Finska karosser, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2010, 16:34:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En av våra medlemmar i Finland har skickat ett antal bilder som hennes man har tagit. De har lovat att skicka fler, och det kan man väl bara tacka för och se fram emot.

HAX-323 Volvo B58, Kutter 8. årsmodel 1972, ägaren K.J. Kannosto från Ilmajoki, bilden är tagen år 03/1986

TME-903 nr 43 Scania BR116, Kutter 9S, årsmodel 1979, ägaren Satakunnanliikenne Oy (ab), Pori/ Björneborg, bilden är tagen 06/1986

TRV-541 nr 41 Scania BR116, Kutter 9, årsmodel 1982, ägaren V. Keto-Seppälä Oy (ab), Pori/ Björneborg, bilden är tagen 05/1983

HTC-284 nr 1 Scania K112, Kutter 9 Continental, årsmodel 1985, ägaren Ykspetäjä Ky (kb), Virrat/ Virdois, bilden är tagen 07/1986

UVH-340 nr 2 Volvo B10M, Kutter Deca 340, årsmodel 1986, ägaren Pakkalan Liikenne Ay (öb), Alavus/ Alavo, bilden är tagen 03/2000
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Trevliga bilder! När Kutter Deca kom tyckte jag att den kändes ganska fräsch, men titar man tillbaka nu så är den väldigt anonym jämfört med tidigare Kutter modeller.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2010, 16:34:42 PM

TME-903 nr 43 Scania BR116, Kutter 9S, årsmodel 1979, ägaren Satakunnanliikenne Oy (ab), Pori/ Björneborg, bilden är tagen 06/1986

Roligt att få se lite Kutter. Vi hade ju en hel del Kutter i Uppsala då det begav sig så därför blir det nostalgiskt för mig :D

Just den här varianten av Kutter 9 som är lite högre och med rundat tak i fram var inte alltför vanliga i Sverige i alla fall. I Finland var de kanske desto vanligare

Visst var detta flaggskeppet hos Kutter på den tiden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Muk skrivet 09 januari 2010, 16:42:03 PM
Trevliga bilder! När Kutter Deca kom tyckte jag att den kändes ganska fräsch, men titar man tillbaka nu så är den väldigt anonym jämfört med tidigare Kutter modeller.

Jag tycker Deca var ett misslyckande av Kutter rent designmässigt. Kutter 9 tycker jag fortfarande har en lite tidlös design som på sitt sätt håller sig än idag. Deca tycker jag tyvärr bara känns föråldrad idag. Tycker inte den har hållit sig alls
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

Hej! Tycke och smak. Jag tycker att Kutter 8 är en av de snyggaste bussmodeller som någonsin tillverkats. Särskilt de långa vagnarna hos Kristian Larsson och Gamla Upsala Buss på Volvo B58-chassi.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Något som jag föresten ibland har reagerat på är att Kutter 9 gjordes med tre lösningar på vindrutetorkare. Alla dessa tre varianter kan ses på de bilder Staffan visar. Speciellt tycker jag den Kutter 9 med rundat tak i fram har lite märkliga vindrutetorkare. I Uppsala fanns det också bussar med samma lite märkliga vindrutetorkare med en torkare lodrät på höger sida. Undrar om Kutter satte dit vindrutetorkarna helt efter kundens önskemål eller om de räknade ut på något sätt med olika mått på frontrutan vilken lösning som var lämpligast

tomr

De lodrätt ställda parallella torkarna på tidiga Kutter 9:orna var anpassade för att användas med en tvådelad vindruta (jämför med Kutter 8). Många större bussbolag föredrog långt in i tiden tvådelade vindrutor, med en mindre kostnad vid byte av ruta. Ett stenskott i ena halvan av rutan föranledde inte byte av båda halvorna.
Tre torkare på den höga modellen var kanske en kostnadsfråga och rationaliserades bort då fästpunkterna flyttades ut från mitten av bussen till nuvarande praxis.