Bussförare vållande vid olyckor?

Startat av buskörare, 06 januari 2010, 00:00:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Finns det nån sån statistik? Man läser ju i princip överallt så fort det hänt nått att ALLA bussförare kör som idioter osv. Vet att jag någonstans läste att man fört statistik på taxibilars inblandning i olyckor och att det i majoriteten av fallen där faktiskt var taxiföraren som var vållande. Tyvärr minns jag inte var jag såg det, så sanningshalt osv är såklart osäker.

Men är det nån som vet om det finns liknande statistik för bussförare?

groenis

Statistiken över taxi tror jag Trygg-Hansa gjorde en gång i tiden.
Håller med om att det kanske finns någon för övrig yrkestrafiken.

/Lennart

Jan

För ett antal år sedan publiserade ett försäkringsbolag sitt resultat där bussar var inblandade. Jag har inget minne exakt över vad som stod där, men att bussar som är inblandade i olycker är överrepresenterade på döda ting och parkerade fordon. Fordon som är i trafik krockar bussarna mindre än genomsnittet.
I branschen i 40 år

buskörare

Citat från: Jan skrivet 06 januari 2010, 10:20:03 AM
För ett antal år sedan publiserade ett försäkringsbolag sitt resultat där bussar var inblandade. Jag har inget minne exakt över vad som stod där, men att bussar som är inblandade i olycker är överrepresenterade på döda ting och parkerade fordon. Fordon som är i trafik krockar bussarna mindre än genomsnittet.

Låter ju bra  :D
Om nån hittar en källa som går att hänvisa till så vore det kalas!

Uffe D

Citat från: buskörare skrivet 06 januari 2010, 13:51:09 PM
Låter ju bra  :D
Om nån hittar en källa som går att hänvisa till så vore det kalas!

Låter bra?
Bussarna är ju överrepresenterade i olyckor med döda ting, vilket alltså om man vill hårddra det lite innebär att bussförare inte har den blekaste aning om vart han/hon har hörnen på sitt fordon, något som en yrkesförare borde ha

lil-sis

Citat från: Uffe D skrivet 07 januari 2010, 10:20:21 AM
Låter bra?
Bussarna är ju överrepresenterade i olyckor med döda ting, vilket alltså om man vill hårddra det lite innebär att bussförare inte har den blekaste aning om vart han/hon har hörnen på sitt fordon, något som en yrkesförare borde ha

Jag får det dock inte till att bussar krockar mer med döda ting än andra utan när de kör på något så är det i huvudsak sådant som står still.

Skulle kunna vara "undvikandeolyckor"?

Nico

En sak överlag vad gäller yrkesförare (vill i alla fall minnas att det nämndes i Trygg-Hansas taxikartläggning) var att man även måste se till den totala körsträckan och inte enbart till antalet incidenter i sig. Sett just till det sammanlagda kilometerantalet som körs så torde yrkesförare, oavsett bransch, rent generellt inte vara inblandade i så särdeles mycket.

Sen finns det ju alltid undantag och vissa förare är tyvärr överrepresenterade. Trygg-Hansa initierade även kurser ihop med de medlemsåkerier på Taxi Stockholm som hade lite för många skador. För vissa förare är det dock tveksamt om det hjälpte! Jag blev t.ex. en sen kväll i maj 1996 påsmälld bakifrån på Fleminggatan av en annan Taxi Stockholms-bil och det första killen säger när han kliver ut är att; - Nej, det kan inte vara mitt fel igen... jag har redan krockat åtta gånger i år!!!  ::)

I övrigt har det i andra trådar påpekats att ibland är en dikes- eller motkörning att föredra framför att köra på fordon i trafik eller rentav folk.. I denna typ av statistik så syns ju ofta bara resultatet, men inte orsaken så nog har lil-sis en klar poäng när hon nämner detta med s.k. undvikandeolyckor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 07 januari 2010, 11:35:35 AM
Sen finns det ju alltid undantag och vissa förare är tyvärr överrepresenterade. Trygg-Hansa initierade även kurser ihop med de medlemsåkerier på Taxi Stockholm som hade lite för många skador. För vissa förare är det dock tveksamt om det hjälpte! Jag blev t.ex. en sen kväll i maj 1996 påsmälld bakifrån på Fleminggatan av en annan Taxi Stockholms-bil och det första killen säger när han kliver ut är att; - Nej, det kan inte vara mitt fel igen... jag har redan krockat åtta gånger i år!!!  ::)

Det påminner mig om när en kompis i långtradare stötte ihop med en personbil i en tunnel i Göteborg. Kugghjulsprincipen/blixtlåsprincipen vid köer sitter ju i ryggraden på yrkesförare och de flesta bilister, men de som inte förstår denna princip brukar få problem, och det var det som hände här. Efter att ha släppt förbi en bil från en påfart körde min kompis framåt i sakta mak när det small till. Ytterligare en bilist smällde minsann in i hans höger främre hörn, och då blev kommentaren: - Konstigt, exakt samma sak hände förra gången, här på exakt samma ställe!

Uffe D

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 12:42:18 PM
Det påminner mig om när en kompis i långtradare stötte ihop med en personbil i en tunnel i Göteborg. Kugghjulsprincipen/blixtlåsprincipen vid köer sitter ju i ryggraden på yrkesförare och de flesta bilister, men de som inte förstår denna princip brukar få problem, och det var det som hände här. Efter att ha släppt förbi en bil från en påfart körde min kompis framåt i sakta mak när det small till. Ytterligare en bilist smällde minsann in i hans höger främre hörn, och då blev kommentaren: - Konstigt, exakt samma sak hände förra gången, här på exakt samma ställe!

Göteborg är nog den enda staden i landet där blixtlåsprincipen/vävning inte fungerar.
En kollega fick en tant i en fin BMW rätt in i sin bränsletank strax innan tingstadstunneln, det första tanten säger är "Jag vet inte hur ni gör på landet där du kommer ifrån, men här i storstaden tillämpar vi faktiskt vävning" ::) Kollegan tyckte att det var en bra idé med vävning, men då kunde man kanske försöka väva där det finns plats, och inte in i sidan på ett annat fordon. Polisen kom såsmåningom till platsen och redde ut det hela, tanten blev naturligtvis vållande.

buskörare

Citat från: Uffe D skrivet 07 januari 2010, 10:20:21 AM
Låter bra?

Ja, jag tyckte det lät bra att bussförare oftast inte är vållande till olyckor som kan orsaka personskador.
Angående påkörda stillastående fordon så kan det lika gärna bero på felparkerade bilar som gör att vi har extremt små marginaler och väljer att istället för att strunta i att köra helt och hållet försöker ta oss förbi. Så kanske är det så att många av dom krockade stillastående "tingen" hade klarat sig om dens förare hade haft lite koll på hur stort "tinget" är?

Sen kan jag tillägga att jag inte har en enda påkört dött ting under mina 10 år som bussförare. Så sluta ljug tack.

Ersa

Samma kompis jag berättade om ovan har även råkat ut för en annan incident i samma stad, fast för 7-8 år sedan. Han var ute med sin morfars gamla rostiga slitna Volvo 244. Då ett trafikljus precis slagit om från gult till rött och han hade en lång väntan framför sig tröttnade han på att försöka hålla den extremt tunga kopplingspedalen nedtryckt, lade istället ur ettan, drog åt parkeringsbromsen och släppte alla pedaler. Då gungade bilen till en aning och ett ljud hördes. Det var en dam i en liten Ford Fiesta som kört rätt in i den bastanta dragkroken. Damens kommentar blev: "- Det här var ju delvis ditt fel, då du släckte bromljusen!"

Naturligtvis var det damens fel, men då alla skador fanns i fronten på hennes lilla Fiesta blev det ingen debatt om skadestånd. :)

groenis

Mera anekdoter
En kollega från IB skulle ner till Silja kör Strandvägen och där det blir enfiligt så får han en bil på högersida om sig,
Han släpper av farten så att den kan passera och helt plötsligt skramlar det till då en budbil tränger sig emellan honom och trottoarkanten samt smiter med vänster baklampa glatt dinglande i kablarna.
Han får tag på budbilen utanför SVT och vill ha uppgifter för anmälan och får höra av den trängande budbilen -Bussförare kan inte köra och förövrigt skall du släppa fram yrkestrafiken.
Min kollega är som tur är en mycket timid person annars så hade en plats på budåkeriet blivit vakant med omedelbar verkan.

/Lennart

lil-sis

Citat från: groenis skrivet 07 januari 2010, 14:46:03 PM

Han får tag på budbilen utanför SVT och vill ha uppgifter för anmälan och får höra av den trängande budbilen -Bussförare kan inte köra och förövrigt skall du släppa fram yrkestrafiken.

Oh sådant vill man spela in så att personen i fråga själv kan fundera på saken.

Här i stan är det taxi- och budbilar som har mest bucklor. Gärna på högersidan  ::)

Blev själv trängd av en taxi vid en korsning där jag svänger höger (och tar ut så jag går i vänster fil men det är inte heldraget) och han svänger vänster (dvs vi hade mötts om vi inte hade svängt in på samma väg). Han gormar och skriker och pekar finger tills en kollega förklara hur trafikreglerna fungerar. Då drar han därifrån och pekar finger en gång till  :P (Nej inga plåtskador what so ever, jag såg ju vad som var på väg att hända).

Men det verkar gå inflation i att bussar kör på andra bussar, iaf i närheten av centralen i Uppsala. Den sista jag hörde är nog bäst, föraren som körde på tittade inte åt det hållet trafiken kommer ifrån utan åt andra hållet. Jo det hjälper ju  8)