Göteborgs Spårvägar-GS Buss AB

Startat av Björn Lövdahl, 10 januari 2010, 17:05:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Varför omregistreras bussarna från Göteborgs Spårvägar till GS Buss AB efter enbart några dagar?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Christer K

Är olika företag, Göteborgs Spårvägar AB bildades 1989 och har Org.nummer: 556353-3412, GS Buss AB är dotter bolag till Göteborgs Spårvägar AB och bildades 2008 och har Org.nummer: 556771-4380.

Mitt svar blir att Göteborgs Spårvägar AB köper/hyr fordon och sedan hyr ut dessa till GS Buss AB.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Björn Lövdahl

Citat från: Christer K skrivet 10 januari 2010, 17:39:34 PM
Är olika företag, Göteborgs Spårvägar AB bildades 1989 och har Org.nummer: 556353-3412, GS Buss AB är dotter bolag till Göteborgs Spårvägar AB och bildades 2008 och har Org.nummer: 556771-4380.

Mitt svar blir att Göteborgs Spårvägar AB köper/hyr fordon och sedan hyr ut dessa till GS Buss AB.

/ Christer K

Jaså GS Buss AB är dotterbolag till Göteborgs Spårvägar tom.
Finns det sen ett Göteborgs Buss också som kör som unterentreprenörer åt Göteborgs Spårvägar?
Vad kör GS Buss för trafik då med tanke på en stor mängd fabriksnya 8500or
//Björn Lövdahl

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 18:03:44 PM
Jaså GS Buss AB är dotterbolag till Göteborgs Spårvägar tom.
Finns det sen ett Göteborgs Buss också som kör som unterentreprenörer åt Göteborgs Spårvägar?
Vad kör GS Buss för trafik då med tanke på en stor mängd fabriksnya 8500or

Göteborgs Buss är ett fristående företag som ägs av tidigare anställda vid Göteborgs Spårvägar. De kör färdtjänst och en del som underentreprenör till GS.
De nya 8500-orna är bara inlån för att klara av åtagandet till dess nuvarande avtal upphör. De kör på de linjer som Göteborgs Spårvägar har avtal om att köra.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 18:46:19 PM
Göteborgs Buss är ett fristående företag som ägs av tidigare anställda vid Göteborgs Spårvägar. De kör färdtjänst och en del som underentreprenör till GS.
De nya 8500-orna är bara inlån för att klara av åtagandet till dess nuvarande avtal upphör. De kör på de linjer som Göteborgs Spårvägar har avtal om att köra.

Sen finns det vagnar som registreras direkt på GS Buss AB också.
Ser man nån skillnad om det är Göteborgs Spårvägar eller GS Buss som kör?
//Björn Lövdahl

Christer K

Citat från: Christer K skrivet 10 januari 2010, 17:39:34 PM

/ Christer K
För att klargöra så är Göteborgs Buss AB ett privat bolag Org.nummer: 556584-4346 ägs av två personer Karlsson och Olsson. Men GS buss AB är ett dotterbolag till Göteborgs Spårvägar.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Björn Lövdahl

Citat från: Christer K skrivet 10 januari 2010, 19:32:30 PM
För att klargöra så är Göteborgs Buss AB ett privat bolag Org.nummer: 556584-4346 ägs av två personer Karlsson och Olsson. Men GS buss AB är ett dotterbolag till Göteborgs Spårvägar.
/ Christer K

Så pass hängde jag med!
//Björn Lövdahl

PG

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 19:07:13 PM
Ser man nån skillnad om det är Göteborgs Spårvägar eller GS Buss som kör?

Göteborgs Spårvägar AB kör ingenting alls numera. Bolaget delades under 2009 upp i fyra bolag, ett moderbolag (Göteborgs Spårvägar AB), ett bolag för spårvagnsdriften, ett för trafikantservice och GS Buss AB (utåt heter det Göteborgs Spårvägar Buss AB) som utför all busstrafik som koncernen Göteborgs Spårvägar har.

AL

Och härnere säger vi "Spårvägen" rätt och slätt - utan omsvep eller andra krusiduller...  ;D