På tur med en EMO... (Bilder)

Startat av Patrik, 09 januari 2010, 12:13:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Fick idag en annan buss än den vanliga, kul tyckte jag....
Men inte mina passagerare som inte var välklädda.

Väntan på att angöra Connect Hotel.

En avstickare till Göteborg.

Sen skulle jag hämta Etiopiens besättning, dom uppskattade inte min buss tyvärr.

Sen släppte jag av dom vid Eurostop och min arbetsdag var slut.

Edit: Vet någon om det är någon speciell knapp/inställning för att sätta på skyltbelysningen eller fungerar den troligen inte?
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Matte

Varför uppskattades inte den bussen av passagerare som inte va välklädda och Etiopiens besättning? Det ser ut som du har bra motortemp(närmare 80grader) och kan krydda på radiatorerna och fläktvärmen vid bakdörrarna.
Sen kan jag tipsa om att ställa deftosterfläktens värme på fullt drag, full värme och valvredet på kl 9. Då sprutar det tempererad luft på framgolvet och även till föraren. Då slipper man få is på golvet och att det känns varmare för dig då det ofta är varmare i förarkupen än passagerar utrymmet.

Patrik

Radiatorerna var iskalla hela tiden, så enkelt var det.

Lulebjörnen

Citat från: Patrik skrivet 09 januari 2010, 12:31:21 PM
Radiatorerna var iskalla hela tiden, så enkelt var det.
Skruvat upp kranen i vänstra bakluckan?

Patrik

Lulebjörnen

Citat från: Patrik skrivet 09 januari 2010, 12:48:25 PM
Nej, vet ej hur man gör det.
Öppna vänstra motorrumsluckan så ser du en rejäl kran strax ovanför kardanaxeln (den oljiga grunkan som går ut genom ett hål i väggen) som ser ut som till en brandpost ungefär. Skruva ut kranen så mycket det går så blir det förhoppningsvis varmt i vagnen.

Ulf Rådeström

Nja...besättningsmedlemmar från utlandet både förväntar sig och är värda lite annan transport än en sunkig gammal stadsbuss oavsett vilket land dom kommer från.

Många flygbolag upphandlar transporten från flygplats till hotell oftast med moderna turistbussar så besättningen kan få en avslappnad och bekväm vistelse på vilo-borta-orten från transporten över hotell och tillbaka till flygplatsen igen.

Och där ingår säkert inte gamla MaxCi-bussar  :-X där dom får sitta med väskorna i knät

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Har du provat att tända innerbelysningen för på våra MaxCi tänds skyltbelysning via innerbelysningen..annars finns det en separat knapp till den.. Värmen i MaxCi är ju bra särskilt om man gör enligt tipsen med defrostervärmen och bak brukar de bli väldigt varma,,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: Lulebjörnen skrivet 09 januari 2010, 12:57:27 PM
Öppna vänstra motorrumsluckan så ser du en rejäl kran strax ovanför kardanaxeln (den oljiga grunkan som går ut genom ett hål i väggen) som ser ut som till en brandpost ungefär. Skruva ut kranen så mycket det går så blir det förhoppningsvis varmt i vagnen.

På Maxci sitter kranen i batteriluckan ( iaf på Busslinks, Medans på Omni sitter den i motorrummet precis i huvudhöjd. Sen sitter det 2 kranan i vagnen också En under vaje säte före varje bakdörr.

Optimal

Ang skyltbelysning. Pröva med att tända i vagnen och vrid på halvljuset manuellt.

Optimal

Citat från: Matte skrivet 09 januari 2010, 12:29:56 PM
Varför uppskattades inte den bussen av passagerare som inte va välklädda och Etiopiens besättning? Det ser ut som du har bra motortemp(närmare 80grader) och kan krydda på radiatorerna och fläktvärmen vid bakdörrarna.
Sen kan jag tipsa om att ställa deftosterfläktens värme på fullt drag, full värme och valvredet på kl 9. Då sprutar det tempererad luft på framgolvet och även till föraren. Då slipper man få is på golvet och att det känns varmare för dig då det ofta är varmare i förarkupen än passagerar utrymmet.

Om du menar is i förarutrymmet så fungerar det. Men det fungerar inte vid framdörrarna då munstycket sitter uppe vid samma höjd som magen och värmen kommer inte så långt ner. Vill man slippa is vid ingången så är det bara att sätta på instegsvärmen aka "golvvärmen".

Matte

Citat från: Jim skrivet 09 januari 2010, 20:19:25 PM
Om du menar is i förarutrymmet så fungerar det. Men det fungerar inte vid framdörrarna då munstycket sitter uppe vid samma höjd som magen och värmen kommer inte så långt ner. Vill man slippa is vid ingången så är det bara att sätta på instegsvärmen aka "golvvärmen".

Det funkar i alla dom olika MaxCi jag har kört genom åren. Men om man kör med full värme och även fullt pådrag på fläkten så blir tom golvet tort en bit bak i vagnen. Ungefär en bit bakom hjulhusen inne i bussen. Jag vet att det funkar efter som jag alltid har det ocg har gjort det i 5-6år så inställt medans jag kör. Visst funkar instegsvärme men båda kombinationerna blir det välldigt bra istället. Kör man på defroster fläkten på 2an i hastighet så når det inte ner till golvet.

Lulebjörnen

Citat från: Jim skrivet 09 januari 2010, 20:14:30 PM
På Maxci sitter kranen i batteriluckan ( iaf på Busslinks, Medans på Omni sitter den i motorrummet precis i huvudhöjd. Sen sitter det 2 kranan i vagnen också En under vaje säte före varje bakdörr.
Jaha, där ser man. Man har inte kört så moderna vagnar som MaxCi. På gamla CR112 och CR111 satt iaf huvudvattenkranen rätt ovanför vinkelväxeln i vänstra luckan - lagomt insmord med fett från kardanknuten  :-X...

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 januari 2010, 18:05:13 PM
Nja...besättningsmedlemmar från utlandet både förväntar sig och är värda lite annan transport än en sunkig gammal stadsbuss oavsett vilket land dom kommer från.

Många flygbolag upphandlar transporten från flygplats till hotell oftast med moderna turistbussar så besättningen kan få en avslappnad och bekväm vistelse på vilo-borta-orten från transporten över hotell och tillbaka till flygplatsen igen.

Och där ingår säkert inte gamla MaxCi-bussar  :-X där dom får sitta med väskorna i knät

Ja, vissa resenärer kan faktiskt tänka sig att hellre ta några små kliv i framdörren och då få ha bekvämlighet i en normalgolvsbuss med lastluckor, istället för den svenska tanken "lågentré till varje pris"... ::)