Huvudmeny

bussförarsttus

Startat av Bjarne-W, 23 augusti 2007, 19:35:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Så här skriver jag idag på min blogg:
"12.30 - Den här texten har jag kopierat från Västtrafiks hemsida:
På Göteborgs Spårvägar har man en lång erfarenhet av att både rekrytera och att utbilda bussförare.
– Att vara förare är så mycket mer än att bara köra buss. Man måste vara serviceinriktad, tycka om att arbeta med människor, vara tålmodig och vänlig. En utbildning där man rekryterar utifrån dessa egenskaper är mycket välkommet, säger Pierre Modini.
Han ser fram emot många kvinnliga sökande till utbildningsplatserna eftersom bussförarkåren i dag till största delen består av män.
Lena Jungbeck på affärsområde Buss på Göteborgs Spårvägar vill även att statusen på bussföraryrket höjs.
– Hela branschen tillsammans hjälps nu åt att höja statusen bland annat genom längre utbildning och fokus på kundmöten.
Erica Heimler

Ingen kritik - från min sida i alla fall - om den texten, som är ett utdrag av en längre artikel. Varför jag tar upp det här är de avslutande meningarna - om att höja statusen för bussförarna. Ingen kritik mot det heller, det är dem väl unt. Men det är en önskan jag har hört uttalas alla år sedan jag 1983 blev redaktör för Svensk Omnibustidning. Jag har ingen aning om hur statusen för bussförare är ute bland allmänheten - kanske som att vara busstidningsredaktör? Visserligen säger Lena Jungbeck hos Västtrafik att statushöjningen kan ske bl a genom "längre utbildning och fokus på kundmöten" och även om jag i min obegåvning inte förstår vad den längre utbildningen skulle innefatta är min allmänna inställning att: utbildning är alltid bra!

Låt oss då acceptera Jungbecks förslag som idé för statushöjning av bussföraryrket. Jag kan faktiskt inte förstå på vilket sätt denna utbildning enkelt kan leda till statushöjning. Och vem är det som ska notera denna statushöjning ? Den lär inte uppfattas av allmänheten - speciellt de av bussbranschen så eftertraktade ungdomarna - utan kraftfull marknadsföring. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någong gång hört eller läst ett genomarbetat förslag på hur denna statushöjning ska genomföras.
Jag själv har förstås, som alltid, ett "lysande" förslag. Höj lönen med 10-tusen i månaden...
Och problemet med bristen på bussförare är borta på en vecka. Och statusen på yrket många snäpp högre.
Någon däremot?"
undrar
Bjarne Wilmarsgård
tidningen Bussbranschen

Bengt Jönsson

I alla "skrån" finns det ju hierarkier.

Bland byggare har jag för mig att muraren kommer först, därnäst snickaren/plåtslagaren..

Bland datafolk kommer systemarkitekten högst tätt följd av projektledare.  Därefter systemutvecklare följd av programmeraren och "sist" webbdesignern.

Bland bussförare har jag för mig att köra turistbuss på utlandet har högst status och lägst har "vanlig inerstadstrafik".

Alltså, jag bara spekulerar.

/Bengt

homer

att köra linjebuss och turistbuss är helt olika världar

en linjeförare behöver inte handskas med bagage eller putsa rutor (åtminstånde inte i storstäderna)

vad gäller lönen undrar jag om någon vet hur vi ligger till med internationella mått
man får ju alltid höra hur mycket man tjänar i Norge, men kostnadsläget är ju ett helt annat så de kanske inte blir mer i plånboken

någon som har koll???