Bussbolaget glömde köra nattrafik

Startat av RoggaBoy, 08 januari 2010, 15:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det kanske inte tjänar något till att titta i backspegeln. Istället är det intressant att veta hur skall det göras i fortsättningen ?

Jag minns ju en gång när det blev en 8:e dag på SJ,nämligen R dagen ,alltså reducerad trafik. Samtidigt  förstår jag problematiken då t ex julafton 2009 var olika behandlad jfr med tidigare. I julas kördes det bussar i GL området medan det förut var stopp vid cirka 18-tiden. Troligen räcker det med att vara tydlig. Jfr Västtrafiks tidtabell för olika kommuner.

JDS

Citat från: S Svensson skrivet 10 januari 2010, 02:46:53 AM
Det kanske inte tjänar något till att titta i backspegeln. Istället är det intressant att veta hur skall det göras i fortsättningen ?

Man skriver ett PM till all personal med följande ord: "Tänk rätt!" Det borde täcka in alla problem som kan uppkomma genom att någon tänker fel.  ;D

Björn Lövdahl

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 07:02:00 AM
Den mänskliga faktorn innebär att detta har hänt förut och det kommer garanterat att hända igen, dock är det väl i antalet turer som tappades en av de största missarna, men... kom ihåg att Kålleredsbussarna tappade bort en hel veckodags produktion under en hel tidtabellsperiod :( visserligen "bara" i offertledet men det fick ju ödestigra konsekvenser för rörelsen.

Var det därför de kursade? Var det en av helgdagarna som glömdes i offerten?
Hur stora var egentligen Kålleredsbussarna?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 09:50:32 AM
Var det därför de kursade? Var det en av helgdagarna som glömdes i offerten?
Hur stora var egentligen Kålleredsbussarna?

Efter vad jag hörde hade min missat att räkna in all trafik sön- och helgdagar i offerten. Denna var visserligen av rätt liten omfattning men ändå. Ägarna ansåg att de inte kunde klara uppdraget till offererat pris på grund av felräkningen och begärde sig därför i konkurs. Göteborgs Spårvägar övertog 21 bussar från Kålleredsbussarna samt ytterligare ett par beställda men ännu inte levererade. Den stora beställningen som Kålleredsbussarna gjorde inför de nya trafikuppdragen kunde dock inhiberas.
Mycket tråkigt att ett välskött familjeföretag skulle råka ut för detta på grund av en slarvig konsult.

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:17:00 AM
Efter vad jag hörde hade min missat att räkna in all trafik sön- och helgdagar i offerten. Denna var visserligen av rätt liten omfattning men ändå. Ägarna ansåg att de inte kunde klara uppdraget till offererat pris på grund av felräkningen och begärde sig därför i konkurs. Göteborgs Spårvägar övertog 21 bussar från Kålleredsbussarna samt ytterligare ett par beställda men ännu inte levererade. Den stora beställningen som Kålleredsbussarna gjorde inför de nya trafikuppdragen kunde dock inhiberas.
Mycket tråkigt att ett välskött familjeföretag skulle råka ut för detta på grund av en slarvig konsult.

Blir ju endå en betydande summa utslaget på ett år. Inte nog med att de kostar att hålla fordonen rullande, personalkostnaderna är ju inte gratis sön och helgdagar.
//Björn Lövdahl

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 11:23:33 AM
Blir ju endå en betydande summa utslaget på ett år. Inte nog med att de kostar att hålla fordonen rullande, personalkostnaderna är ju inte gratis sön och helgdagar.

Nu gällde det ju inte bara ett år utan hela avtalsperioden på vad den nu kunde ha varit. Åtta år? Tio år? Det rörde sig om ganska många miljoner totalt.
Enligt uppgifter i efterhand skulle dock Kålleredsbussarna ha haft bästa pris även om de hade räknat med de här dagarna.

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 januari 2010, 11:17:00 AM

Lite väl billigt att skylla detta på en slarvig konsult. Som företagsledare är man alltid ansvarig för vad som görs och beslutas i verksamheten och det spelar ingen roll om den/de som slarvat är kontrakterade som heltidsanställda, konsulter eller annan kontraktsform. Däremot kan företaget givetvis driva en process mot konsulten i dennes roll som (förväntat) professionell inom sitt området men man är som beställare av konsulttjänsten ändå ansvarig för att se till att verifiera resultatet. Det går för övrigt att driva motsvarande process mot en anställd även om utsikterna till ersättning är betydligt mindre.

Björn Lövdahl

Citat från: Cero skrivet 10 januari 2010, 12:35:54 PM
Lite väl billigt att skylla detta på en slarvig konsult. Som företagsledare är man alltid ansvarig för vad som görs och beslutas i verksamheten och det spelar ingen roll om den/de som slarvat är kontrakterade som heltidsanställda, konsulter eller annan kontraktsform. Däremot kan företaget givetvis driva en process mot konsulten i dennes roll som (förväntat) professionell inom sitt området men man är som beställare av konsulttjänsten ändå ansvarig för att se till att verifiera resultatet. Det går för övrigt att driva motsvarande process mot en anställd även om utsikterna till ersättning är betydligt mindre.

Iöf är man det men det är ju ändå i verkligheten konsulten som klantat sig.
//Björn Lövdahl

yngrot

Denna konsult är vad som sades när detta hände en av dem som låg bakom Prodata upphandlingen det förekom vissa mutor..  Tråkigt för de som var med om det iaf... Antalet bussar Kållered hade köpt eller  beställt var så många som 46 st... En tragisk historia. Visst kan man skylla på konsulten för han fick ju ett uppdrag för att hjälpa Kålleredsbussarna och i stället stjälpte dem... finns vissa rykten om att det var medvetet .. men som sagt bara rykten...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Lövdahl

Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2010, 14:10:52 PM
Denna konsult är vad som sades när detta hände en av dem som låg bakom Prodata upphandlingen det förekom vissa mutor..  Tråkigt för de som var med om det iaf... Antalet bussar Kållered hade köpt eller  beställt var så många som 46 st... En tragisk historia. Visst kan man skylla på konsulten för han fick ju ett uppdrag för att hjälpa Kålleredsbussarna och i stället stjälpte dem... finns vissa rykten om att det var medvetet .. men som sagt bara rykten...

Så många bussar beställda, då hade de alltså vunnit rätt stort avtal?
//Björn Lövdahl

76

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2010, 00:37:10 AM
Jag tror inte att många förare reagerar eftersom en sån här udda dag(Natt) aldrig ligger på fasta grupper utan på tillsättning, man ska ha bra tur då om någon enskild förare reflekterar över att omloppen/tjänsterna in på i detta fall "helgdagen" saknas.

En liten protest här. Aldrig är ett farligt ord...  ;)

Här uppsala rullar allt på vanliga fasta listor, även udda helgdagar. Trettondagsaftonen kördes som en "blå" dag, dvs fredag. Nyårsdagen var en "gul" dag, söndag med nattrafik

RoTe

Citat från: 76 skrivet 10 januari 2010, 15:25:45 PM
En liten protest här. Aldrig är ett farligt ord...  ;)

Här uppsala rullar allt på vanliga fasta listor, även udda helgdagar. Trettondagsaftonen kördes som en "blå" dag, dvs fredag. Nyårsdagen var en "gul" dag, söndag med nattrafik

Samma på Nobina i Uppland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 10 januari 2010, 12:35:54 PM

Jo, givetvis är det företagledaren som är ansvarig. Men om inte konsulten slarvat hade detta aldrig hänt. Jag tycker att man skall kunna lita på att en konsult räknat rätt på det mest triviala som att ta med alla veckodagar åtminstone.
Jag har heller inte skyllt på konsulten utan bara gjort ett konstaterande. Om jag minns rätt så gjorde Kålleredsbussarna företagsledning på samma sätt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 10 januari 2010, 14:10:52 PM

Ja, två av konsulterna hade ett förflutet i GLAB:s ledning. Dessa befattningar lämnade de i samband med Prodata-affären. Mutor var det inte direkt men de hade förhandlat fram ett avtal i samband med att GLAB köpte Prodata att de skulle få provision om de lyckades sälja in nya Prodata-system utanför det egna området. Affären blev inte helt utredd eftersom de tre befattningshavarna valde att sluta frivilligt.
Det var fler konsulter inblandade och jag känner inte till vem som gjorde vad. Det behöver alltså inte vara de två från GLAB som var skyldiga till räknefelet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 januari 2010, 14:25:38 PM
Så många bussar beställda, då hade de alltså vunnit rätt stort avtal?

Det gällde Mölndal och eventuellt ytterligare något mindre område. Dessutom hade de ju kvar sin tidigare trafik. Göteborgs Spårvägar tog över det som Kållerdsbussarna skulle kört, till en början med hjälp av Linjebuss.
GS satte i stället in bland annat nya den Oudsten-bussar i denna trafik.