Finland om jag förstått saken rätt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2010, 19:19:08 PM
Håller det inte på att bli så att den som vill fortsätta köpa Volvo 9700 eller dess efterträdare kommer få bussar levererade från Polen? Medan den gamla Carrusfabriken i Finland helt enkelt börjar om från början med ny kaross som de marknadsför som en ny produkt?

Så om Swebus Express, Y-buss eller Härjedalingen vill fortsätta med 9700 så får de polskbyggda bussar?

Sedan är väl redan ett antal 9700 i Sverige byggda i Polen istället för Finland om jag förstått saken rätt?

Avtalet med den finska fabriken om att bygga 9700 är tidsbegränsat. När det går ut kan det förlängas eller all tillverkning av 9700 flyttas till Polen. Risken är väl då att Volvo förlorar den försäljningen eftersom många kunder säkert kommer att välja den finska fabriken i stället.

Björn Forslund

Finns det skillnader i kvalitet mellan finskbyggda och polskbyggda Carrus?

Frippe Fribas

Vad gäller skillnad i kvalitet är det väl mest formalia och personal som skiljer Finnarna från Polackerna, de bygger ju med samma delar vad jag kan förstå?

Problemet för den finska fabriken liksom för flera andra är väl dock EUs kommande krav på dokumentation och kvalitetskontroll.
Tanken är väl att påbyggare måste kunna uppvisa samma kontroll och dokumentation som ett helbygge så chassitillverkaren kan stå för sin del av eftermarknaden?
Detta ställer dock till det för flera mindre karosstillverkare som kanske inte kommer att kunna överleva pga detta.

I fd Carrus fall tror jag dock inte att det är några problem så länge Volvo går med på att släppa till chassin, men det kommer sannolikt att bli betydligt svårare i framtiden att köpa ett chassi och sedan bygga en "egen" kaross på det.
Varken Scania eller Volvo vill ju sälja lösa chassin till vem som helst eftersom de vill/måste kunna kontrollera påbyggets kvalitet och att det uppfyller alla EU-krav som om det vore deras egna karosser.
Framtiden innebär därför troligen ett fåtal större karossörer och betydligt fler "helbyggen" i samarbete med utavalda karossörer som tex Scania/Irizar, Volvo/Sunsundegui, MAN/Neoplan och MB/Setra.

Utmaningen blir således för Finnarna att få Volvo att förmå bussköparna att välja just deras karosser så Volvo eller någon annan "tvingas" att fortsätta anlita dem för sin tillverkning.
//Fredrik