Geografisk linjekarta

Startat av Jona, 09 januari 2010, 20:35:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Många ställen har ju i tidtabellen en geografisk linjekarta så man verkligen ser hur linjerna kör. Medan andra ställen inte har en utan kör med schematisk karta.

Varför är det så? Inte äns SL har geografiska kartor i sina tabeller längre, och inte kan dom erbjuda den som service på hemsidan heller. Västtrafik är lika illa, det som finns online är schematiska kartor i dom alla flesta fall. Men i alla fall den numera döda och ej mer utkomna Bibeln med stadstrafiken i Göteborg hade förut schematiska kartor på hållplatserna och en geografisk linje för linje i tidtabellen.

Jönköping är däremot ett exempel som är bra. Dom har en schematiska karta där det är lättare och se vart man kan byta mellan linjerna, men dom har också en geografisk där man ser vart hållplatserna ligger och vilka gator linjerna trafikerar osv...

Hur det ser ut i själva papperstabellen kan jag tyvärr inte svara på.

Östersunds stadstrafik har en dålig schematisk karta i papperstabellen, men har efter mitt förslag numera en geografisk via Goggle maps på hemsidan...

Varför är vissa större länstrafikbolag så dåliga på och inse att båda kartorna behövs, men den främsta man borde använda om man bara kan välja den ena, så är det den geografiska, för den schematiska kartan har även fått mig och missa bussar och sådan flertalet gånger....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 09 januari 2010, 20:35:23 PM
HEJ

Många ställen har ju i tidtabellen en geografisk linjekarta så man verkligen ser hur linjerna kör. Medan andra ställen inte har en utan kör med schematisk karta.

Varför är det så?

Två anledningar: det är billigare att ta fram en schematisk karta och de flesta tycker att den är lättare att läsa för de behov man har - nämligen att se i vilken ordning hållplatserna ligger och var man skall byta.
Det bästa förstås är både en schematisk och en geografisk karta. Men den senare kan man ju få på stadens turistbyrå. Lite mer förvånande att den då nästan aldrig har busslinjerna utsatta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Jona skrivet 09 januari 2010, 20:35:23 PM
HEJ

Varför är det så? Inte äns SL har geografiska kartor i sina tabeller längre, och inte kan dom erbjuda den som service på hemsidan heller. Västtrafik är lika illa, det som finns online är schematiska kartor i dom alla flesta fall. Men i alla fall den numera döda och ej mer utkomna Bibeln med stadstrafiken i Göteborg hade förut schematiska kartor på hållplatserna och en geografisk linje för linje i tidtabellen.

Jönköping är däremot ett exempel som är bra. Dom har en schematiska karta där det är lättare och se vart man kan byta mellan linjerna, men dom har också en geografisk där man ser vart hållplatserna ligger och vilka gator linjerna trafikerar osv...

Hur det ser ut i själva papperstabellen kan jag tyvärr inte svara på.

Östersunds stadstrafik har en dålig schematisk karta i papperstabellen, men har efter mitt förslag numera en geografisk via Goggle maps på hemsidan...

Varför är vissa större länstrafikbolag så dåliga på och inse att båda kartorna behövs, men den främsta man borde använda om man bara kan välja den ena, så är det den geografiska, för den schematiska kartan har även fått mig och missa bussar och sådan flertalet gånger....

/Jona

Jo, det är verkligen så att båda typerna behövs. Ett problem är ju just att det på den geografiska kartan är svårt att följa linjesträckningen, men självklart är det lättare att hitta vilken buss man skall ta till en given adress/område med en geografisk karta. För SL är det märkliga att man inte har den på hemsidan. Man säljer ju ändå fortfarande  Stockholms och länskartan (kanske den bästa kartan egentligen som man kan få som turist), men av någon besynnerlig anledning har man valt att inte lägga upp den på hemsidan. Problemet för storstäderna är ju annars också att avgränsa linjerna. En geografisk karta  måste i regel ha ett mindre område för att den skall vara läsbar - medan linjerna i storstäderna ofta går rätt långa sträckor och åt olika håll, vilket gör det nästan omöjligt att avgränsa kartorna på ett bra sätt.

Olof Lagerkvist

På något vis tycker jag London har hittat en ganska optimal lösning. Dels finns det fem geografiska (någorlunda i alla fall) kartor över alla linjer inom ett område och sedan finns det schematiska kartor över vilka linjer som börjar vid/passerar en busstation/järnvägsstation eller liknande.

Geografisk karta över nordöstra delen av Grater London:
http://www.tfl.gov.uk/assets/downloads/north-east-london-bus-map.pdf

Exempel vilka busslinjer man kan åka från Finsbury Park:
http://www.tfl.gov.uk/tfl/gettingaround/maps/buses/pdf/finsburypark-2092.pdf

Enda nackdelen är att det är lite svårt att se var man ska byta om man ska åka längre sträckor med buss. Anledningen att man inte prioriterat det är väl kanske iofs att busslinjer i London i första hand matar till järnvägs/tunnelbanestationer och att man sällan åker buss mellan två sådana stationer, om det inte finns en direktlinje.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Omnilasse

Man behöver ju inte alltid starta en ny tråd :) Ägnade en liten stund åt att titta på SL:s kartor i tidtabellerna. Döm av min förvåning när jag tittar lite närmare och ser att det finns ganska stora fel på nästan samtliga kartor. Främst att bussarna har en annan sträckning än vad som anges. Och nu menar jag inte att de bara ligger lite dåligt placerade utifrån den geografiska bakgrunden, utan att de går en annan sträckning, i förhållande till de andra linjer som presenteras gå samma väg. Detta är ju en ganska central idé med en linjekarta kan man tycka. Dessutom är det ju väldigt otydligt vad man menar med den streckade linjen för vissa turer som skall signalera att endast vissa turer trafikerar. Detta tycks variera väldigt mycket mellan olika områden och ger därmed alltså inte någon som helst ledtråd åt den som försöker tyda kartorna. Frågan som väl får vara en knorr på inlägget är förstås om ingen kontrollerar kartorna, eller bryr sig om att de stämmer och vad som i sådana fall är meningen med dem? Är det bara någon form av trevlig illustration som skall passa in i SL:s grafiska profil måntro?

Stefan K

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 22:31:03 PM
Två anledningar: det är billigare att ta fram en schematisk karta och de flesta tycker att den är lättare att läsa för de behov man har - nämligen att se i vilken ordning hållplatserna ligger och var man skall byta.
Det bästa förstås är både en schematisk och en geografisk karta. Men den senare kan man ju få på stadens turistbyrå. Lite mer förvånande att den då nästan aldrig har busslinjerna utsatta.

Ibland kan lite olustiga fall uppstå. Inför linjeomläggningen av stadsbussarna i Malmö 2005, tog en konsult fram en schematisk karta, av god kvalitet. Men staden och trafikhuvudmannen ansåg att "folk skulle ha svårt att förstå den" - man ville vara "enkel och tydlig i sitt budskap till allmänheten". Då förslog jag helt enkelt att båda kunde användas. Men det blev till slut bara en geografisk karta.