Gräver vidare i påsen

Startat av Mr G, 08 januari 2010, 11:39:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Ruggigt väder, dåligt ljus och en skitig buss. Men eftersom det är 1985 och det inte finns så många H80 kvar (eller fanns det det?) så är det värt att knäppa en bild.
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 08 januari 2010, 11:39:30 AM

Ruggigt väder, dåligt ljus och en skitig buss. Men eftersom det är 1985 och det inte finns så många H80 kvar (eller fanns det det?) så är det värt att knäppa en bild.

Trevligt med en Volvo B58 med Hägglundskaross :D

Just den här verkar fortfarande vara SJ-orange fast med SL-logga. Jag trodde att alla bussar av den här typen som var kvar i trafik var omlackade till SL-färgerna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis

Började inte utfasningen -86 - -87.
Alla blev inte SL röda utan många var SJ oranga.
När utfasningen kom så vet jag att många stod till försäljning Överskottet
Erma Resor köpte ett antal han hade dessutom tumme med verkar'n på Råsta
och på det sättet fick han tag på många friska H 80 som lackades i hans färger

/Lennart

Fredrik Klint

H80 började fasas ut 1984, både från Råsta och Täby. De sista försvann tidigt 1987, Kallhäll höll ut längst.
Många vagnar blev ommålade men en del förblev SJ-orange. Om minnet inte sviker var det sex vagnar på sluttampen som överlevde årsskiftet 1986/87, av dessa var en orange; 6852.

Mikael T Nilsson

Tack för en mycket fin bild! Det fanns kvar H80-bussar i Täby så sent som 1986. De sista i Täby ska enligt mina anteckningar ha varit 6912, 6914, 6916, 6917, 6918, 6934, 6937, 6940 och 6945.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

...och bilden är tagen vid Sollentuna station.../Ulf

Nico

Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 januari 2010, 13:04:18 PM
H80 började fasas ut 1984, både från Råsta och Täby. De sista försvann tidigt 1987, Kallhäll höll ut längst.
Många vagnar blev ommålade men en del förblev SJ-orange. Om minnet inte sviker var det sex vagnar på sluttampen som överlevde årsskiftet 1986/87, av dessa var en orange; 6852.

Var det inte 1988 de sista försvann från Kallhäll? Vill minnas att det förekom någon enstaka H80 som syntes på bl.a. linje 550 vid Tenstaplan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Så trevlligt med en underbar bild från Sollentuna C! Är uppväxt med både 607 och H80... ;D

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 09 januari 2010, 00:03:05 AM
Var det inte 1988 de sista försvann från Kallhäll? Vill minnas att det förekom någon enstaka H80 som syntes på bl.a. linje 550 vid Tenstaplan.

Hej,

När jag var i Kallhällsgaraget i maj 1987 och frågade efter kvarvarande H80-vagnar fick jag svaret att den enda kvarvarande stod demonterad på garageområdet. Jag har en bild på den någonstans. Minns inte vilket inv.nr, men det kan ha varit 6857.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

WilsonLeffe

En av de absolut allra sista H80:orna i trafik måste ha varit 6911 från Kalhäll (f d. Täbyvagn) som oftast parkerades på rampen i Upplands Bro och gick på Bro/Kungsängen-linjerna sista tiden. Den är museibuss nu hos Spårvägssällskapet.

Jag var hos SL Inköpsavdelningen på Saltmätargatan några dagar efter dess avställning och betalade 150Kr kontant för bussen, hämtade den nästa dag på rampen i Upplands Bro för transport till Malmköping tillsammans med kompisen Lasse.

Det var helt underbart att efter 10 år åter få köra en H80 vilka jag hade som "standardvagnar" under mina år på Råstagaraget.

Stort tack till vännen Bernt som reserverade vagnen åt SSS.

Återkommer med mer info när jag hittar mina anteckningar.

Mvh Leffe