Huvudmeny

Kyla

Startat av Wetjo, 06 januari 2010, 09:49:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Vad hände med den globala uppvärmningen???
Jag har - 29 grader på termometern...

Misstänker att inga bussar blir utvändigt tvättade i dag ;).

Hur fungerar busstrafiken runt om i vårt avlånga land, i kylan?
Många frusna bussar?
Jag har varit ledig sedan Nyårsdagen o ska börja jobba igen i morgon...
Är det idé att åka dit?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 06 januari 2010, 09:49:44 AM
Vad hände med den globala uppvärmningen???
Jag har - 29 grader på termometern...

Hört talas om klimatkonferensen i Köpenhamn? Fast media beskrev det som ett misslyckande lyckades man ju ändå.  ;D
Nästan för bra kan man tycka i ett Borås med 11 minusgrader och en decimeter nysnö. Det är betydligt värre västerut.

Björn Ax

Globala uppvärmningen är en myt. Nej skämt åsido. Visst påverkar vi vårat klimat men inte i den utsträckning som vissa forskare vill att vi ska tro.

Finns några andra saker som påverkar minst lika mycket. Solens intensitet och att vi är närmare solen nu än på länge.

Självklart ska vi göra allt vi kan för att minska våran påverkan men våra kära forskare är lite för påverkbara av *host*pengar*host*.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 11:35:23 AM
Hört talas om klimatkonferensen i Köpenhamn? Fast media beskrev det som ett misslyckande lyckades man ju ändå.  ;D
Nästan för bra kan man tycka i ett Borås med 11 minusgrader och en decimeter nysnö. Det är betydligt värre västerut.

Minus 12 grader i morse och ca 30 cm lätt fin pudersnö...  ;D ;D
Ja, hur 16+1 kallstartar man en stor diesel som stått ute utan motorvärmare en iskall Januarinatt... Särskilt om batteriet inte fått det bästa udnerhåll?
Meddelst blåslampa mot blocket?
8) 8)

/B

yngrot

Har du tur hoppar den i gång men oftast inte utan man får leta reda på en Natokabel och en frisk buss att få ström från..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Jag började 05 i morse, tempen var -28 hemma och -30 på depån. Kan säga att i princip inget funkade, var bara ett fåtal vagnar som gick att använda. Min vagn fick problem med för HÖG motortemp... Fick ha taklucka öppen och full passvärme.  :o

När jag slutat roade jag mig med att flytta på en buss som dog på garageplanen igår. Den var då på eftermiddagen -22 grader rätt igenom. Kopplade natokabel och fick igång den efter lite nötande på starten.  :)

Wetjo

Hörde att de städer som har gasbussar har problem med leveranser...
Gasen är tydligen svårflörtad i ledningarna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 06 januari 2010, 17:53:22 PM
Hörde att de städer som har gasbussar har problem med leveranser...
Gasen är tydligen svårflörtad i ledningarna.

I varje fall i Bergen och Örebrohar  man haft problem med gasbussarna men det är inte kopplade till leveranserna.
http://www.busstidningen.se/2010/01/04/kylan-vallar-problem-for-gasbussar/

76

I Uppsala har vi också lite strul när temperaturen sjunker under -15, framförallt så är gasbussarna svårstartade i kylan. Har man väl fått igång motorn stänger man ogärna av den, så det blir en del tomgångskörning vid ändhållplatser. Ser för jävligt ut, men vad gör man...

-23° i Uppsala imorse, så jag avverkade 40-minuterspromenaden till jobbet på under 35 minuter. Allt för att hålla värmen.

lil-sis

76 förklarade våra problem rätt bra.

Bortsett från startandet så älskar jag gasbussarna för de blir varma.

Mitt största problem när jag kör i sådant här väder är att jag blir så kall och stel ffa om fingrarna så jag känner mig som om jag vore åttiofem, minst. Och så blir man så väldigt snäll mot alla som fuskar, för lämna folk bakom sig när det är närmare minus tjugo gör inte ens jag (kanske när det är tio minuters trafik).

76

Kan rapportera att det går utmärkt att köra buss i tumvantar. Man ser ut som en mupp, men nöden har ju ingen lag.

michael k

jag stog ute i går och micklade med en buss i centrala göteborg
någon hade inte tankat och någon som körde hade inte åkt och tankat i tid
han som körde frågade mig om hur långt ner man kunde köra en scania på mätaren

jag svarade att  en gul lampa brukar hoppa igång innan det blir akut
men man vet inte med en gammal buss

bussen dog ett varv senare ???

det var kallt och fippla med diesel och luftning i kylan
en skiftnyckel lånade jag på en mack
men jag fick inte loss någon nippel på ett bra ställe
men det räckte att lufta efter pumpen