Snart ska SL-remsan bort

Startat av MrX, 08 januari 2010, 12:41:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Läste DN i morse och ögonen föll snabbt på artikeln om att den klassiska remsan ska bort i SL.

Här är en länk till artikeln:
http://www.dn.se/sthlm/resa-pa-remsa-skrotas-1.1023541

Jag undrar om informationen verkligen kommer vara så dålig som artikeln får det att framstå. Att man inte vet hur många resor man har kvar på kortet måste ju vara enkelt att ta reda på. Någon vettig teknisk lösning måste ju vara enkel att framställa.

Vad tycker ni andra? Ska vi jubla över att remsan kommer försvinna?

Vad vet jag, jag kommer bli av med min gamla fina stämpel om något år :-[

Karsten

Citat från: MrX skrivet 08 januari 2010, 12:41:20 PM

Vad vet jag, jag kommer bli av med min gamla fina stämpel om något år :-[

Varför då? Ska du sluta innan remsorna försvinner?

MrX

Citat från: Karsten skrivet 08 januari 2010, 12:44:18 PM
Varför då? Ska du sluta innan remsorna försvinner?

Ska man tro artikeln så försvinner remsorna snart, en förhastad slutsats är väl att stämpeln försvinner då inga remsor finnas att stämpla.

Men sen är tanken att jag slutar köra buss efter sommaren så då kanske jag lämnar in stämpeln av den anledningen. Men det återstår att se

Olof Lagerkvist

Citat från: MrX skrivet 08 januari 2010, 12:41:20 PM
Jag undrar om informationen verkligen kommer vara så dålig som artikeln får det att framstå. Att man inte vet hur många resor man har kvar på kortet måste ju vara enkelt att ta reda på. Någon vettig teknisk lösning måste ju vara enkel att framställa.

Hur många resor (hur mycket pengar) som finns kvar på kortet ser man när man betalar en resa. Det kommer också gå att se det i laddningsterminalerna på stationerna. På sikt kommer det också gå att ta reda på det på webben om man har registrerat sitt kort.

I de flesta län i södra Sverige (utom Göteborg, Kalmar och Stockholm) har det gått bra med omladdningsbara kort i runt 15 år nu. Där har det inte gått att se saldot på kortet annat än när resan betalats på bussen eller tåget. Utomlands blir sådana här system allt vanligare också. Det ska nog gå bra i Göteborg och Stockholm också, tids nog.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Leif D

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 januari 2010, 13:15:47 PM
Hur många resor (hur mycket pengar) som finns kvar på kortet ser man när man betalar en resa. Det kommer också gå att se det i laddningsterminalerna på stationerna. På sikt kommer det också gå att ta reda på det på webben om man har registrerat sitt kort.

I de flesta län i södra Sverige (utom Göteborg, Kalmar och Stockholm) har det gått bra med omladdningsbara kort i runt 15 år nu. Där har det inte gått att se saldot på kortet annat än när resan betalats på bussen eller tåget. Utomlands blir sådana här system allt vanligare också. Det ska nog gå bra i Göteborg och Stockholm också, tids nog.

Klart de kan å bra även i Sthlm, men de tar ju så lång tid för SL att hitta på och uppfinna ett helt eget och unikt system, eftersom inget annat duger....
Eller var jag för ironisk nu ??
;-)

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 januari 2010, 13:15:47 PM

I Västernorrland, Jämtland och på Västerbottens landsbygd ersatte chipkorten Prodatasystemet den 1 januari 2001. Har för mig att Östersunds stadstrafik prövade egna chipkort några år tidigare. Jag har dock aldrig hört några klagomål från resenärerna angående chipkorten från dessa områden.
För resenärerna i Umeå tätort blev det dock direkt besvärligt när Prodatasystemet byttes ut mot ovanstående biljettsystem och chipkort våren 2007. Där kom det direkt klagomål över att man inte kunde läsa direkt på kortet hur många resor man hade kvar, och många ville ha tillbaka Prodata-papperskorten.

Det handlar om att folk måste lära sig att minnas sitt saldo. På vissa orter går detta väldigt bra, som i Brunflo där tanterna t.ex fäste postit-lappar på sina busskort där de skrev ner saldot. På andra orter verkar man vara mera... konservativa, och lite "beroende" av gamla system med visuella pappersbiljetter, och där går det lite sämre.

Ersa

Ojdå! DN-artikeln hade visst 143 kommentarer (som sig bör när en artikel handlar om bussar).
Här är ett litet urval:

CitatSluta gnäll och var så negativt inställda till förändringar. För ett tag sedan slopade SL kontanter på bussarna, till mångas förtret. Men, så här i efterhand var väl det ingen big deal. Samma med remsan, jag reser idag på remsa, ser inga bekymmer med att åka på accesskort i stället. Världen och tillvaron än föränderlig - acceptera det.

CitatÄNTLIGEN slipper vi remsan! Har bott i London och använt Oyster Card i flera år utan några som helst problem. När väl smärre inkörningsproblem åtgärdats är jag övertygad om att den stora majoriteten kommer att se fördelarna med det nya systemet - enkelt och smidigt utan kö i spärrarna ;-)

CitatÄntligen! Jag har själv använt Access-periodkortet sedan det infördes och har aldrig haft några problem! Det vore ju själva fn om inte stockholmarna klarade av att hålla koll på sina kort när min gamla mamma i Finland har gjort det i många år.

CitatAlla som gnäller på den här förändringen måste i stort sett bo i en garderob och aldrig åka utanför SL-området.
Detta är en tämligen normal lösning som det finns liknande varianter på redan i Sverige - Skånetrafiken t.ex. har haft det länge (även om många tidigare använt magnetremsa ist f RFID). För att inte tala om ett helt gäng europeiska storstäder. Väck med de patetiska stenåldersremsorna och fixa så att man kan ladda och kolla online så har man ju ett kanonbra system.

CitatÄntligen för tusan! Det känns ju ynkligt att släpa runt på en remsa, det enda alternativet för någon som reser sällan (förutom SMS-biljett). Jag vill aldrig se en SL-stämpel till i hela mitt liv. Andra huvudstäder har för länge sedan gått över till laddningsbara plastkort. Nu återstår bara att införa PSDs och PEDs (Plattform Screen/Edge Doors) och skrota zonsystemet så är vi hyfsat ikapp.

CitatMen herregud... Som någon tidigare sa, detta låter precis som busskorten i Uppsala. Varje gång du registrerar resa så ser du hur många som är kvar, och börjar det sjunka lågt så är det väl bara att gå och ladda direkt. Vilket man här kan göra på pressbyrån. Kanske man kan kolla hur mycket som är kvar där med, vet inte, har aldrig behövt även om jag sällan åker buss.
Grattis Stockholm, ni har äntligen fått ett smidigare system, och ändå gnäller ni...

CitatJag är stockholmare men ofta i Malmö och Skånetrafiken har sedan länge ett kort som motsvarar detta som beskrivs. Kvitto kan jag få ut om jag ber om det, där står datum och klockslag. Risken att kliva på bussen med ett "tomt" kort är ganska liten, förra resan fick man ju besked om saldo och har hunnit fylla på sedan dess.

virtual1

Nåt som slog mig var, hur är tanken då man ska byta antal zoner man ska passera? - I övriga städer har du ju läsare som stöjer det, men
vad händer då du passerar en t-bane/pendelspärr? Dras det ett förangett antal zonklipp och sen då du ska ändra det får du göra det
i laddstationerna, eller hur är tanken?