Livslängd på bussar i linjetrafik?

Startat av Stefan K, 08 januari 2010, 17:12:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Sitter och klurar på hur länge bussar normalt går i linjetrafik i landet, både stads- och region/landsbygdslinjer. Efter ett antal år övergår de ju i annan tjänst typ skoltrafik m.m.
Jag funderar alltså på hur länge t.ex. en stadsbuss och en regionbuss går i trafik på sin första trafikuppgift innan den blir flyttad/degraderad?
Skulle själv gissa på en 8-10 år!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 08 januari 2010, 17:12:25 PM
Sitter och klurar på hur länge bussar normalt går i linjetrafik i landet, både stads- och region/landsbygdslinjer. Efter ett antal år övergår de ju i annan tjänst typ skoltrafik m.m.
Jag funderar alltså på hur länge t.ex. en stadsbuss och en regionbuss går i trafik på sin första trafikuppgift innan den blir flyttad/degraderad?
Skulle själv gissa på en 8-10 år!

Numera är kraven på skolbussar i regel så höga att det inte längre går att flytta pensionerade region- eller stadsbussar till skolkörningarna. Det innebär att bussarna alltmer får gå hela sin aktiva tid i sin ursprungliga tjänst. Livslängden brukar variera mellan 8 och 15 år, beroende bland annat på länsbolagens krav.
Möjligen går det att flytta turistbussar till skolkörningar efter låt säga 6-8 år.

Stefan K

Att kraven på skolbussar är höga är ju faktiskt rätt så rimligt när man funderar på det!

I Malmö var det ju en stor diskussion för några år sedan där några av bussarna i stadstrafiken ansågs såpass slitna och man bytte ut samt rekonditionerade några bussar, före det egentligen behövdes enligt avtalet. Nu har man återigen några bussar som borde bytas, har jag förstått!

En liten följdfråga; Finns det några "skräckexempel" där THM/Entreprenör har kört med bussar som sedan längesedan borde ha tagits ur trafik?

UglyJazz

Det där med livslängd är ju ganska intressant, för om man åker över till Finska sidan i tex Tornio, så ser man massor av gamla ök som våra chaufförer skulle begära påökt för att köra...

Bussar i linjetrafik är från åttiotalet, det rullar väl ännu någon B58 där också.

Inte så att dom är i dåligt skick eller så men avsaknaden av vägsalt och chaufförer värda namnet har lyckats få bussarna väl bevarade ända hit till det tredje årtusendet...

Skulle väl kanske kunna vara värt en tripp för våra duktiga fotografer eftersom det bara är tre minuters promenad från IKEA Haparanda till Tornio Busstation...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Patrik

Citat från: UglyJazz skrivet 08 januari 2010, 18:56:30 PM
Det där med livslängd är ju ganska intressant, för om man åker över till Finska sidan i tex Tornio, så ser man massor av gamla ök som våra chaufförer skulle begära påökt för att köra...

Bussar i linjetrafik är från åttiotalet, det rullar väl ännu någon B58 där också.

Inte så att dom är i dåligt skick eller så men avsaknaden av vägsalt och chaufförer värda namnet har lyckats få bussarna väl bevarade ända hit till det tredje årtusendet...

Skulle väl kanske kunna vara värt en tripp för våra duktiga fotografer eftersom det bara är tre minuters promenad från IKEA Haparanda till Tornio Busstation...





Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Stefan K

Snygga bilder, Patrik!
Det verkar vara lite skillnad mellan Sverige och Finland!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 08 januari 2010, 19:13:38 PM
Snygga bilder, Patrik!
Det verkar vara lite skillnad mellan Sverige och Finland!

Ja, de har ju inga vanvettiga ålderskrav. En gammal buss kan vara väl så bra som en ny om den bara sköts om ordentligt. Det är i vart fall inte åldern som är allenast avgörande för en buss lika lite som för människor.

MrRep

Andra detaljer som sätter käppar i hjulen på de äldre bussarna kan ju också vara THM krav på 3 punktsbälten, Miljövänligare motorer, Låggolv, rullstolslyft fram och bak osv osv

RoTe

Citat från: UglyJazz skrivet 08 januari 2010, 18:56:30 PM
Det där med livslängd är ju ganska intressant, för om man åker över till Finska sidan i tex Tornio, så ser man massor av gamla ök som våra chaufförer skulle begära påökt för att köra...

Åldern har ju ingen betydelse på fordonen jag kör. Jag älskar gamla bussar! Däremot är det skillnad på hur välskötta dom är. Jag kör hellre en gammal buss som är i prima skick än en ny buss i uselt skick. Allt handlar om service!

S Svensson

Jag har träffat politiker som hävdar att skolbussar skall vara ganska nya. Orsak att eleverna skall lära sig åka buss. När de sedan slutar skolan så skall de fortsätta med detta.
Alltså finns det ett paradigmskifte i uppfattning.
Det som avgör därefter är hur långt bussen har använts i kilometer.Men även driftstid har betydelse. SJ hade kontinuerlig anskaffning,dvs ett litet antal varje år på varje ort. Numera köps bussar (eller leasas) vid varje upphandling och skall gå i cirka 8-10 år. Tanken är att den sk miljön skall bli bättre. Trepunkts bälte går att eftermontera. Problemet är oftast att ett fåtal personer med stor övertalningsförmåga ofta talar om för LHM vilken typ av bussar som behövs. Men företagen anpassar sig nog efter detta. Ett exempel på detta är polska bussar till låga priser i anskaffning.Men även de sk lågnivåbussarna som under vissa år genomförts med motivering att handikappade skall åka med. Jag tror att de bussar jag normalt använder mig av inte någon gång haft en rullstol med alls.
En KTB utredning angav en gång att 70 % av anskaffningspriset skulle skrivas av på 7 år och 30 % på 12 år. BBN angav att en buss kan användas 12 år men kan renoveras till 18 år tjänst. Men om kraven förändras såsom de har gjort så finns risk att bussarna blir mycket dåliga. I Tyskland påstogs att bussar användes 5-7 år och sedan kunde säljas utomlands. Synpunkter ?

Ersa

Säkerhetskrav (bälten): Ja, tack
Tillgänglighetskrav (rullstolslyft, lågentré): Javisst.
Miljökrav (ny motor): Absolut.
Kvalitetskrav (gardiner, fällbara stolar, läslampor): Såklart.
Årsmodellskrav: Nej, tack!

Att ställa krav på chassits årsmodell känns rätt fel med tanke på att du i teorin kan byta både motor och kaross på en äldre buss, och då helt plötsligt uppfylla alla krav på raderna ovan, förutom just årsmodellen.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2010, 05:22:27 AM
Säkerhetskrav (bälten): Ja, tack
Tillgänglighetskrav (rullstolslyft, lågentré): Javisst.
Miljökrav (ny motor): Absolut.
Kvalitetskrav (gardiner, fällbara stolar, läslampor): Såklart.
Årsmodellskrav: Nej, tack!

Att ställa krav på chassits årsmodell känns rätt fel med tanke på att du i teorin kan byta både motor och kaross på en äldre buss, och då helt plötsligt uppfylla alla krav på raderna ovan, förutom just årsmodellen.

   Håller fullständigt med dig. Att utgå från årmodellen är helt vansinnigt när man är ute efter att ha så mijlövänliga motor som möjligt. Man kan byta ut motor i äldre bussar till mer miljöanpassade. Men vissa undantag blir i alla fall. I vissa karosser finns det inte plats i motorrummet för alla tillbehör för avgasrening tyvärr.

   //Niclas

Bengt Jönsson

Citat från: S Svensson skrivet 10 januari 2010, 02:31:19 AM
I Tyskland påstogs att bussar användes 5-7 år och sedan kunde säljas utomlands. Synpunkter ?


Omsättningen på fordon, såväl bussar som bilar är väl överhuvudtaget betydligt högre i Tyskland än i Sverige.  Sverige där vi f.öv. lär ha Europas äldsta bilpark..  :o
En hög omsättning ger nya fräscha trafiksäkra och mer miljöriktigare fordon, något som svenska politiker tycks ha svårt att förstå.
.. men "Volvos värde skall ju vara" som det heter ....

Anställda i den tyska bilindustrin får ju köpa sina egna produkter till mycket bra personalpriser och får sedan sälja dessa efter år utan att behöva drabbas av någon förmånsbeskattning.  S.k "Jahreswagen".  8)

Likaså hade man ju i Tyskland en rejäl skrotningspremie på motsv. 27000 SEK (2500 €) om man skrotade en gammal bil samtidigt som man köpte en ny.

/B