Huvudmeny

Fråga om Solaris

Startat av Niklas Bygdestam, 10 januari 2010, 15:05:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Solaris blir bara vanligare och vanligare i Sverige. I Stockholm har det på senare tid kommit ett antal Solaris. Skellefteå var väl en av de tidigaste i Sverige med Solaris. Och så får vi givetvis inte glömma trådbussarna i Landskrona. De borde ha varit de allra första Solaris medan Skellefteå kanske var först med normala bussar

Men vilka har Solaris idag? Och känner man till om det finns ställen som just nu inte har det men beställt Solaris?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jona

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 januari 2010, 15:05:28 PM
Skellefteå var väl en av de tidigaste i Sverige med Solaris. Och så får vi givetvis inte glömma trådbussarna i Landskrona. De borde ha varit de allra första Solaris medan Skellefteå kanske var först med normala bussar


Dåvarande Polarbuss i Umeå skaffade Solaris flera år före Skellefteå. Redan i slutet av 2005 rullade deras. Då med drivmedel diesel. Skelleftebuss går på Biogas däremot.

MVH Filosofen Jona

Magnus

Nere i Skåne ska väl både Orusttrafiken och Veolia börja köra med Solaris snart. Veolia har väl också beställt Solaris till Göteborg också. Sen har väl Luleå några också.

Björn Lövdahl

Citat från: Magnus skrivet 10 januari 2010, 15:23:06 PM
Nere i Skåne ska väl både Orusttrafiken och Veolia börja köra med Solaris snart. Veolia har väl också beställt Solaris till Göteborg också. Sen har väl Luleå några också.

Orusttrafiken ska ha Solaris till sin regiontrafik på linje 534
Veolia Transport har väl köpt runt 70 talet bussar till Skåne och en hög till Göteborg?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

yngrot

Till Gbg är det lite blandad kompott Veolia tar över en del ledbussar från G-S..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

#5
Landskrona var allra först i Sverige med sina tre st Solaris/Ganz Trollino-trådbussar, som registrerades in i september 2003.

I slutet av 2005 dök de första dieseldrivna Solaris Urbino upp hos Polarbuss i Umeå. Tre kortvagnar (74-76) och tre ledvagnar (77-79), varav 77:an tyvärr brann upp i Veolias ägo. Umeå är dock fortfarande den enda staden där det rullar Urbinoledvagnar.

LLT i Luleå fick sina första Urbino levererade 2006-05-02, och idag har man sju st. (164-170)

Skellefteå var inte långt efter, utan fick sin första leverans av Urbino 12CNG 2008-01-24. Idag har de 10 st. (63-72)

Busslink i Söderhallen fick sina första vagnar 2009-11-17, iaf på papperet. 28 st Urbino 12CNG lär det vara. (7401-7428)

All fakta ovan kommer från ur sökningar i SBH. Med reservation för felaktigheter.

-------

Framtiden då? Tja, när det gäller Västra Götaland och Skåne har detta ju redan nämnts av andra, så den hoppar jag över. Ännu längre fram kan Solaris mycket väl ha goda chanser att slå sig in i områden där det körs mycket MB Citaro, MAN och Neoplan idag, då den polska bussen tydligen är mycket lik dessa. Och får man kanske då ett lägre pris och ett bättre avtal så... :)

Krille

På tal om Solaris så verkar Skelleftebuss ha ställt av en av sina, står nämligen en översnöad och igenfrusen på planen vid gastanken.
Greger kanske vet varför?

/K