Nigning på Scania CR 112?

Startat av Niklas Bygdestam, 09 januari 2010, 20:46:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Fanns det Scania CR 112 med nigning? I Uppsala levererades de sista CR 112 hösten 1983. Dessa hade inte nigning. Första CN 112 levererades ett år senare, dvs hösten 1984. Dessa bussar var de första i Uppsala med nigning

Men hur var det i övrigt? Gjordes det några sent tillverkade CR 112 som hade nigning? Eller var nigning någon som infördes just i samband med övergången till CN 112?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

SL:s serie CR112 (H10) som levererades 1983-84 med nr 6609 och framåt hade nigning. Osäker på hur det var med tidigare vagnar i serien som i sin helhet bestod av 6512-6606, 6609-6680.

Niklas Bygdestam

Då fanns det helt klart CR 112 med nigning. Undrar om Scania ett tag byggde både med och utan nigning eller om man byggde bara med nigning på samtliga bussar så fort man börjat med detta?

Tydligen verkar det vara i slutet av 1983 som nigning infördes hos Scania. Alltså borde de nyaste CR 112 som levererades hösten 1983 i Uppsala vara väldigt sena exemplar utan nigning. Det får mig att fundera på om man hade kunnat välja nigning till dessa med, och att Scania inte satte in det i dessa för att det inte var beställt, eller om dessa bussar tillverkades strax före det att man börjat med nigning, dvs att de kanske skulle haft det om bussarna levererats någon månad senare?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 01:00:18 AM
Även systrarna H11G 6607-08 hade den utrustningen :-)
Frågan är om inte brytpunkten låg ännu tidigare i 65** serien, jag har en svag aning om att 6545-46 som gick växelvis på 53:an och i Hammarby också hade detta, men det vågar jag inte svära på.

6607-08 hade definitivt nigning. Det framgår bl.a. av bilder på 6608 i orginalkostym (det satt ju en liten gul dekal vid framdörren på nigande bussar) så sannolikt hade även 07 det. Däremot ser jag ingen dekal på den bild jag har tillgänglig av 6609 och jag drar mig till minnes att det rent av var så att nigningen kom först ytterligare någon vagn senare (har ett svagt minne att 6609-10 inte hade nigning). Är ganska säker på att 6613 hade det och nästa vagn jag har bild på är 6622 och den har nigningsdekalen. Kan inte hitta dekalen på någon 65xx-vagn jag hittar bilder på. Dock skulle ju 6545-46 kunna vara ombyggda i efterhand eller utrustade med detta som prototyper. De var ju i testbussar med bl.a. annan växellåda.

Fredrik Klint

Vad gäller SL´s bussar finns svaret i Svof skriften "SLs bussar 1987", men jag minns inte i huvudet var gränsen gick...  ???

K R

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 januari 2010, 14:18:31 PM
Vad gäller SL´s bussar finns svaret i Svof skriften "SLs bussar 1987", men jag minns inte i huvudet var gränsen gick...  ???

Hej!

I den åberopade skriften anges nigfunktion på H10 fr o m 6619.
Även H11G 6607 och 6608 hade nigning, som tidigare nämnts.

mvh K R

Cero

Citat från: K R skrivet 11 januari 2010, 15:29:14 PM
Hej!

I den åberopade skriften anges nigfunktion på H10 fr o m 6619.
Även H11G 6607 och 6608 hade nigning, som tidigare nämnts.

mvh K R

Tack. Då har vi löst det!

K R

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2010, 20:41:43 PM
Men hur var det med "ZF Bussarna" 6545-46?

Hej!

Det står ingenting "i skriften" om att dessa skulle ha haft nigfunktion.
Kanske en slamkrypare...

Jag vill f ö minnas att någon av 6545-46, eventuellt båda två,
hade glasvägg med fördragbar gardin bakom förarplatsen
och att de ofta användes som abonneringsvagnar i Hammarbydepån.

mvh K R

Fredrik Klint

Jodå, 6546 hade glasruta bakom föraren, nattbelysning samt större bagageutrymme enligt mina anteckningar.
Både 6545 och 6546 erhöll även annat stolstyg: Rött tyg med svarta ränder (original blå velour).