Finska karosser, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 januari 2010, 18:30:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med visningen av bilder från våra finska vänner. Alla foton är tagna av JETSET. Följande ledsagande text har bifogats, något bearbetad med tanke på att den från början är skriven på svenska av en person med finska som förstaspråk:

Den här gången är der fråga om olika karossörer. Som tilläggsuppgiffter vill vi berätta att finska registreringsskyltar hade svart botten med vit text ända till år 1971, under år 1972 fanns det både gamla skyltar samt nya med vit botten med svart text och därefter fanns det bara med nya färger.

Ni känner säkert till att en av bussaarna i bilden har karossmodell "Boxer" som tillverkades av Oy Haldin Ab, Vaasa/Vasa. Verksamheten upphörde 1978.

Alla bilderna är tagna vid Jyväskylä busstation.

Karosserifabriken "Autokori" känner vi senare som Delta Plan.


XVX-86 nr 86, Scania BF110 Ajokki, årsmodell 1971,  ägare Jyväskylän Liikenne Oy (ab), Jyväskylä, fotot är taget 06/1985


OMV-188 nr 16, Volvo B10M Kutter 9 Clipper, årsmodell 1985, ägare Antti Kangas Oy (ab), Alavieska, fotot är taget 06/1985


XHR-679 nr 27, Volvo B57 Boxer 300, årsmodell 1974, ägare Koivuranta Oy (ab), Konnevesi, fotot är taget 06/1985


KBT-239 nr 23, Volvo BB57 Lahti 10, årsmodell 1977, ägare Savon Matka Oy (ab), Rautalampi, fotot är taget 06/1985


VJL-166 nr 14, Scania BF86 Wiima M-300, årsmodell 1979, ägare U. Hakola Oy (ab), Toholampi, fotot är taget 06/1985


XCH-112 nr 8, Volvo B58 Autokori Airisto, årsmodell 1975, ägare Eino Turunen Oy (ab), Lievestuore, fotot är taget 06/1985

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 18:30:58 PM


KBT-239 nr 23, Volvo BB57 Lahti 10, årsmodell 1977, ägare Savon Matka Oy (ab), Rautalampi, fotot är taget 06/1985


Jag kan inte låta bli att tycka att den här bussen ser lite äldre ut än att den skulle vara från 1977. Fast de kanske hade tillverkat bussar med det här utseendet i 10 år då :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 januari 2010, 18:47:46 PM
Jag kan inte låta bli att tycka att den här bussen ser lite äldre ut än att den skulle vara från 1977. Fast de kanske hade tillverkat bussar med det här utseendet i 10 år då :)
Lahti 10-modellen tillverkades fram till 1978.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 januari 2010, 18:52:13 PM
Lahti 10-modellen tillverkades fram till 1978.

Någon som vet när den första tillverkades?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Enna

#4
Den första Lahti 10 tillverkades år 1969 och kallades även till "aluminiumkaross". Den äldre modell tillverkades ända till år 1973, som kallades till "träkaross". Den kallades även till "Kapula-Lahti". Kapula är en liten bit av virke.  :)
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

tomr

Lahti trä- och aluminiumkarosserna tillverkades en tid parallelt med varandra. Se närmare: http://www.slhs.fi/sv/publikationer.htm
Lahti "Kapula" smeknamnet för träkarossen uppkom efter det att aluminiumkarossen redan hade introducerats.
Ordboken ger för ordet "kapula" följande svenska motsvarigheter: kavel, kavle, träklabb, träkloss, träklots, klump, träkubbe, stafettpinne, vedträ.

bilomnibussen

Enastående trevligt med dessa finska bussar vilka väcker gamla minnen till liv!
Mvh Jan G